Jag har haft 2 st. LED-lister i mitt fönster i några år. Aktiverat med timer så att det inte ska se övergivet ut. Har lyst vinterhalvåret förutom Dec-Jan. då julbelysningen varit där istället.
Har tyckt att det har inte lyst så mycket som det gjorde en gång i tiden (dag 1)
Kollade i min låda med diverse LED-ljus och där låg det en LED-list som aldrig blev använd.
Kopplade in den "nya" och det blev en dramatisk skillnad.
Provade olika uttag men det var samma resultat varje gång.
Transformatorn levererar 12 volt, ingen förändring om det är 2 eller 3 lister anslutna.
Att en halvledare skulle åldras på detta vis blev en överraskning, eller är det så att vår LED som används för belysning har en annan karakteristik?
Bilden visar 3 lister, den mittersta är den "nya" listen
Inhandlad på JULA, Art.Nr. 423-007 2008-07-07
LED-list_web.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det helt normalt att även LED tappar effekt med tiden, man ska ta all "propaganda" om nästan evigt liv och fantastiska besparingar med en stor nypa salt.
Tyvärr så är det som ofta folk ser och hör det dom vill och vill man att dom ska lysa för evig och inte dra någon ström så litar dom fullt på dom som säger så och dom som försöker "dämpa" fördelarna är idioter som inget förstår.

Men nu är ju en LED en halvledare.
Lysdioder som används dagligen tappar inte effekten för att dom har några år på nacken.
Du behöver inte skruva upp ljudet på din radio för att få samma volym som tidigare.
Har själv sett lysdioder som stått och lyst/blinkat i 30 år utan at tappa intensitet.
Frågan är egentligen om dessa "LED-lister" skiljer sig från äkta halvledare eller om det är något annat.

Det kan ju vara så att det material som används vid tillverkning av LED-lister och liknande inte har samma renhet och därför åldras snabbare.

Billigt skit. Har köpt lite led av lågpris och så.Visst det funkar tills man tröttnar men som du säger tappar de effekt med tiden. Troligen en process som inte är ren eller uppfyller kraven. Kan vara så att de blir matade med ytterst lite för mycket mA och tappar då brinntid relativt fort av bekostnad av att lysa starkt.

• Gilla
fotohasse
  • Laddar…
Det är absolut så att lysdioder åldras. Dels tappar de intensitet och dels ändrar de färg.
Ström och temperatur är sådana faktorer som tar kål på dem. Kan t ex vara så att de vill uppnå en hög intensitet och därför matar dem med för hög ström. Ger bra ljus men kort livslängd.
Och som vanligt får man vad man betalar för...

Det stämmer att de åldras som redan nämnts. I synnerhet om de blir varma. Livslängden som anges är ofta den tid då de - under optimala förhållanden - tappat 50% i ljusstyrka. Och som med bilstereo-watt är det rymliga samveten och frisk avrundning uppåt som gäller. Och ännu friskare kan man ta i genom att skriva "upp till" före antalet uppskattade livslängdstimmar....:mad:

Sedan finns det givetvis olika kvalitet också, och utvecklingen inom vita LED går fortfarande framåt med stormsteg. Så det som är lågpris idag är oftast mycket bättre än t.o.m. det som såldes som ganska mycket bättre grejor för ett par år sedan.

Hej!
Jag har mätt upp ljusstyrkan på LED-listerna i mörkret nu ikväll.
Har använt en Sekonica L-308B, en exponeringsmätare som normalt används för att beräkna vilken exponering man ska ha vid fotografering.
Med andra ord ett tillförlitligt instrument.
Dom 2 svaga LED-listerna ger ett ljus motsvarande 0,2 EV
Den "nya" oanvända ger ett ljus motsvarande 5,1 EV.
(EV = Exposure Value)
En skillnad på ett EV motsvarar en fördubbling eller halvering av ljusstyrkan.
Tyvärr har jag inget instrument att mäta Lumen med.

Räknar vi om detta till mer begripliga värden får vi:
För att fotografera ett objekt med den svaga LED-listen behöver vi en exponering med bländare 5.6 i 30 minuter.
Motsvarande fotografering med den "nya" LED-listen behövs en exponering med bländare 5,6 i 1 minut..
En avsevärd skillnad!

Just denna modell av LED-list måste vara ett riktigt dålig produkt.
Jag har liknande LED-list som inte uppvisat denna kraftiga degradering.

Jag är inte ute efter att "hänga" någon, men vill gärna få till en dialog om kvalitén på dessa Lågenergi, miljövänliga produkter.

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Man skall komma ihåg att vita LEDs är inte renodlade halvledar prylar. Det sitter en LED som genererar ett blått, nästan ultraviolet sken. Men den är täckt med ett fluorescerande lager som "laddas" av det blåa ljuset, och sedan sänder ut "vitt" ljus. Samma princip som i lysrör och lågenergilasmpor. Skillnaden där är att i lysrör bildas det ursprungliga ljuset genom gasurladdning, dvs där kommer UV ljus från en lysande gas, som det går ström genom. Det ljuset omvandlas till vitt ljus av skiktet på insidan av glaset.

Men funktionsprincipen är densamma mellan LED och lysrör.

Redigerat:
  • Gilla
fotohasse och 1 till
  • Laddar…
En oväntad men bra förklaring till fenomenet.
Optiska vitmedel är ju inte stabila utan åldras.

Jag har haft likadana ledlister monterade bakom en TV i 3-4 år och noterat samma sak som du, att de tappat betydligt i ljusstyrka. Rätt kasst faktiskt, för den näst in till evighetsljuskälla de beskrivs som.

Med största sannolikhet beror detta på bristande kylning. Ljusutbytet och livslängden hos lysdioder påverkas i hög grad av den temperatur som de jobbar vid. Dessvärre är de inte alla "LED lister" som kan kylas, t ex genom att monteras mot en alu profil. De är ofta inkapslade i plast eller silikongummi. Det enda man kan göra i så fall är att minska värmeutveckligen genom att sänka strömmen genom lysdioderna, med mindre ljus som följd.

Det finns LED lister som inte tappar ljuset efter en relativt kort tid. De använder lysdioder med högre verkningsgrad så att de kan alstra mer ljus med mindre ström (och därmed mindre värmeutveckling). Men då kostar det mer också.

Rent professionelt när man pratar om LED-armaturer så gäller L70. D.v.s. efter hur många timmar som armaturern har 70% av ljuset kvar. Detta brukar ligga runt 50 000h så visst åldras LED.

En del lampetter och andra "trängre" armaturer med sämre kylning kan L70 30 000h.

Har sett samma sak med blå ljuslister. (Mina i det här fallet från IKEA har gått kontinuerligt i 8 år, dvs ganska imponerande 70000h!!) men det är nästan inget ljus kvar från dem, misstänker att de vita ,som bygger på samma tekniska princip skulle mattats än mer. Samma sak fast ännu snabbare åldrande har jag sett på "julslingor/utomhusdekoration" som knappt lyser alls efter ett par säsonger (<10 000 h). Så det blir intressant att se vad led de led armaturer/ljuskällor som nu installeras i snabb takt egentligen klarar av åldriningsmässigt.

(Beträffande dekorationsslingorna är det de vita och blå som knappt lyser alls efter några säsonger, medan de gula röda och gröna verkar hålla betydligt bättre)

Så om ingen annan har några andra erfarenheter så skulle jag aldrig köpa in l.e.d. baserade ljuskällor till t.ex. parkbelysning/gatubelysning... där skulle jag köra "SON" /högtrycksnatrium utan tvekan,, dessa har jag sett (70W) lysa med i stort sett samma styrka nattetid i ca 6 år ( 30 000 h eller så tända bara nattetid), och att byta en 70W "SON" kostar några hundra, att byta motsvarande l.e.d kostar det tiodubbla...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.