Tjo,

Är jordfelsbrytaren och huvudbrytaren beroende på vilken sida den matas in på? Alltså om man ansluter inkommande matning på ovan eller undersidan i huvudbrytaren till exempel?

Rent spontant känns det som att huvudbrytaren inte borde bry sig, men jfb då?

Spelar det någon roll om man drar ifrån huvudbrytaren in på ovansida eller undersida utav jfb och isåfall varför? Är den även känslig om hurvida jordskenan ansluts på ovan eller undersida utav plinten som är märkt N, samt Nollskenan till den andra sidan?

OBS OBS OBS, jag har inte tänkt koppla det här själv men jag är nyfiken och vetgirig så inga kommentarer som "kontakta en elektriker om du inte vet vad du sysslar med" och "el är livsfarligt, du kan dö om du arbetar med det" - är nödvändiga tack. :)

Mikael_L
Man får helt enkelt kolla vad tillverkaren av prylen anser. Deras anvisningar gäller.

edit:
Detta är ju _en_ god anledning att inte tjacka Malmbergs, Rutab och Biltema-prylar.
Man brukar aldrig kunna få någon vettig information. Malmbergs kanske har tillgång till begränsad info, Biltema's prylar är och förblir totalt odokumenterade.

Redigerat:
  • Gilla
johansson1900
  • Laddar…
El är livsfarligt, du behöver bara titta på el för att dö. ;)

Huvudbrytaren är bara en brytare med skiftande kontakter, så den bryr sig inte om åt vilket håll faserna kommer in på.
Gällande JFB så är det viktigaste att faserna och nollan kommer in på samma sida.

//Patrik

Sen var det väl viktigare förr då man inte skulle ha faserna in på "bläcken" på huvudbrytarna utan på den yta som inte rör sig vid brytning.

Vanligtvis brukar det väl vara inkommande uppifrån och utgående nerifrån... lät den formuleringen vettig `?..

Iofs, på vanliga strömbrytare är det ju inkommande underkant och utgående överkant.. men.. *kliar skallen*

Följ tillverkarens anvisning, vanligtvis ska huvudbrytaren anslutas på övre sidan (lika som dom flesta brytare som är lite större). Även dom flesta JFB ska anslutas på övre sidan. Med rätt matr. och rätt utförd kopplar man samlingsskenan direkt på JFB.

det är såhär att de flästa jfb idag kan man koppla in hur som hellst bara faserna och nollan går in på samma sida. MEN ett stort MEN är att på vissa jfb så måste man koppla in dom från ett vist håll för att den ska fungera. så följ inst:anvisningarna.

A Bergman skrev:
det är såhär att de flästa jfb idag kan man koppla in hur som hellst bara faserna och nollan går in på samma sida.
Ger testknappen på JFB någon indikation på att den är inkopplad korrekt?

Man ska koppla in upptill och ut nertill på HB samt JFB. Mest för att detta är logiskt för om någon annan ska vara där och koppla sen (funktionsmässigt spelar det ingen roll)

Rrrrr skrev:
Man ska koppla in upptill och ut nertill på HB samt JFB. Mest för att detta är logiskt för om någon annan ska vara där och koppla sen (funktionsmässigt spelar det ingen roll)
Det gör det visst på vissa jfb!:rolleyes:

Jag brukar mata in nere på HB, ut på ovansidan, in uppe på JFB, för att sedan få fasskenan korrekt mellan JFB o dvärgar. Och för att det ska bli helt spänningslöst på ovansidan när man bryter HB.

Rrrrr skrev:
A Bergman skrev:
Det gör det visst på vissa jfb!:rolleyes:
Kan du ge ett exempel på en sådan JFB, Bergman?
Det skulle vara mycket intressant att se vad det i så fall skulle bero på.

Enligt El AMA ska man göra inkopplingen på översidan, samt alla JFB (jag känner till) har märkning som säger vart man ska koppla in och ut. OCH man SKA följa tillverkarens anvisning i alla lägen.

EL AMA är väl en mall för förfrågningsunderlag som kan ändras efter beställarens önskemål!? Har faktiskt inte tänkt på om jfb har märkning på in- och ut. Kollade på någon som jag har liggandes och den hade inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.