Hej
Jag gick och köpte en elvärme kabel som drivs av 12 v. Ska driva denna med ett bilbatteri.
Den drar 75w
Nu vill jag kunna reglera värmen på denna. Nån som vet var man kan hitta en termostat som drivs av 12 v?
har sökt lite på jula och claesohlsson men inte hittat sså mkt 12v el där

Vad är det för utrymme som ska värmas upp?

den skall värma upp ett vattenkar till hästar :o)
Så jag vill kunna köra den på låg eftekt bara så inte vattnet fryser till

Det finns termostater som är rent mekaniska. Med bimetall. Mer vanliga förr i tiden.
En sådan skulle fungera till 12v.

Artikel 87048 hos Kjell kanske för 129:-, fast du får löda ihop den själv :)

jag såg den på kjell.
men antar att jag måste ha 2 st en som slår på och en som slår av?
Samt därimellan så går elslingan på full fräs? elelr tänker jag fel?

Clas har en mekanisk termostat: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137950121
Och du behöver bara en. Den slår både av och på.

Men jag måste fråga om du har räknat på batterikapaciteten? 75W/12V = 6,25A. Ett normalt bilbatteri på 60 Ah räcker alltså i knappt 10 timmar. Men du kanske har något som laddar batteriet?

Njae, det ska väl räcka med en som kopplar in värmen när tempen understiger valt värde. Det framgår i och för sig inte om den har en hysteres som förhindrar alltför täta växlingar, om det skulle spela någon roll. Dock ser jag att reläet bara tål 3A så du får kanske leta vidare. Du behöver ju en elektronisk termostat med extern sensor som kan stoppas in bakom isoleringen.

Hej hej
tack för svaren. tanken är ju att den inte ska få på full fräs hela tiden. eller att den gör det och slår av efter en liten stund. Tror den baar behöver värma när det är riktigt kallt och den är väl isolerad så kommer att hålla värmen ganska bra. Får kika på den från classe

En termostat reglerar ju inte effekten, utan energin, dvs värmekabeln går för fullt i intervaller där tidsintervallet styrs av termostaten. Det kommer att bli självreglerande så att den endast värmer när det behövs.

Termostaten från clas verkar ha värmesensorn inbygg i kåpan, så då måste hela rasket placeras innanför isoleringen. Men det kanske funkar att komma åt för att justera.

Finns det förresten inga självbegränsande värmekablar för 12V?

Hittar du en bra lösning får du gärna bjuda på byggbeskrivningen - jag skulle behöva en till våra hästar! Jag skulle nog i.o.f.s titta på vad en skyddstrafo kostar istället för batteri.

Så det går inte att reglera effekten?
Vad händer om man sätter en dimmer också då?

Visst det går ju att få in den i isoleringen såd e får bli en nödlösning.

Nä jag hitatde inga självbegränsade kablar för 12v men kanske finns nånstanns.
Jag köpte min från conrad.se

Jadå det kan jag fixa.
Jag har en trafo också men hagen ligger på den andra sidan av en väg. Ocvh vi har ingen el till den. Och om det kommer snö är det ju lätt att man plogar av kabeln om man lägger den på backen.
Därav batteri lösningen.

Visst går det att reglera effekten, men det blir dyrt (switchteknik) eller varmt (spänningsregulator) (så varmt att effektregulatorn kanske räcker för att värma karet:cool:). Hade det varit växelspänning hade en enkel dimmer kunnat användas.

Men jag ser ingen anledning till effektreglering (W) eftersom termostaten ger en energireglering (Wh). Över tiden sett kommer en termostat ge samma resultat, dvs det blir samma wattimmar i båda fallen. Är det kallt så går värmaren ofta, minde kallt = mindre ofta osv till dess att det är så varmt ute att termostaten aldrig slår på värmen.

Är inte detta med effektreglering eller energireglering något av hårklyverier? En termostat reglerar medeleffekten under en tid som är kort i förhållande till tiden det tar att värma vattnet i karet. En dimmer reglerar medeleffekten under en mycket kortare tid. Krångla inte till det. Det räcker bra med en termostat. Sedan tror jag i alla fall inte att du skall räkna med att batteriet håller speciellt länge.

Erik

Se upp bilbatteriet bara, när det är urladdat fryser det sönder redan vid c:a -7°

Du får ställa dit traktorn på tomgång för att ladda batteriet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.