Ja, och bilden visar även att blå/grå ska kopplas till N på plikten.

Men detta alternativ hittade du med uteslutningsmetoden, eller hur? Det hade varit värre om inte de andra tre hade funnits med där det står vilket land de är avsedda för.

Det står även "400V 3N~" för vårt alternativ. Det är precis det system vi har i Sverige, tre faser med huvudspänningen 400V och med en nolla som ger fasspänningen 230V. För denna häll används dock bara två faser.

Se artikeln om spisar på BH för hur man tolkar denna benämning. Det är lite lurigt att det står 400V, speciellt då hällen vill ha 230V.

Så hade du kopplat de blå/grå till L3 i stickproppen så hade du eldat upp hällen!

hmm ja lite uteslutningsmetoden, eller jaa schemat visar ju att det ska vara så.

men om jag som lekman försöker tänka så skulle ju jag vilja ha en häll som använder alla 3 faserna för att jämna ut belastningen... och inte 2 som denna går på. och man blir ju lite förbryllad när kablarna är hoppressade 2 och 2, men det är väl för att samma kabel och häll säljs i många länder...

ska se om man hinner koppla in spisdosan ikväll och lägga ut en bild här!

frugan vill ju börja använda spisen snart säger hon :)

en till fundering.... ugnen går ju på 1 fas.... ska man försöka få den på L3 i centralen om hällen använder L1 & L2? det borde väl vara fördelaktigt då man ofta använder häll och ugn samtidigt?

MVH

Jo det är förbryllande då hällarna levereras för den europeiska marknaden. Vi är ganska ensamma om trefas här. Det är därför det finns en artikel i ämnet.

Att hällen bara använder två faser beror på flera saker (tror jag) :
- Den behöver inte fler. En fullstor spis har ju en ugn också.
- Det fungerar bättre i andra europeiska länder. De flesta kan inte nyttja mer än två.

Så helt riktigt bör du lägga ugnen på L3.

tack för svar!

glömde ju skriva att jag sökte men inte hittade tråden om spisar i forumet när jag sökte, den du hänvisade till...

står något om att hällen "undersöker elnätet" eller liknande de första sekunderna när man anslutit den... så den är nog rätt smart den där hällen, så då kan den nog klara sig med 2 faser med, och portionera ut 230 eller 400 volt där det behövs :)

undrar hur den undersökt om man lagt gråa på L3 :D

Den använder inte 400 v i hällan. Det är bara komponenter för 230 v i hällen.
Det är nog följamde kopplingsalt. 2 faser o nollá i ett 230 / 400 v nät elementspänning 230 v. Enfas + nolla 230 v i olika nät t.ex 230/400 v , 3 x 230 v ,130/230 v nät . trefas 230 v i ett 3 * 230 v nät t.ex Norge. Enfas alternativen är vanliga i Europa med en stor matning spismatning på 25 - 32 a

Finns fler, för oss mystiska, sätt att distribuera el. Googla "open delta" tex.

Bo.Siltberg skrev:
Ja, det skulle förvåna mig om den kunde känna av att den hade rätt matningsspänning.
Hör finns för övrigt spisartikeln: [länk]
såhär står det i manualen...
För varje anslutning till elnätet utför
spishällen automatiskt en kontroll under
några sekunder.

hann f.ö inte koppla in den igår... men återkommer :)

Korrekt ansluten kontakt eller hur?:)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Det är riktigt men har du kollat i uttaget också, mät där så du verkligen har nolla på plats och givetvis kolla jorden samtidigt.

Uttaget är inte monterat än, 3 fas flexskang framdraget... Jag återkommer till er med den kopplingen ;)

Ja men då har jag monterat uttaget... Det blev "uppochner" eftersom det passade bäst i skåpet..

Jag har kopplat in alla faserna i perilexuttaget se bild men i kontakten används ju inte L3 som vi tidigare diskuterat...

Törs jag provköra hällen nu måntro?

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Har mätt och det är 400 mellan faserna och 235 mellan jord och fas samt nolla och fas...

Men jag kan ju inte veta om nollan är nollan eller om den är jord... Kan det bli fel? Borde ju vara riktigt då centralen är nymonterad...
Summerar man mellan nollan å jord så pipker det iaf

En sak jag märkte var att med säkringarna av så var det ändå 60 volt mellan vissa mätpunkter.. Men det är väl för instrumentet är lite väl känsligt kankske?

:thumbup:

image.jpg
Skapa konto

Det ser bra ut. Du har väl en JFB som kommer att bryta ifall du har förväxlat jorda och nolla, men dock inte om skyddsjorden är fulkopplad från nollan... Det skulle i så fall ha upptäcks vid din kontinuitets- och isolationskontroll ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.