21 841 läst ·
26 svar
22k läst
26 svar
Trasig reaktor i lysrörsarmatur
Sida 1 av 2
Jag har ett konstigt fel i en lysrörsarmatur jag köpte för någon månad sedan.
När jag testade att tända första gången lyste bara ena lysröret. Kom fram till att en reaktor var trasig, öppnade för att ta reda på vilken som var trasig. Lossade trådarna och kontrollmätte båda reaktorerna (båda visade ca 40-50 ohm). Blev fundersam då båda enligt kontrollmätningen var hela. Tryckte fast alla kablar igen och satte i lysrören. När jag testade igen lyste båda!
Någon vecka senare slocknade ena lysröret (samma som inte lyste från början), strax efter att jag tänt lampan. Efter 10 sekunder tändes den, men släcktes igen 10 sekunder senare. Så höll den på ett tag tills båda lyste stadigt.
Det här upprepade sig i några dagar. Tills plötsligt en dag när ena lysröret inte tändes längre.
Jag utgick från att reaktorn brunnit eller att det var glappkontakt någonstans.
Jag orkade inte kolla upp detta förrän för ca två veckor sedan.
Kontrollmätte reaktorerna igen, båda visade även nu ca 40 ohm. Fick iden att byta plats på reaktorerna för att se om då andra lysröret inte tänds. Det hjälpte inte. Bytte plats på kontakter, glimtändare osv tills jag insåg att lysröret var trasigt.
Köpte nytt (Osram både gamla och nya), och allt fungerade igen!
Har fungerat perfekt i två veckor, men igår började det andra lysröret blinka på samma sätt! Om man väntar någon minut lyser båda, men det är enerverande när det ena lysröret tänds och släcks i 5-10 sekundersintervaller.
Min tanke är nu att då jag bytt plats på reaktorerna skulle ett fel i reaktorn kunna vara orsaken. Nu när dom är omkastade är det det andra lysröret som är kopplat till den dåliga reaktorn.
Lysrör sägs ju ska hålla i några år, inte 2 veckor..
Är det någon ide att gå tillbaka till affären och klaga på att den bara höll ett par veckor?
Kan det vara dåliga lysrör, eller kan det vara reaktorn som det är något glapp i?
Har provat byta plats på glimtändarna, men det gör ingen skillnad. Jag har också för mig att jag sist testade byta plats på lysrören utan att felet flyttade på sig (kan kontrollera detta senare idag).
Armaturen är Asea Skandia (köpt begagnad, men såg ut att vara oanvänd). Lysrören är Osram 36 W, och glimtändarna Philips säkerhetsglimtändare.
Ska jag köpa en ny reaktor på Kjell & Co? Låter det som att det kan vara en trasig reaktor som är problemet?
När jag testade att tända första gången lyste bara ena lysröret. Kom fram till att en reaktor var trasig, öppnade för att ta reda på vilken som var trasig. Lossade trådarna och kontrollmätte båda reaktorerna (båda visade ca 40-50 ohm). Blev fundersam då båda enligt kontrollmätningen var hela. Tryckte fast alla kablar igen och satte i lysrören. När jag testade igen lyste båda!
Någon vecka senare slocknade ena lysröret (samma som inte lyste från början), strax efter att jag tänt lampan. Efter 10 sekunder tändes den, men släcktes igen 10 sekunder senare. Så höll den på ett tag tills båda lyste stadigt.
Det här upprepade sig i några dagar. Tills plötsligt en dag när ena lysröret inte tändes längre.
Jag utgick från att reaktorn brunnit eller att det var glappkontakt någonstans.
Jag orkade inte kolla upp detta förrän för ca två veckor sedan.
Kontrollmätte reaktorerna igen, båda visade även nu ca 40 ohm. Fick iden att byta plats på reaktorerna för att se om då andra lysröret inte tänds. Det hjälpte inte. Bytte plats på kontakter, glimtändare osv tills jag insåg att lysröret var trasigt.
Köpte nytt (Osram både gamla och nya), och allt fungerade igen!
Har fungerat perfekt i två veckor, men igår började det andra lysröret blinka på samma sätt! Om man väntar någon minut lyser båda, men det är enerverande när det ena lysröret tänds och släcks i 5-10 sekundersintervaller.
Min tanke är nu att då jag bytt plats på reaktorerna skulle ett fel i reaktorn kunna vara orsaken. Nu när dom är omkastade är det det andra lysröret som är kopplat till den dåliga reaktorn.
Lysrör sägs ju ska hålla i några år, inte 2 veckor..
Är det någon ide att gå tillbaka till affären och klaga på att den bara höll ett par veckor?
Kan det vara dåliga lysrör, eller kan det vara reaktorn som det är något glapp i?
Har provat byta plats på glimtändarna, men det gör ingen skillnad. Jag har också för mig att jag sist testade byta plats på lysrören utan att felet flyttade på sig (kan kontrollera detta senare idag).
Armaturen är Asea Skandia (köpt begagnad, men såg ut att vara oanvänd). Lysrören är Osram 36 W, och glimtändarna Philips säkerhetsglimtändare.
Ska jag köpa en ny reaktor på Kjell & Co? Låter det som att det kan vara en trasig reaktor som är problemet?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har hittat en armatur som var felkopplad, all ström till armaturen gick genom ena glödtåden och det mådde inte röret så bra av.
kontrollera att det är rätt kopplat.
Protte
kontrollera att det är rätt kopplat.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Fortsätt felsökningen. Det lät som att du var nära, att det var lysröret, men sedan blev det otydligt map om du hade skiftat dem eller ej.
Om ett tänt lysrör slocknar borde det vara röret som är dåligt. I andra hand reaktorn och sist tändaren. För att utesluta tändaren kan du plocka bort den efter att röret tänt.
Om ett tänt lysrör slocknar borde det vara röret som är dåligt. I andra hand reaktorn och sist tändaren. För att utesluta tändaren kan du plocka bort den efter att röret tänt.
vad är resultatet efter att du bytt plats på reaktorn? ett smidigare tips än att byta plats på reaktorerna är att byta plats på lysrören = mindre jobb 
min tanke är att byta glimtändare, bör vara glimtändare med beteckningen S10 på, men tycker att det verkar konstigt när det fungerat perfekt i 2 veckor...
Asea Skandia har jag aldrig hört talas om (?) är det något billigare märke av armatur? kan inte hitta något om den när jag googlar efter den heller.
När rören flimrar så plocka bort glimtändaren till det röret som fungerar och sätt in det till de andra röret, tänds det som det ska då så är det fel på glimtändarna.
Om inte, kolla va en ny reaktor kostar kontra en ny armatur av det märket, är det en kina armatur så skulle inte jag köpa den iaf.
Vad är det för typ av lysrörs armatur du har? IP? Pendlad eller tak/vägg monterad?
min tanke är att byta glimtändare, bör vara glimtändare med beteckningen S10 på, men tycker att det verkar konstigt när det fungerat perfekt i 2 veckor...
Asea Skandia har jag aldrig hört talas om (?) är det något billigare märke av armatur? kan inte hitta något om den när jag googlar efter den heller.
När rören flimrar så plocka bort glimtändaren till det röret som fungerar och sätt in det till de andra röret, tänds det som det ska då så är det fel på glimtändarna.
Om inte, kolla va en ny reaktor kostar kontra en ny armatur av det märket, är det en kina armatur så skulle inte jag köpa den iaf.
Vad är det för typ av lysrörs armatur du har? IP? Pendlad eller tak/vägg monterad?
Asea skandia = elektroskandia, en av sveriges största elgrossister. Har ett eget varumärke på armaturer. Tillverkav av thorn och rigens.
Har nu provat byta plats på lysrören, men det är ingen skillnad. Lysröret på samma position slocknar, oavsett vilket lysrör jag monterar på den positionen.SnickareHobb skrev:
Det är alltså varken lysrör eller glimtändare det är fel på.
Återstår att kolla kabeldragningen. Om den inte är feldragen kan det alltså vara fel här:
* Trasig reaktor
* Dålig kontakt mellan lysrör och kontaktdon, kablage
* Kondensator (men den kan det väl ändå inte vara)
* Glappkontakt
fast om det fungerat felfritt en större period så tror jag nog inte att det kan vara glapp.. beroende på hur pass utsatt den är, utsätts för vibrationer och så, men det känns långsökt.SnickareHobb skrev:Har nu provat byta plats på lysrören, men det är ingen skillnad. Lysröret på samma position slocknar, oavsett vilket lysrör jag monterar på den positionen.
Det är alltså varken lysrör eller glimtändare det är fel på.
Återstår att kolla kabeldragningen. Om den inte är feldragen kan det alltså vara fel här:
* Trasig reaktor
* Dålig kontakt mellan lysrör och kontaktdon, kablage
* Kondensator (men den kan det väl ändå inte vara)
* Glappkontakt
tror inte att det är reaktorn heller, känns som kondensatorn ändå.
koppla förbi eller byt ut den så kanske den fungerar, rekommenderas dock inte att koppla förbi den
http://www.osram.se/osram_se/Kundse...rer/Allmaenbelysning/Om_roeren_inte_lyser.pdf
Har kollat kabeldragningen, och det ser rätt ut så vitt jag kan se.Michael-H skrev:fast om det fungerat felfritt en större period så tror jag nog inte att det kan vara glapp.. beroende på hur pass utsatt den är, utsätts för vibrationer och så, men det känns långsökt.
tror inte att det är reaktorn heller, känns som kondensatorn ändå.
koppla förbi eller byt ut den så kanske den fungerar, rekommenderas dock inte att koppla förbi den
[länk]
Har svårt att förstå hur kondensatorn skulle kunna vara problemet, då det bara är ena röret som inte lyser som det ska.
Kan även tillägga att det är vid kallstart problemen uppstår. Första minuterna blinkar ena lysröret (10-20 sekunder på 10-20 sekunder av). Efter någon minut lyser båda som dom ska. Om man testar att slå av när lysrören redan är varma är det inga problem att slå på igen inom närmaste halvtimmen (timmen?).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hur var det nu? Du hade skiftat plats på reaktorerna men felet ligger kvar på samma sida? Låter i så fall som glappkontakt någonstans, t.ex i lysrörshållaren.
Efter att jag skiftade plats på reaktorer samt lysrörshållare bytte felet sida. Det är bara så omständigt att lossa alla kablar med snabbkoppling (svårt att få lös), annars hade jag testat det igen.
Då felet inte flyttas då man byter sida på glimtändare och / eller lysrör vet jag nu att felet inte sitter där.
Skulle behöva byta plats på reaktorer utan att röra något annat.
Då felet inte flyttas då man byter sida på glimtändare och / eller lysrör vet jag nu att felet inte sitter där.
Skulle behöva byta plats på reaktorer utan att röra något annat.
Jag tror också på glappkontakt i lysrörshållaren. Känner igen symptomen från mina gamla (före detta) lysrörsarmaturer i garaget. De känns inte som den mest robusta konstruktionen många gånger
När det blir varmt runt lysröret utvidgar sig plast och metall och du får dålig eller ingen kontakt.
