Groteskt.... :x :wow:

Det där var något mer omfattande centraler än vad jag hade tänkt klämma in. Men jag kanske ska tänka om, för ett så här gott ändamål är det kanske värt att bygga ut kattvinden.. ;)

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Groteskt.... :x :wow:
Njaa, lagom väl? :)

• Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Köp en så stor central du har råd med. Eller flera mindre. Upptäckte att mitt eget på 180 moduler är på tok för litet, så jag kommer att få decentralisera en del prylar :( Nu har jag iof inte knx men jag antar att samma problem kan uppstå även där.

På ena bilden ser det ut att vara ett Hager FW skåp. Men vad är det för plintar längst upp?

Vet inte exakt vilka plintar du menar men tyskarna använder för KNX-installationerna oftast treplans radplintar vilka finns från Weidmuller, Phoenix mfl.

Själv har jag valt valt Phoenix Clipline-serie med frånskiljbar nollskena, artikeltyp "PTI 2,5-PE/L/NT", se bilder nedan. Kostar ca 15 kr/st.

De är suveräna och har man fler än en fas så sätter man bara en tvåplansplint bredvid. :)

• 2014-12-07 14_47_55-Phoenix Radplintar 2014 3_HK_R_13_SV_LR.pdf - Adobe Reader.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2014-12-07 14_48_09-Phoenix Radplintar 2014 3_HK_R_13_SV_LR.pdf - Adobe Reader.png
    Skapa konto
  • Gilla
blueCmd
  • Laddar…
Här kommer lite byggbilder från mitt skåp

Bestämde en central plats i huset

IMG_3332.jpg
Skapa konto

Började komma in lite slang med kabel

IMG_3430.jpg
Skapa konto

En egen ritning som nog bara jag förstår

DSC_3906.jpg
Skapa konto

Började montera och installera

IMG_3500.jpg
Skapa konto

En hel del kabel blir det :)
DSC_6291.jpg
Skapa konto

IMG_3587.jpg
Skapa konto

Monterade en kopplingsskåp där det blir lätt att ändra om man kommer på att man tex skulle vilja ha dimmer på en tråd som idag bara har brytare.

DSC_6290.jpg
Skapa konto

Färdigt skåp

DSC_6296.jpg
Skapa konto

Nästan helt färdigt med stor skärm med touch på win 8 som jag använder för att programmera systemet med. Här syns det även att jag gillar att dra nätverkskabel och anser att wifi bara hör hemma på bärbara produkter. :)

IMG_0018.jpg
Skapa konto

Tråkigt att bilderna är av lite dålig kvalité men dom är ju trots allt knäppt vid renovering av en telefon i dåligt ljus.
Tänker även passa på att pusha lite för zipato mot KNX eftersom det är en otroligt rolig intelligens in till KNX.

Färdigt med stängda dörrar

IMG_0021.jpg
Skapa konto

Tomas

• Gilla
blueCmd och 7 till
  • Laddar…
Snyggt! Nätverksswitchen är ju bra gömd också :-)

Ang. de separata plintarna för jord och nolla, finns det någon speciell anledning att du inte lade dessa tillsammans med faserna/styrledningarna?

Jag kör också på Theben, är det brytaktor som du kör som huvudmodul och dimrar sedan som extramoduler? Undrar också om du har hunnit testa dimrarna med olika LED-laster och isåfall hur bra det går att dimra med olika drivare?

Videonisse skrev:
Snyggt! Nätverksswitchen är ju bra gömd också :-)

Ang. de separata plintarna för jord och nolla, finns det någon speciell anledning att du inte lade dessa tillsammans med faserna/styrledningarna?

Jag kör också på Theben, är det brytaktor som du kör som huvudmodul och dimrar sedan som extramoduler? Undrar också om du har hunnit testa dimrarna med olika LED-laster och isåfall hur bra det går att dimra med olika drivare?
Jag tror du menar varför jag gick förbi plintskåpet med dom. Det är ju för dom aldrig ska behöva kopplas om eller menar du varför dom ligger på olika plintar beror det på att om man har jordfelsbytare måste dom alltid vara separerad
Ja brytaraktorerna är huvudmodul och dim slav eller vad man säger.
Jag har nästan bara led i huset och allt fungerar bra att dimma enda som kan störa är köksbordet där det sitter ikea led som ej är dimmbara men det går bra ändå men inte för lågt då börjar ljuset pendla lite om man vet om det så ser man det.

Härligt att höra de dimrar så bra som det sagts :)

Ang. plintarna borde det väl bli enklare med en treplansplint liknande som jag skrev om i i tidigare inlägg, då har man ju alla ledare samlade och bryta upp nollskenan till flera JFBs går också utmärkt.

Frågar därför jag inte byggt upp mitt stora skåp än så kan fortfarande ändra en del saker om de kan lösas annorlunda och bättre på sätt jag inte tänkt på eller pga andra viktiga krav ;)

(min elektriker kan inget om KNX så jag får styra upp så det blir "modernt" kopplat men han ansvarar givetvis för att allt följer regler och praxis.)

Jag ser nu dessa och det är nog ännu enklare men dom som jag använde följder ju med skåpet och som jag ser det var det bara att dra in dom. Det ska nog tilläggas att det är ganska trångt ändå i plintskåpet så då bör man nog ta ett större sådant. Roligt att du jobbar med att få elektrikern att tänka rätt :) Det behövs fler som styr in på den nya tekniken. Angående intelligensen sedan i systemet tycker jag du ska titta på zipato eller vad har du för plan.. Du kan kolla in mina inlägg i zipatoforumet så ser du att jag är väldigt nöjd framförallt med kopplingen mellan knx och zipato.

Zipabox verkar onekligen intressant o jag gillar grafiska gränssnittet för regler. Loxone är också ett alternativ.

Testar just nu lite med OpenHAB och hoppas v2 blir så bra som de säger ang nytt gui.

Men vilken det blir i slutänden ligger ca 6 mån bort. Viktigast för mig är att den stödjer Zwave o KNX och bra GUI för regler o konfig. Sedan tror jag att den även måste fungera som brygga till Apple HomeKit för det lär nog få bästa användargränssnittet vilket är viktigt i vardagen o för resten av familjen.

• Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Hej!
Funderar på att installera KNX i en liten del av huset som håller på att renoveras men sedan komplettera efter hand med Z-wave i övriga som inte kommer renoveras (på länge). Ser att en del har lyckats med detta.
Jag har två frågor:
- Vad krävs för styrenhet i KNX-systemet för att detta ska fungera?
- Hur fungerar det ihop med exempelvis Zipabox - verkar kunna vara en del problem/buggar?

Något allmänt att tänka på i samband med installation av KNX (verkar kräva stor central)?

Hur många rum och belysingsgrupper är det som du funderar på att köra KNX på? Kommer du även ha LED-downlights eller annan LED-belysing som skall styras via KNX isåfall?

Varför jag frågar är att har man mycket LED-armaturer så kommer ofta frågan upp om man även skall köra denna via Dali då totalkostnaden för belysningen då blir lägre. Om det blir aktuellt så skulle det ju bli 3 olika system som är aktuella och det kanske kan kännas avskräckande. Intressant alternativ är då att dra rör för KNX vid renoveringen men ändå köra på Zwave, detta får att bara ha ett system att konfiga och lära sig men samtidigt ha möjligheten att införa trådad KNX om det trådlösa inte tillräckligt bra.

Själv kommer jag nog också ha lite Zwave men förmodligen mest för sensorer. När det gäller belysningsstyrning hoppas jag att det dyker upp fler LED-drivers som har KNX men just nu lutar det åt Dali eller evtl. DMX. Räknar med att ha ca 100 st downlights i huset och då blir kostnaden för dimmer och LED-drivers signifikant och påverkar valet av styrning.

Svar på dina frågor:
- KNX behöver ingen central styrenhet utan enheterna kommunicerar direkt med varandra via bussen. Men för att programmera kör man med ett "KNX IP Interface" som kostar ca 1000-2000 kr. Det är en "dum" GW mellan IP och KNX. Köper man tex Zipabox finns den funktionen inbyggd.
- Tror de flesta lösningar har en hel del barnsjukdomar så bäst är väl att kolla respektive forum. Funderar själv på OpenHab. Om man kör iPhone, iPad etc skulle jag nog prioritera att den styrenhet man väljer också kommer stödja Apple Homekit (som frontend).

• Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Tack Videonisse, det var ett uttömmande svar!
Det är två rum som vi totalrenoverar och kan dra nya rör i. Ca 5 belysningsgrupper i varje rum. En hel del LED.

Det jag känner är att KNX verkar vara stabilt (vilket är mycket viktigt) men samtidigt "omöjligt" att programmera själv och det sistnämnda bekymrar mig. Jag vill ju kunna konfigurera om och eventuellt även lägga till nya enheter utan att behöva anlita elektriker vid varenda tillfälle, speciellt om det gäller sensorer, givare etc.. Däremot får en elfirma göra stora (el)jobbet. Det är lite självändamål att få pilla lite själv eftersom jag är teknikintresserad.

Tanken med att även använda Z-wave/Zipabox är dels att jag tror det är enklare att konvertera resterande delar av huset samt att det verkar vara mer öppet för egen konfigurering.

- Du skriver att KNX inte behöver någon central styrenhet - det var intressant. Hur konfigurerar man då alla enheter? Är det via GW och den trådbundna KNX-bussen?
- Hur mycket besvärligare är det att programmera/konfigurera KNX jämfört med Z-Wave/Zipabox. Kan det vara så finurligt att det kan ske via Zipabox?

Ksd skrev:
Tack Videonisse, det var ett uttömmande svar!
Det är två rum som vi totalrenoverar och kan dra nya rör i. Ca 5 belysningsgrupper i varje rum. En hel del LED.

Det jag känner är att KNX verkar vara stabilt (vilket är mycket viktigt) men samtidigt "omöjligt" att programmera själv och det sistnämnda bekymrar mig. Jag vill ju kunna konfigurera om och eventuellt även lägga till nya enheter utan att behöva anlita elektriker vid varenda tillfälle, speciellt om det gäller sensorer, givare etc.. Däremot får en elfirma göra stora (el)jobbet. Det är lite självändamål att få pilla lite själv eftersom jag är teknikintresserad.

Tanken med att även använda Z-wave/Zipabox är dels att jag tror det är enklare att konvertera resterande delar av huset samt att det verkar vara mer öppet för egen konfigurering.

- Du skriver att KNX inte behöver någon central styrenhet - det var intressant. Hur konfigurerar man då alla enheter? Är det via GW och den trådbundna KNX-bussen?
- Hur mycket besvärligare är det att programmera/konfigurera KNX jämfört med Z-Wave/Zipabox. Kan det vara så finurligt att det kan ske via Zipabox?
Hej
Jag är självlärd på både zipato och knx sedan januari i år. Så allt är möjligt bara intresse finns.
Om man säger så att jag använder bara knx som en sorts dum kopplings och styr sätt. Alla knappar på väggarna i rummen är direkt ansluten i knx. Detta pga att det är stabilt och säkert. Skulle zipato lägga ner kan man använda huset på traditionellt vis.
Zipato är otroligt lätt att jobba med och skapa enorma möjligheter att göra rules och scens med. Det var lite bökigt att få till kopplingen mellan knx och zipato men när det var gjort fungerar dom tillsammans hur stabilt som helst. Det är när man lägger dit massor med sensorer och sådant jag kan tycka att systemet blir lite trögare. Jag har ett stort system med alla givare och sköter även ventilation och värmepump med zipato så den är inte så stabil som det ibland kan framstå på forum. Gå via mitt namn och läs mina inlägg så tror jag du får en bra uppfattning om vad jag tycker.
Sammanfattningen är att för att hålla allt inom knx blir det otroligt dyrt eftersom allt ligger i produkten och när du vill lägga in en rules som att tända och släcka när det blir mörkt måste du ha en tex ljussensor i knx bara för det.

• Gilla
Ksd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.