Hej!

Hade hoppats kunna montera 3 dosor för tre olika belysningar i detta lilla fack.
Men som ni ser så ser det ju lite trångt ut för att kunna plugga i flex-slangarna.

Bild 1
eldosor_1.JPG

Bild 2
eldosor_2.JPG

Är det tillåtet att kapa ena sidans ingångar för att göra dosorna lite smalare?

Om man får det är det då även okej att då även mata dessa 3 dosor med 2 flex-slangar dvs man gör någon liten flex-slang-bygling mellan de två nedersta?

Om detta inte är tillåtet får jag sätta dem i facket intill, men det blir ju inte lika fint.

Tacksam för tips.

Mvh
Fredrik

Stressad på grund av Forever young-konsert börjar snart, så skriver utan att läst utan bara kolla på bilderna, typ.
Med Eljo VP-2 dosor så sitter studsarna på ovansidan så då är det lätt att få dit tre stycken i det utrymmet. Det finns även skivfästen som man klickar fast på dosorna som man skruvar fast i baksidan av skivan. Kan vara värt att köpa tre stycken´för just det stället om det inte löser sig.

//Patrik

Låter ju underbart Patrik!
Tackar! Ska leta efter Eljo VP-2
Ha det så trevligt på konserten!

Ps vet någon om jag behöver mata de tre dosorna med en extra slang?

Mvh
Fredrik

Annars får du kapa stutsarna om du vill. Det ser ut som att det går att få dit slangarna då utan alltför snäv vinkel.
Hur många slangar du behöver beror ju på om du har en kopplingsdosa uppe i taket eller inte som fördelar ut slangarna dit dom ska.

Du behöver rent funktionellt inte ha mer en slang/rör till alla 3, du kan borra hål mellan dosorna där de sitter ihop. Däremot så kanske du då får för många trådar i en slang (helst inte mer än 5 FK 1,5 kvmm). Detta stämmer under förutsättning att allt matas från en och samma grupp i centralen. Det finns flera olika dostyper som möjligjör anslutning från kortsidan. Jula och Clasolsson säljer en röd dosa (glömt fabrikat) som kan kompletteras med studsar i olika riktningar. Finns till dem även en studs som sätts på sidan men är riktad uppåt/nedåt.

Tänk på att slang är mindre rymligt än rör.

Jag skulle sågat bort studsarna och borrat in slangen i övre dosan.

Vet inte om detta är VP-2 men det är ELJO E 14 205 60

Studsarna går att ta bort på sidan också men jag gjorde det inte då de sitter rätt bra.

Protte

• dosa.jpg
prototypen skrev:
Vet inte om detta är VP-2 men det är ELJO E 14 205 60

Studsarna går att ta bort på sidan också men jag gjorde det inte då de sitter rätt bra.

Protte
Njae, VP-2 ser annorlunda ut. Har en dosring som man kan skruva ut till att passa enkel-dubbel eller t.o.m. trippelgips (fast då krävs en annan dosring), har även en massa olika tillbehör. Helt underbara dosor i alla fall.

125527-3.jpg

//Patrik

Redigerat:
P
Här har du en VP2 koppligsdosa men den har samma diameter som en apparatdosa
Ta tre sådana och koppla ihop med dessa 71mm SÅ har du hur många stossar som helst. Älskar VP2. De är så modulära. Elektrikern klagade inte heller! :)

Hej! Den där VP2 var ju grym.
Ska se om man kan hitta sådana på t ex bauhaus!
Tackar!
/Fredrik

Körde med VP2 i garaget, kan inte klaga. :)
Smidigt när det skulle vara OSB + gips.

Väcker denna tråd till liv, VP-2 kopplingsstyckena, är det för att fästa dosorna i varandra med rätt cc mått? vad är "normalt" cc-mått då man vill montera flerfacksram?

Använder du vp2 så är det bara att koppla ihop dom så blir det rätt

..med kopplingsstycket?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.