Hej,
Jag ska montera ihop en lampa vilket kommer kräva lite lödning och därmed också en del krympslang.
Det jag behöver krympslang till är följande :
1. Mellan ledare och jord i vanlig lampkabel för att isolera
2. Övergripande som sitter över båda de mindre krympslangarna och därmed också gör en snygg övergång från den tjockare runda tygkabel(från lampan) till vanlig vit platta lampkabel.
Vad jag förstår så krymper slang ca 50% i omkrets vid uppvärmning och om min tjockaste sladd är 8-9mm så bör en krymplang på 10 mm vara okay väl? Den ska då kunna krympas ner till den något tunnare platta lampkabeln.
Sen när det gäller ledarna är jag mer osäker, kan 4 mm vara rimligt? Eller ska man ner till 3,2?
I detta fallet köper jag krympslangen från Biltema då jag läst att de ska fungera bra.
Jag ska montera ihop en lampa vilket kommer kräva lite lödning och därmed också en del krympslang.
Det jag behöver krympslang till är följande :
1. Mellan ledare och jord i vanlig lampkabel för att isolera
2. Övergripande som sitter över båda de mindre krympslangarna och därmed också gör en snygg övergång från den tjockare runda tygkabel(från lampan) till vanlig vit platta lampkabel.
Vad jag förstår så krymper slang ca 50% i omkrets vid uppvärmning och om min tjockaste sladd är 8-9mm så bör en krymplang på 10 mm vara okay väl? Den ska då kunna krympas ner till den något tunnare platta lampkabeln.
Sen när det gäller ledarna är jag mer osäker, kan 4 mm vara rimligt? Eller ska man ner till 3,2?
I detta fallet köper jag krympslangen från Biltema då jag läst att de ska fungera bra.
Kan du inte byta hela kabeln istället för att skarva den?
Det är lite luddigt exakt hur mycket krympslang faktiskt krymper, mitt bästa tips är att prova och se hur mycket den krymper. Om du bara köder sladdarna och täcker skarven med krympslang kommer du inte få någon dragavlastning vilket inte är någon höjdare på en lampsladd.
Det är lite luddigt exakt hur mycket krympslang faktiskt krymper, mitt bästa tips är att prova och se hur mycket den krymper. Om du bara köder sladdarna och täcker skarven med krympslang kommer du inte få någon dragavlastning vilket inte är någon höjdare på en lampsladd.
I detta fallet kan man inte byta sladden på lampan vad jag kunnat se, därför måste jag tyvärr klippa av och skarva.toolman77 skrev:Kan du inte byta hela kabeln istället för att skarva den?
Det är sen tänkt att lampan ska hänga i en krok i fönstret som ser ut såhär :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att så en bättre bild av vad jag försöker göra så kan du se denna tråden : https://www.byggahus.se/forum/el/268928-bilder-att-koppla-fonsterlampor.html
Men då får jag köpa lite olika krympslangar då även om det står att de kryper 1:2 förhållande(vilket bör vara 50%).
Här är en bild på lampan, vad jag kan se så går den inte att byta och så är det nog med många lampor tyvärr. Så min tanke är att kapa den en bit in i kabellisten där jag då skarvar den till en vanlig platt lampkabel.

Har lyckats korta lampsladd på lampsidan genom att skruva ut lampsockeln, suttit en spärr/klack man får trycka på och samtidigt skruvat på sockeln och sedan kommit åt kopplingarna på det sättet.
På egen risk.
På egen risk.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 910 inlägg
Det finns krympslang med extra hög krympförmåga hos t.ex Elfa, men det är inte värt pengarna att bråka med detta här. Du kan lägga flera lager, dels över ledarna och dels över hela kabelmanteln. Om du gör ledarskarvarna omlott så blir det ingen jättebula på mitten. Det behöver inte bli 100% tätt heller bara slangen sitter kvar och inga spänningsförande ledare blir berörbara. Ska sladden användas utomhus ställs högre krav på att det är tätt. 3.2 mm ska räcka för 0.75 mm².
Har kollat med företaget som producerar lampan och de säger att det inte går att byta kabeln, den är fixerad med skruvar och lim säger de.
Hur fungerar det att klippa en vävd kabel? Ska man värma den på något vis för att inte väven ska gå upp eller är det bara till att lägga krympslang över den direkt?
Hur fungerar det att klippa en vävd kabel? Ska man värma den på något vis för att inte väven ska gå upp eller är det bara till att lägga krympslang över den direkt?
Klicka här för att svara