10 133 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Två matningar från samma säkring?
Du menar koppla två trådar på samma anslutning på en säkring i centralen? Vissa är gjorda för det andra inte, men generellt gäller en tråd per anslutning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det bör undvikas, men något direkt förbud finns inte idag. Man bör låta en säkring mata en ledning - det blir naturligt en grupp. Man kan kanske tänka sig att en grupp består av två kablar från centralen, men finns det plats i centralen så gör man nog två grupper av det.
Sedan är den en fråga om ifall det får sitta två ledare på samma skruv i centralen. Förr fanns ett förbud mot detta som grundade sig på svårigheten att ansluta två ledare på ett säkert sätt. Även idag tillåter inte alla tillverkare av dvärgbrytare att man ansluter mer än en ledare. Men det finns inget förbud i reglerna. Huvudsaken är att anslutningen blir bra.
Sedan är den en fråga om ifall det får sitta två ledare på samma skruv i centralen. Förr fanns ett förbud mot detta som grundade sig på svårigheten att ansluta två ledare på ett säkert sätt. Även idag tillåter inte alla tillverkare av dvärgbrytare att man ansluter mer än en ledare. Men det finns inget förbud i reglerna. Huvudsaken är att anslutningen blir bra.
Om det är utanpåliggande installation. Då är bästa lösningen att sätta en dosa i närheten av centralen och dela gruppen där. Men finns plats i centralen, då tar man en ny säkring till en nya gruppen.
Klicka här för att svara
