Hej!

Kan någon förklara ingående hur nolledaren fungerar från början till slut för mig på ett pedagogiskt sätt? Varför kan man ta p[ nollskenan i en central?

Av en enda anledning: Den har samma potential som allting runt om dig.

Att den har samma potential som allt runt dig beror i sin tur på att nolledaren (i Sverige) är kopplad till jord vid inkommande matning. Kallas TN system.

Detta är inte en självklarhet. Jag ger ett par exempel på motsatsen så kan du se skillnaden:

Har du ett system där man inte kopplar ihop jord och nolla i anläggningen (s.k. TT system) utan bara vid transformatorn kan du ha olika potential på nollskenan och omgivningen. Oftast inte så mycket, men definitivt mätbar och potentiellt (haha) kännbar.

I vissa system har man kopplat ihop en fas med jord. Jo, faktiskt, du läste rätt! Ta ett trefassystem kopplat som delta-koppling (se wikipedia). Då finns ingen nolla. Följdaktligen finns heller ingen nollskena. Om man trots detta tvunget vill ha ett system som är jordat får man ansluta en fas till jord. Då kommer du ha samma spänning mellan jord och två av faserna som mellan fas och fas. Men, mellan en av faserna och jord har du ingen spänning alls eftersom de är förbundna och därför har samma potential. Då kan man helt riskfritt hålla i en spänningsatt fasledare...

Det finns alltså inget magiskt med en nollskena. Hemligheten ligger i att man kopplat ihop den med en jordad ledare.

För att ytterligare förvirra: Att något är förbundet med skyddsledare innebär inte att det måste vara jordat. Man kan ha ett fullt fungerande och helt säker system utan att någon del är direkt kopplad till jord! Detta utnyttjas i vissa specialtillämpningar, till exempel sjukhus, kraftstationer, isolationstransformatorer och Norge. Så kallade IT system.

... Och som kuriosa till föregående inlägg kan nämnas att fasen endast är farlig om du är förbunden till en annan potential (jord t.ex.), endast då kommer en ström "alstras".

Dock är detta normalfallet..

Tack för svaren, några av punkterna får man väl läsa trehundra gånger för att förstå någolunda bra.

Men, på bilden nedan som slugge länkade till. Vart tar nollan vägen? Vad händer där på slutet om ni förstår vad jag menar

14-1_femledarsystem2.png

Så strömmarna tar ut varandra kan man säga?

O
Erik_a skrev:
Så strömmarna tar ut varandra kan man säga?
Nja. Både så och tvärt om beroende på vad man menar.

Redigerat:
Försök förklara så jag förstår då. Inte nöjd med ditt korta svar ;)

"
Summan av alla elektriska strömmar som flyter till en nod är lika med summan av alla strömmar som flyter från noden eller
040e6cfa0c285da96e691a88e716a6d7.png

"

O
Skoluppgift? ;-)

Nja. Lite stämmer det ju ändå. Strömmen i trefas-nolla blir aldrig större än i en av faserna pga fasförskjutningen, dvs de tar ut varandra till viss del.

Jag har gått ut skolan sedan ett par år tillbaka men jag försöker förstå det ingen verkar kunna förklara för mig. Blir bara soppa.

Erik_a skrev:
Jag har gått ut skolan sedan ett par år tillbaka men jag försöker förstå det ingen verkar kunna förklara för mig. Blir bara soppa.
Svaret på din fråga kräver lite teorikunskap.

Strömmen mellan två punkter bestäms av skillnad i potential och resistans. Skillnad i potential mellan dig och nolla är oftast nästan noll, då nollan är jordförbunden (någonstans) i våra nät.

Potential kan enkelt förklaras som spänningsskillnad.

I trefas måste du även greppa begreppet fasförskjutning för att förstå hur <10A + <10A + <10A = <10A

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
O
Mitt ohjälpsamma svar var mest ett resultat av att ha skrivit och kastat ett par förklaringar och gett upp! ;)

Att skriva på svenska är helt hopplöst när man är van att tänka på det i termer av matematik. För den nivå som är relevant här i forumet är en model som bygger på komplexa tal det enklaste sättet att förstå det hela. Vill man ha riktigt roligt är det Maxwells fyra differentialekvationer på vektorform som gäller. Så jag har tyvärr inget bra svar på dina frågor. Någon som inte är lika förstörd av för mycket studier kan säkert skriva något mer begripligt.

• Gilla
vojma
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Mitt ohjälpsamma svar var mest ett resultat av att ha skrivit och kastat ett par förklaringar och gett upp! ;)

Att skriva på svenska är helt hopplöst när man är van att tänka på det i termer av matematik. För den nivå som är relevant här i forumet är en model som bygger på komplexa tal det enklaste sättet att förstå det hela. Vill man ha riktigt roligt är det Maxwells fyra differentialekvationer på vektorform som gäller. Så jag har tyvärr inget bra svar på dina frågor. Någon som inte är lika förstörd av för mycket studier kan säkert skriva något mer begripligt.
Kommer mest ihåg dessa från elektromagnetisk fältteori.. Har väl egentligen mer med sambandet elektriska strömmar och magnetiska fält att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.