Hej!

Jag ska installera en mottagare så att vi kan använda en trådlös brytare för strömmen. Jag har en anvisning som är ganska klar, men när jag tirrar på sladdarna blir det mer oklart.

Fakta:
Huset är byggt 1965 och jag tror ingen har rört elen sedan dess.
modulen jag ska installera är en trådlös dosa för att kunna ha en trådlös strömbrytare på valfri plats. Man sätter den innanför strömbrytaren på väggen .

Jag bifogar även ett par bilder.

Det jag undrar är helt enkelt hur jag ska koppla in den nya lilla nodulen.
I beskrivningen står det att man ska koppla "matningsfas" till en port och "växelströmsfas 230 V" till den andra.

Jag har googlat hela kvällen och det känns som att dessa benämningar blandas med andra benämningar...

I mitt fall är läget så att det finns en vit kabel och två blå som kommer från väggen. Till saken hör även att det är två taklampar kopplade till detta och det finns två strömbrytare..
20141101_195539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141101_211624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vad vill du veta?

Jag vet inte vad det är för typ av ström i sladdarna. Och hade gärna fått klarhet i det.
Men viktigast är att jag kan koppla in det i min nya modul som jag ska styra trådlöst.

Den vita är fas och de två blå är tändtrådar till vardera lampa.

Skönt att höra, det var vad jag trodde.
Så vit sladd är "växelströmsfas" och de blå är "matningsfas"?

Det är benämningarna i min lilla broschyr..

Det är en trappbrytare du har,
en knapp/vippa och 3 trådar = trappbrytare
Dvs. du kan idag tända och släcka på två ställen.
Den vita kan gå till lampan, men kan även vara konstant fas, det beror på i vilken av brytarna du har öppnat. De blåa är mellantrådar....

trapp.png

L = fas
N = neutralledare / nolla

X med ring = Lampa

De andra grejerna i fyrkanter är dina befintliga strömbrytare

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Den trådlösa brytaren som du skall installera stödjer nog inte s.k. trappkoppling.
För att få lösningen att fungera krävs att den andra brytaren demonteras och två av ledkingarna kopplas ihop. Troligtvis en av dom blåa med kabel med okänd färg.
En vild gissning är att vit är matande fas, men det kan man kolla i ett lamputtag vilka färger som förekommer där, då tändtråden troligen har en annan färg än fasen

Ok, trappbrytare. Det stämmer bra in.
Om man låter den ena brytaren alltid stå "på", skulle dett funka då?

En följdfråga, bör jag öppna upp den andra strömbrytaren och kika där med?

"Matningsfas" och "växelströmsfas", bra grejer du verkar fått tag på...

Jag tycker att det ser ut som att ledaren är grå och inte vit. Jag skulle nog troligare satsa mina pengar på att den är tändtråd, även om det naturligtvis lika gärna skulle kunna vara fas.

Det är inte så att ditt dosrelä behöver nolla?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det är inte så att ditt dosrelä behöver nolla?

//Patrik
Eller går den på batteri?

Barnrikehuset skrev:
Eller går den på batteri?
Nja, det gör den garanterat inte. Den trådlösa strömbrytaren däremot...

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nja, det gör den garanterat inte. Den trådlösa strömbrytaren däremot...

//Patrik
Tog för givet att du menade den trådlösa strömbrytaren och ville beskriva den på ett "finare" sätt när du skrev "dosrelä".

Men jag vet uppenbarligen inte vad ett "dosrelä" är, finns det fler reläer i denna installation än den trådlösa brytaren?

Vad är ett dosrelä?

Posta länkar på din prylar, det blir lite lättare att hjälpa dig då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.