Hur ska denna kopplas?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det bara 2faser den ska gå på?

Det finn 3 fas framdraget och där ska ett perplex utanpåliggande monteras, och jag har en perilexkontakt med eller vad det nu heter... Spiskontakter alltså:)

Men jag tycker kabeln ser lite lurig ut...vid hällen, (kontakterna) finns jord, vit+grå i ena kontakten samt svart+brun i andra...
I andra änden av kabeln finns ju jord, svart+brun som är hopklämd, samt blå och en till tjockare blå som är hopklämd.... Det är alltså inte samma färger i vardera ända på anslutningskabeln??

Hur gör man?

Bättre bild på beskrivningen...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där med olika färger, på vänster sida där du har en blå och en tjockare blå. Jag tror att de har dragit en blå slang över den gråa tråden, för att markera att det är en nolla. Troligen går de två trådaran till två olika separerade anslutningar i apparaten, så båda behövs.

Stämmer... Den grå är under den tjockare blå när ja kollar noggrannare

Blir det då att klippa kablarna till kontakten och ansluta brun till L1, svart till L2 och grå/blå till L3 och sedan plugga in andra änden i hällen.

Eller blir det brun på L1, svart på L2 och låta blå samt blå/Brå vara sammankopplade och ansluta den till nollan i stickkontakten?

Elementspänningen är 230V så blå/grå skall ovillkorligen sitta på nollan tillsammans!
Svart och brun lämpligen på varsin fas. Jord på jord.

(blå/grå på fas kommer sända hällen på den eviga resan i ett rökmoln)

• Gilla
Torhamn
  • Laddar…
Det brukar väl alltid vara anslutet i själva hällen? Dock så brukar många kablar se ut som din gör till vänster där de ligger ihop lite ologiskt först. Brun, svart,grå är varsin fas. Blå är nolla och GG är jord. ang att de först ligger brun och svar ihop med grå och blå ihop är för enfas installation ex.v

Dela ledarna och lägg de under respektiver anslutning

Brun - L1
Svart - L2

Blå/grå - Nolla
Grön/Gul - Jord

Edit: De hällar jag har installerat har det alltid suttit en klisterlapp på kabeln där det finns 2-3 olika inkopplings alternativ. Där har det alltid varit så att det ska delas upp på 3 faser.

EDIT2 Läste noggrannare.

Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Det brukar väl alltid vara anslutet i själva hällen? Dock så brukar många kablar se ut som din gör till vänster där de ligger ihop lite ologiskt först. Brun, svart,grå är varsin fas. Blå är nolla och GG är jord. ang att de först ligger brun och svar ihop med grå och blå ihop är för enfas installation ex.v

Dela ledarna och lägg de under respektiver anslutning

Brun - L1
Svart - L2

Blå/grå - Nolla
Grön/Gul - Jord

Edit: De hällar jag har installerat har det alltid suttit en klisterlapp på kabeln där det finns 2-3 olika inkopplings alternativ. Där har det alltid varit så att det ska delas upp på 3 faser.

Redigerat:
Fotografen skrev:
Är du säker på detta? I alla inkopplingsalternativ i manualen ligger grå på N!
Kunde få fram bilden i bättre upplösning och det är helt rätt.
Ändrat det i föregående inlägg.

Blå/(grå) ska ligga under N

Ser det ut som i anvisningen och TS bara kan komma åt punkten där flatstiften ska in i hällen är det bara enfas som är möjlig enligt bilden. Annars om det går att dela faserna givetvis lämpligt att lägga svart-brun till varsin i stickproppen.

Du tror inte det faktiskt är två separata flatstiftshylsor i kontakten på bild?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det måste det ju vara, annars skulle inte schemana se ut som de gör.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Du tror inte det faktiskt är två separata flatstiftshylsor i kontakten på bild?
I de vita kontakterna är stiften separerade... Och denna del ska sitta i hällen... Bara att plugga in de 2 kontakterna och ansluta jordstiftet.
I denna ände av kabeln ska man nog inte ände något utan det passar ju hällen...

Det är kabeländen till höger jag funderar på... Men då blir det alltså brun till L1, svart till L2, ingen till L3, blå+blågrå till N, samt gröngul till jord...

Får nog lägga upp en bild när jag skruvat fast tåtarna så ni får godkänna :)

Litar du verkligen på oss?? Det tycker jag inte du ska göra... :) men du kan få hjälp med att själv förstå hur det ska vara.

Så varför ska de blå/grå kopplas till N och inte till L3? Var och hur ser man det?

Litar mer på forumets samlade kompetens än någon elektrikers:)

Om du kollar på bilden och klickar på den för högre upplösning så ser man att i Sverige används bara L1 och L2

Men som sagt jag vill ju kolla med er:)

på sid 49, (bilden) ser man 4 inkopplingsalternativ nere till höger, varav den övre vänstra är Sverige och där ser L3 tom ut...

Vad tror du Bo? är det korrekt? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.