63 857 läst ·
16 svar
64k läst
16 svar
Tips på kabelgenomföring genom yttervägg?
Sida 1 av 2
Behöver ta upp lite hål i fasaden för att gå ut med kablar. Finns det någon bra genomföring som man kan använda som gör hålet lite snyggare och stabilare, gärna med någon slags tätning?
Eller är det dosor, vp-rör och fogskum som gäller?
Eller är det dosor, vp-rör och fogskum som gäller?
Det beror på vad du har för fasad. Oftast tror jag man går ut med rör/slang från dosa inomhus. Då finns det särskilda tätmembran som man sätter i ångspärren där man går igenom med röret. Att gå ut med kabel direkt är nog inte att föredra, det blir väldigt besvärligt efteråt om något ska ändras.
Vad är det för förutsättningar på utsidan? Kan man sätta en utanpåliggande kopplingsdosa någonstans och gå utanpåliggande från den eller vill du mata armaturer rakt bakifrån genom väggen?
Är det ens starkström?
Vad är det för förutsättningar på utsidan? Kan man sätta en utanpåliggande kopplingsdosa någonstans och gå utanpåliggande från den eller vill du mata armaturer rakt bakifrån genom väggen?
Är det ens starkström?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tänk på att borrar du från utsidan så ska du borra snett uppåt!
Borrar du från insidan ska du borra snett neråt!
Något man ser allt mindre av idag är en såkallad "droppböj" om man går ut med kabel genom fasaden.
Går man in/ut genom fasaden och man kommer uppeifrån men kabeln så ska man lägga kabel en ca 10cm åt sidan och gå förbi hålet och sen vända 180 grader om så att man får en riktigt fin droppböj. Då slipper man stora problem med att vatten använder kabeln som hjälpmedel till att ta sig in genom fasaden.
Enda rätta är egentligen en tätning som Tommib säger.
Det är en klistertejp på typ 15x15cm och med en gummituta i mitten som man trär igenom rör/slangen så får man en tät ångspärr.
annars så funkar silicon men du kan behöva titta till det varje år då silicon torkar ut och släpper.
Borrar du från insidan ska du borra snett neråt!
Något man ser allt mindre av idag är en såkallad "droppböj" om man går ut med kabel genom fasaden.
Går man in/ut genom fasaden och man kommer uppeifrån men kabeln så ska man lägga kabel en ca 10cm åt sidan och gå förbi hålet och sen vända 180 grader om så att man får en riktigt fin droppböj. Då slipper man stora problem med att vatten använder kabeln som hjälpmedel till att ta sig in genom fasaden.
Enda rätta är egentligen en tätning som Tommib säger.
Det är en klistertejp på typ 15x15cm och med en gummituta i mitten som man trär igenom rör/slangen så får man en tät ångspärr.
annars så funkar silicon men du kan behöva titta till det varje år då silicon torkar ut och släpper.
Är det redan befintlig fasad, färdiga väggar, så finns det liksom ingen reell möjlighet att täta och tejpa mot ångspärren utan att riva delar av väggen.
Jag borrar med 12mm borr och hålet ska luta nedåt/utåt, så ev kondensfukt rinner ut.
Sen trycker jag i 12mm VP-rör i hålet, smetar lite gucka (Silicon, akrylfog, brandtätning eller vad som finns till hands, OBS, silikon är jävulens påfund och går inte att måla på så smeta inte runt det en enda mm vidare än vad som behövs) på röret och runt röret där det går in i väggen.
Ev tätar jag lite på utsidan också, men det är inte lika nödvändigt, utan jag gör det bara ifall "utgångshålet" blev stort eller fult och fogmassan snyggar till det.
Sen drar jag kabel genom och tätar lite försiktigt mellan kabel/kablar och rör - bara närmast insidan, så det inte ska bli alltför omöjligt att få ut kablarna hela.
Sen tar jag 16, 20, 50, osv mm VP-rör och lika stor borr om det som ska genom inte ryms i 12mm rör, i övrigt samma.
Jag borrar med 12mm borr och hålet ska luta nedåt/utåt, så ev kondensfukt rinner ut.
Sen trycker jag i 12mm VP-rör i hålet, smetar lite gucka (Silicon, akrylfog, brandtätning eller vad som finns till hands, OBS, silikon är jävulens påfund och går inte att måla på så smeta inte runt det en enda mm vidare än vad som behövs) på röret och runt röret där det går in i väggen.
Ev tätar jag lite på utsidan också, men det är inte lika nödvändigt, utan jag gör det bara ifall "utgångshålet" blev stort eller fult och fogmassan snyggar till det.
Sen drar jag kabel genom och tätar lite försiktigt mellan kabel/kablar och rör - bara närmast insidan, så det inte ska bli alltför omöjligt att få ut kablarna hela.
Sen tar jag 16, 20, 50, osv mm VP-rör och lika stor borr om det som ska genom inte ryms i 12mm rör, i övrigt samma.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Hej! Vet nån var man kan köpa en sån där klistertejp med gummituta??
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=353203Grumsgrums skrev:
Väcker en gammal tråd till liv. Länken som postades senast är död av förklarliga skäl. Vad är det för typ av tejp med gummituta ni pratar om här? Behöver själv ta upp ett litet hål i garaget för att kunna dra ström till övervakningskamera som sitter på fasaden. Garaget är ej isolerat men är ändå tätt och välbyggt. Kanske inte lika stora krav på genomföringen i ett sådant fall? Räcker det att borra lite snett (lutning nedåt) och i med ett vprör? Kan man täta med vulktejp eller liknande? Finns det inga färdiga lösningar för sådant här förresten - något som är snyggt, enkelt och tätar bra? En kopplingsdosa känns väl onödigt när det inte är något som ska kopplas, utan bara en kabel som ska ut inifrån garaget till utsidan, även om den kanske skyddar mot fukt med mera?
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
En till fråga som egentligen inte hör hemma här kanske, men känns onödigt att starta en ny tråd. Jag skulle behöva dra en nätverkskabel mellan ett rum och pannrummet. Finns några speciella regler just för pannrum? I dagsläget har jag bergvärmepumpen igång, men med dagens elpriser kan det hända att jag börjar elda i vedpannan då och då. Finns det regler på brandskydd och liknande om man borrar genomföring i ett pannrum?
Det är väl inte omöjligt att ditt pannrum är en egen brandcell.
När jag går genom brandceller så tätar jag med lite brandfog efter:
https://brandteknikab.se/product/brennix-brandfog/
Men det finns flera olika fabrikat, jag köper det de råkar ha på grossen, men jag väljer aldrig silicon, utan akrylatvarianten, av lite olika skäl, dels hur länge den håller efter att jag öppnat och använt första gången, sen är silkon kladdigare och går inte heller att måla på sen (och kladdar jag det minsta där det inte ska vara så blir målaren sur sen)
.
Men nu, ärligt talat, jag skulle aldrig köpa en sån tub i dina kläder, onödigt.
Gör ett så litet hål som vettigt möjligt, minsta vettiga VP-röret (för privatpersoner är det svårt att få tag i mindre än 16mm), dra på vanlig akrylfog runt kabeln och ev runt VP-röret om det finns någon glipa där.
Det man vill åt i såna här små genomföringar är bara att brandgaser inte ska strömma mellan förrän typ en halvtimme av branden har pågått.
När jag går genom brandceller så tätar jag med lite brandfog efter:
https://brandteknikab.se/product/brennix-brandfog/
Men det finns flera olika fabrikat, jag köper det de råkar ha på grossen, men jag väljer aldrig silicon, utan akrylatvarianten, av lite olika skäl, dels hur länge den håller efter att jag öppnat och använt första gången, sen är silkon kladdigare och går inte heller att måla på sen (och kladdar jag det minsta där det inte ska vara så blir målaren sur sen)
.
Men nu, ärligt talat, jag skulle aldrig köpa en sån tub i dina kläder, onödigt.
Gör ett så litet hål som vettigt möjligt, minsta vettiga VP-röret (för privatpersoner är det svårt att få tag i mindre än 16mm), dra på vanlig akrylfog runt kabeln och ev runt VP-röret om det finns någon glipa där.
Det man vill åt i såna här små genomföringar är bara att brandgaser inte ska strömma mellan förrän typ en halvtimme av branden har pågått.
Men jag blir ju så nyfiken! Vad betydde ”klistertejp med gummituta”? Är det fogen och pipen?