21 002 läst ·
63 svar
21k läst
63 svar
20-30 kWh per dag trots tomt hus
Ja just det, det känner jag igen också. Det var väl en trefaspump där man hade lagt faserna fel så att pumpen gick bakvägen och därför aldrig orkade upp i det tryck där den skulle stänga av, så den gick hela tiden.drakbane skrev:
Slog av alla säkringar utom trefasen till pumphuset.
Noterade elmätaren igår kl.16 och sedan dess (20 timmar) har huset dragit 17 kWh och det finns ingen värme i pumphuset (avstängd över sommaren). Hittade en notering på pumpen: 1100 W vilket tyder på (som mulpac säger) att den är igång hela tiden. Hur ska jag kontrollera om detta verkligen är problemet?
Noterade elmätaren igår kl.16 och sedan dess (20 timmar) har huset dragit 17 kWh och det finns ingen värme i pumphuset (avstängd över sommaren). Hittade en notering på pumpen: 1100 W vilket tyder på (som mulpac säger) att den är igång hela tiden. Hur ska jag kontrollera om detta verkligen är problemet?
men det borde väl märkas om pumpen står och går hela tiden,borde väl inte stanna många gånger på en dag i så fall.det finns inget mer "gemensamt" som inte du känner till?
skulle ju även kunna vara så att det är någon läcka på vatten ledningen me.eller trasig botten/backventil som står och släpper tillbaka vattnet ner i brunnen varje gång den stannar
skulle ju även kunna vara så att det är någon läcka på vatten ledningen me.eller trasig botten/backventil som står och släpper tillbaka vattnet ner i brunnen varje gång den stannar
Tala med grannen o slå av säkringarna till pumphuset över en natt så ser ni om förbrukningen ligger över säkringarna till pumphuset det kan ju va något annat som ligger efter mätaren som är svårt att se
det brukar va ett bra sätt att ringa in problem du har ju börjat bra tycker jag
Mvh tille
det brukar va ett bra sätt att ringa in problem du har ju börjat bra tycker jag
Mvh tille
Har kollat lite till. Pumpen verkar inte gå hela tiden. Jag antar att jag isåfall borde hört den brumma djupt därnere när jag stod precis intill brunnen. Eller hör man inte det?
Om det är en läcka på ledningen borde väl pumpen gå hela tiden?
Ja, nästa steg är väl att stänga precis allt och se hur det går över natten.
Såg förresten att själva dragningen av elkabel såg livsfarlig ut. Från marken kom en elledning som var skalade och där två blå ledningar går upp över brunnskanten till en dosa och sedan med en svart "riktig" kabel ned i den borrade brunnen som är borrad inuti en större brunn. Dessutom var den blå plasten avskavd precis vid böjen över brunnskanten. Har Kalle Anka varit där och installerat pumpen, kanske?
Kan man inte mäta hur mycket ström pumpen drar när allt är igång?
Många frågor blir det samtidigt som en tusenlapp går upp i rök varje månad.
Om det är en läcka på ledningen borde väl pumpen gå hela tiden?
Ja, nästa steg är väl att stänga precis allt och se hur det går över natten.
Såg förresten att själva dragningen av elkabel såg livsfarlig ut. Från marken kom en elledning som var skalade och där två blå ledningar går upp över brunnskanten till en dosa och sedan med en svart "riktig" kabel ned i den borrade brunnen som är borrad inuti en större brunn. Dessutom var den blå plasten avskavd precis vid böjen över brunnskanten. Har Kalle Anka varit där och installerat pumpen, kanske?
Kan man inte mäta hur mycket ström pumpen drar när allt är igång?
Många frågor blir det samtidigt som en tusenlapp går upp i rök varje månad.
Du kan inte höra pumpen. Möjligen om du lägger örat mot vattenröret som kommer upp att du kan höra ett svagt susande.zingo skrev:
Prova att håll handen runt vattenledningen som kommer upp och be någon slå till och från säkringen så att pumpen eventuellt startar/stannar. Då kan du eventuellt känna när pumpen startar genom att ledningen gungar till.
Med en tång ampermeter kan du mäta hur mycket ström pumpen drar under drift.
Måste ju finnas någon hydrofor/hydropress kopplat till pumpen? Stäng av pumpens säkring och kolla om vattentrycket försvinner. Borde även finnas en tryckvakt som ska slå pumpen till och från där någonstans. Kolla så att den verkligen slår ifrån som den ska.
OK, då vet jag det... (om ljudet)
Ja, det finns hydrofor (Wellmate, 100 liter ser det ut att vara).
Har inte identifierat tryckvakten ännu. Är inte där nu och kan inte gå och kolla mer ikväll.
Har en kompis som är elbehörig som ska komma på tisdag och mäta för att se vart strömmen går.
Det finns ett litet proppskåp med hederliga porslinssäkringar i pumphuset. Tre av dem går till pumpen. De andra har jag inte undersökt. Står inget på dem. Har ju egen multimeter. Hur mäter jag strömmen på egen hand om jag inte vill vänta till tisdag (för det vill jag inte)?
Ja, det finns hydrofor (Wellmate, 100 liter ser det ut att vara).
Har inte identifierat tryckvakten ännu. Är inte där nu och kan inte gå och kolla mer ikväll.
Har en kompis som är elbehörig som ska komma på tisdag och mäta för att se vart strömmen går.
Det finns ett litet proppskåp med hederliga porslinssäkringar i pumphuset. Tre av dem går till pumpen. De andra har jag inte undersökt. Står inget på dem. Har ju egen multimeter. Hur mäter jag strömmen på egen hand om jag inte vill vänta till tisdag (för det vill jag inte)?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vill du mäta strömförbrukningen måste du ha en tångamperemeter, som sätts runt fasledarna.
Att skruva i och ur säkringarna under drift, som någon föreslog, förstör bara passkontakterna. Använd arbetsbrytaren eller vad du nu har för manövreringsanordning för start och stopp.
Att skruva i och ur säkringarna under drift, som någon föreslog, förstör bara passkontakterna. Använd arbetsbrytaren eller vad du nu har för manövreringsanordning för start och stopp.
OK, då kör vi tålamodsvarianten och väntar på tisdagshjälpen.
Det positiva är ju att jag upptäckte detta redan nu. Om jag dragit igång el på alla fronter hade dessa kWh förmodligen försvunnit bland alla andra och då hade jag lagt en tusenlapp i månaden på ingenting en lång tid framöver.
Det positiva är ju att jag upptäckte detta redan nu. Om jag dragit igång el på alla fronter hade dessa kWh förmodligen försvunnit bland alla andra och då hade jag lagt en tusenlapp i månaden på ingenting en lång tid framöver.
Förstår din poäng RikardÅgren men jag brukar nog klistra på lappar där det står "Får ej användas för start och stop" på säkerhetsbrytarna =)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skrev arbetsbrytare, inte säkerthetsbrytare. För det finns väl en skillnad där?
