Jag bor i bostadsrätt och står i begrepp att sälja min lägenhet. Köparen har noterat att gruppförteckning över elinstallationerna saknas och tycker att en sådan måste upprättas innan tillträdet.

Måste det finnas en gruppförteckning? Har läst i Elsäkerhetsverkets rekommendationer att det bör/ska finnas men är det ett lagkrav?

Vem får upprätta en sådan för att den ska vara "godkänd"? Det är ju egentligen inte så svårt, bara att prova alla lampor, uttag, värmegolv osv i lägenheten och lista ut vad som går på vilken säkring. Men är det ok att göra den själv eller måste det göras av en behörig elektriker?

• Gilla
Sarahlyneas
  • Laddar…
Den kan du naturligtvis och med fördel göra själv. Det är givetvis bra att en sån finns men inget absolut krav. I ditt fall kanske ett bra sätt att gå köparen tillmötes med något riktigt enkelt så denne fått lite "rätt" nu efter sin syn. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Gruppschemat / gruppförteckningen gör du enkelt själv, tex. i excel eller en handskriven går lika bra.
Det är förhoppningsvis ingen stor central.
Givetvis ska säkringarna vara märkta så det stämmer med gruppförteckningen...
Gruppförteckningen kan innehålla följande
"grupp" tex. 1
"gruppen omfattar" tex. Vu.+Bel. Sovrum 1
"säkringsstorlek" tex. 10A
"kabelarea" tex. 1,5mm2

Rumsnumrering av rum , brukar vara enligt följande: "sovrum 1" första sovrummet tillvänster när du kommer in genom ytterdörren. "sovrum 2" nästa sovrum räknat från vänster osv.
Sedan finns det Hall, Kök, Vardagsrum, Toalett, Badrum. Garderob.

Du kan korta ner vägguttag till "Vu"
och belysning till "Bel"

Lycka till med försäljningen. och gruppschemat
enkelt om det bara är gruppförteckningen det hänger på.

Redigerat:
Ge dig inte in på att skriva säkringsstorlek eller kabelarea om du inte verkligen vet vad du gör.

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Det är ett krav. Men kommer inte ihåg vart det står.

O
Jag älskar när elektrikerna är tvärsäkra på sin sak men säger emot varandra!
Innan någon pekar på en paragraf i ellagen som innehåler ett sådant krav håller jag med GK100.

Det står väl nått om tydlig och varaktig märkning. Det gäller även centraler. Och det är knappast någon ellag som styr hur elinstallationer ska utföras, utan hur elinstallationer ska utföras får man söka på annat håll.
Med tanke på tvärsäkra uttalanden ;)

F
Det beror väl på vad man menar med krav.

Föreskrifterna ger inga sådana detaljkrav utan hänvisar till standarder, som i 514.5 säger att kretsarna bör dokumenteras. Detta är en del av kontrollen och dess dokumentation som det varit en hel del förvirring kring map vad som egentligen krävs. Sedan använder standarden ord som bör och där så behövs, dvs inga skall.

Men det kan ju vara mycket lämpligt att ordna detta för de ny ägarna så slipper de leta efter något annat att anmärka på :).

O
Tja... om säkringen är på 10A så kan man anta att kablarna är på 1,5mm2
Annars så skriver man säkringsstorleken, men "glömmer" bort vilken kabelarea....
säkringsstorleken är lätt att hitta :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.