Byggahus.se
Någon som har något att säja om dessa?
Är de jämförbara med ED-WA dosorna?

• eldosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
just den har jag inte sett innan, men den är obehagligt lik en annan de hade som var gul med vit ring. Denna är väldigt lik, bortsett från färgen.

De gula såldes först av byggmax, där jag drabbades av dem. De såg helt ok ut med låsning i stosarna osv. Men när de var uppsatta, och om röret hade kommit det allra minsta snett in i stosen så att det var lite böjande tryck mot stosen, så spricker stosen inom några dygn efter monteringen, det var med andra ord skitplast.

Detta har avhandlats i trådar här för typ 2 år sedan. Många fler var drabbade.

Nu är det ju annan färg, frågan är då om man bara har kamuflerat skräpet, eller om det faktiskt är en ny bättre plastkvalitet. Kanske läge att köpa en och utsätta för lite stresstest.

Tack för snabbt svar,
Det var just med den tråden om byggmax skräpdosor i minnet som jag frågade om dessa.

Jag har dock sett att byggmax numera verkar sälja både skräpdosorna och ED-WA, det verkar variera vad de får inleverans av.

Gabbe1 skrev:
Tack för snabbt svar,
Det var just med den tråden om byggmax skräpdosor i minnet som jag frågade om dessa.

Jag har dock sett att byggmax numera verkar sälja både skräpdosorna och ED-WA, det verkar variera vad de får inleverans av.
Nu är ju förvisso inte ED-WA så mycket att hänga i granen heller. :rolleyes:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
De är ju Röda och Gröna till färgen så kanske skulle fungera i granen? :p

R_Strandberg skrev:
De är ju Röda och Gröna till färgen så kanske skulle fungera i granen? :p
Förvisso... :p

//Patrik

ED-WA är förmodligen hästlängder bättre än dosor från Jula/CO osv. Jag har råkat ut för sådana dosor ibland.. Inte roligt!

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Jag förstår att ni som jobbar med dosor dagligen väljer andra dyrare och mer flexibla lösningar, men min (begränsade) erfarenhet är att ED-WA rent kvalitetsmässigt är bra, att de sen saknar en massa finesser och "lull lull" är ju en annan sak.

Gabbe1 skrev:
Jag förstår att ni som jobbar med dosor dagligen väljer andra dyrare och mer flexibla lösningar, men min (begränsade) erfarenhet är att ED-WA rent kvalitetsmässigt är bra, att de sen saknar en massa finesser och "lull lull" är ju en annan sak.
Och jag kan förstå att om man inte sätter många dosor så kan man gå ner lite kvalité och finesser. :) Var bara tvungen att kommentera för du lämnade ju ett "öppet mål". :rolleyes:

//Patrik

O
Rrrrr skrev:
ED-WA är förmodligen hästlängder bättre än dosor från Jula/CO osv. Jag har råkat ut för sådana dosor ibland.. Inte roligt!
Du menade:

ED-WA är förmodligen hästlängder bättre än de billigaste dosor som går att köpa från Jula/CO osv.​
Clas Ohlsson säljer just nu uteslutande dosor ifrån ELKO. Clas Ohlsson har både material från ELJO och Elko. Så det här eviga gnället om skitmaterial i konsumentbutiker är bara fånigt. Det är precis som i alla andra butiker. Man får vad man betalar för.

Ja självklart.. Fast ännu värre än att använda skräpdosor är nog att använda skräp-slang!

Rrrrr skrev:
Fast ännu värre än att använda skräpdosor är nog att använda skräp-slang!
Med skräpslang, menar du då de ganska sköra slangarna som säljs lite överallt och har samma färg som VP-rör?

Exempel på bättre slang?
PM Flex tex, är de bättre?

Gabbe1 skrev:
Med skräpslang, menar du då de ganska sköra slangarna som säljs lite överallt och har samma färg som VP-rör?

Exempel på bättre slang?
PM Flex tex, är de bättre?
http://www.eldirekt.se/?artnr=1416710xx

//Patrik

Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Någon som har något att säja om dessa?
Är de jämförbara med ED-WA dosorna?
Det där är Etmán-dosor som även Biltema säljer (för 10:-/st), fast i andra färger.

Jag köpte hem en och testade den på lite olika vis, om det gick att spräcka stutsarna och hur väl fjädern låser osv.
Nu kör jag med dessa till 80% i huset, och resterande del blir eljo VP-2 -dosor. Detta pga av att vissa montage och kombinationer inte går eller blir alltför knöligt/fult med Etman-dosorna.

Etmán är inget riktigt fabrikat, det är en Branding av en kinesiskt produkt. Å andra sidan kan man ju kolla var eljo, elko m.fl. tillverkar sina dosor om man är nyfiken, det är knappast i några västländer iaf. :cool:

http://www.etman.no/

Just nu får jag ingen respons från etman's kinesiska hemsida, men den kanske vaknar till liv snart?
http://www.etman.cn/

Så om man vill använda Svensktillverkade dosor så är det alltså ED-WA som gäller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.