Hej,

Nån vänlig själ som vet om det är tillåtet att förlägga anslutningskabel typ RKK i kabelkanal eller kanallist. I detta fallet är det i ett kontorslandskap/labb och kabeln ligger i en kanal på en pelare och går upp ovan ett akustiktak. Där uppe ligger den löst en liten bit och sen ansluten med stickpropp i ett uttag. Kabeln matar någon slags testinstrument som används i produktionen.
Tänkte att det kanske räknas som fast förläggning om den ligger i kanal en bit.

Det är en gråzon som det saknas detaljregler för. Jag tror det är vanligt att sådana uttagsstavar som finns på kontor ansluts med stickpropp på detta vis. Här låter det som att anslutningskabeln för detta testinstrument är lagd i en kanal, eller finns det ett uttag i kabelkanalen?

Det kan faktiskt ibland vara lämpligt att skydda en anslutningskabel mha uppfästning eller en kabellist, men
- det ska framgå att det finns en kabel där,
- den får inte ligga tillsammans med FK och helst inte heller tillsammans med installationskablar,
- den ska vara demonterbar av en lekman, helst utan verktyg,
- det ska användas med måtta, t.ex för en apparat, dvs inget nätverk av skarvsladdar i kabellister!

Egentligen är det tillverkaren av anslutningskabeln eller skarvsladdstället eller testmaskinen som ska svara, och de tillåter säkerligen inte fast förläggning. Det blir heller inte fast förläggning om man följer punkterna ovan.

http://www.byggahus.se/forum/el/196485-bra-anslutning-av-ikea-grundtal.html

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för svaret !
Det finns inget uttag i kanalen utan anslutningskabeln ligger löst i den.
Tyvärr verkar det finnas det en del gråzoner i elbranschen. Ibland försöker jag lusläsa föreskrifterna, men hittar ofta inget vettigt svar. Tillverkarna av elmaterial och maskiner mm, är ofta lite svävande ibland.

Ingen vill ju ta ansvar... Man kommer långt med grundläggande förståelse, sunt förnuft och måttfullhet, även om man då hamnar i tveksamheter kring de skrivna reglerna. Kan man bara motivera sina ställningstaganden på ett insiktsfullt sätt (ev nöjaktigt för elsäkerhetsverket) så behöver man inte vara orolig.

Bo.Siltberg skrev:
- den får inte ligga tillsammans med FK och helst inte heller tillsammans med installationskablar
Hmm.. varför får man inte lägga mantlad kabel tillsammans med FK?

Därför att svärmor ska kunna plocka bort anslutningskabeln utan att komma i kontakt med enkelisolerade ledare.

Då tolkar jag ditt svar som att det är specifikt för öppningsbara kanaler monterade under en viss höjd?

Uh, specifikt vad?
FK ska ligga i kanaler som bara kan öppnas med verktyg.
Kanaler som används för anslutningskablar bör vara öppningsbara utan verktyg,
och skulle det krävas verktyg tycker jag inte det bör finnas FK där,
för då blir det behörighetskrävande att demontera skarvsladden.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Specifikt att det inte gäller kanaler som är svåråtkomliga, exvis i takhöjd. En vanlig kopplingsdosa som kan öppnas utan verktyg är ju godkänd om den sitter en bit upp.

Jo just det ja, så är det också.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.