Har köpt ett hus från 1914 med en herrans massa kulo överallt, den ska bort och ersättas med ny kabel. Den stora frågan är nu huruvida man får dra typ EKLK bakom golvlist. Jag vet at EKRK (kulo) inte får dras i varken kanal eller rör, och jag vet att EKLK får dras i VP-rör men tanken var att fräsa ut på baksidan av listerna och gömma kabeln där.

Enligt BLÅ BOKEN på Elsäkerhetsverkets hemsida, kapitel 52 så verkar det okej att göra det så länge man har dragavlastning på kabeln och har genomspikningskydd där kabeln går genom reglar.
http://www2.elsakerhetsverket.se/proffs/blaboken/fs2000/kap_52.asp

Men samtidigt som jag har pratat med ett dussintal elektriker så säger hälften att dom inte vet och andra hälften svarar bara "Du kan ju köra med kulo...".

Vore rolig att höra vad andra har gjort och vad försäkringsbolagen tycker om kabel bakom min nyköpta fina antikrandiga list.

S
Det är alldeles riktigt att du kan lägga EKLK'n lös i väggen med dragavlastning och spikskydd vid reglar. Men hur tycker du själv att det är bakom golvlisten? Finns det inte en risk att du sätter varenda spik i kabeln? Svaret på din fråga blir således: Du ska inte lägga kabeln bakom golvlisten.

sawsaw skrev:
Det är alldeles riktigt att du kan lägga EKLK'n lös i väggen med dragavlastning och spikskydd vid reglar. Men hur tycker du själv att det är bakom golvlisten? Finns det inte en risk att du sätter varenda spik i kabeln? Svaret på din fråga blir således: Du ska inte lägga kabeln bakom golvlisten.
Det är väl enkelt avhjälpt. Sätt spikskydd vid reglarna som föreskriften säger. Förborra sedan spik/skruvhålen i listen med bra avstånd till din infrästa kanal. Skruva/spika inget annat än just där. Det är ju inte så troligt att man sedan ska hänga upp tavlor på golvlisten eller nåt....torde alltså inte vara några problem eller?

Min idé var ju att fräsa ut som en kanal i listen, det är en tjock list (21mm) som tål att man fräser ut ca7-8mm med en handöverfräs så kabeln ska inte gå varken i vägg eller genom några reglar. Förborra måste man ju ändå, annars spricker den ju.

Det enda problem som jag kan se är väll ifall det kommer en snickare eller nåt och ska snickra i listen.

Den stora frågan är väll inte huruvida man får eller inte utan vad försäkringsbolaget tycket vid en eventuell inspektion.

spika kabeln på golvsockeln, latexfog, måla in kabeln, det duger....

betydligt lättare än att fräsa in kabeln i listen.....

Ju, du har alldeles rätt om det handlade om bara en kabel och den gick runt hela rummet.
Nu handlar det om två kablar en till 400V och en till 220V och gud förbjude att jag ska ha telefonkabel eller coax till TVn också. Det blir en massa klammer och tyvärr hittar jag inte dom gamla snygga U-klammer som kan binda två kablar samtidigt. Men tack ändå.

S
tapiren skrev:
Nu handlar det om två kablar en till 400V och en till 220V och gud förbjude att jag ska ha telefonkabel eller coax till TVn också.
Tyvärr blir det nog enda lösningen för dig ändå, eftersom du inte får lägga alla dom kablarna tillsammans bakom golvlisten.

Tyvärr blir det nog enda lösningen för dig ändå, eftersom du inte får lägga alla dom kablarna tillsammans bakom golvlisten.
Det är tråkigt, men Kulo får man stapla på varandra hur mycket som helst då?
Vet någon var jag kan köpa gammla U-klammer eller vad dom heter?

Citat av toli:
Förslag på smart lösning: [länk]
Jaaa, precis så ska det se ut men jag tror att det handlar om att dra högtalarkablar, skarvsladdar och dylikt. Jag hittar inte huruvida man får dra fast installation bakom list.

S
Det får du men ALLA kablar måste vara godkända för 230 V.

• Gilla
Jenny4
  • Laddar…
Det får du men ALLA kablar måste vara godkända för 230 V.
Jahaa... du menar att man inte får blanda typ ringledare och EKLK?

Gäller grundisolerade kablar, så EKLK och ringledning är OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.