21 002 läst ·
63 svar
21k läst
63 svar
20-30 kWh per dag trots tomt hus
Sida 1 av 5
Har precis köpt nytt hus men ännu inte flyttat in. Har ägt huset i en månad.
Det finns ingen kyl/frys, ingen spis. Elpannan (inkl.varmvattenberedare) har varit avstängd hela tiden. Vattenpumpen delas med grannen och går vid behov.
Har knappt haft en enda lampa tänd, kanske totalt två timmar på en månad.
Har haft verktyg däribland när jag renoverat men inte använt dem mycket.
Golvvärmen är avstängd.
Ändå drar huset alltså upp till 30 kWh per dygn.
En vattenpump till djupborrad brunn drar kanske 600W och även om den skulle varit igång dygnet runt skulle den bara konsumera 15 kWh.
Vad är det som drar?
Eller hur kan jag göra för att hitta vad det är som drar?
Det finns ingen kyl/frys, ingen spis. Elpannan (inkl.varmvattenberedare) har varit avstängd hela tiden. Vattenpumpen delas med grannen och går vid behov.
Har knappt haft en enda lampa tänd, kanske totalt två timmar på en månad.
Har haft verktyg däribland när jag renoverat men inte använt dem mycket.
Golvvärmen är avstängd.
Ändå drar huset alltså upp till 30 kWh per dygn.
En vattenpump till djupborrad brunn drar kanske 600W och även om den skulle varit igång dygnet runt skulle den bara konsumera 15 kWh.
Vad är det som drar?
Eller hur kan jag göra för att hitta vad det är som drar?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nån fläkt? Men de är oftas på lägre effekt.
I hus som byggdes på 70 eller 80 talet så är det ganska vanligt med en ingjuten värmekabel i betongplattan längs ytterväggarna.
I hus som byggdes på 70 eller 80 talet så är det ganska vanligt med en ingjuten värmekabel i betongplattan längs ytterväggarna.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla om det inte sitter ett återvinningsaggregat i (inte helt ovanligt i samband med elpanna & 70/80-talshus) med tillsatsvärme, effekten brukar vara någon eller ett par kW på dom.
De värmekablarna är fast installerade, men det bör vara märkt i elcentralens vilken säkring som den går på isåfall. Annars får du helt sonika skruva ur alla proppar och skruva i en och en och se när elmätaren börjar blinka.
återkom gärna när du hittar felet...
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
jag har varit med om en kompis som hade en skada på inkommande el i huset som vid våt väderlek gjorde så förbrukningen ökade,vet dock inte hur vanligt det är
(vattenpump som delas med grannen)är det du som äger anläggningen och han får ta vatten eller?
(vattenpump som delas med grannen)är det du som äger anläggningen och han får ta vatten eller?
Värme i pumphuset?