18 767 läst ·
27 svar
19k läst
27 svar
Spelar sidan någon roll? (jfb samt huvudsäkring)
Sida 1 av 2
Tjo,
Är jordfelsbrytaren och huvudbrytaren beroende på vilken sida den matas in på? Alltså om man ansluter inkommande matning på ovan eller undersidan i huvudbrytaren till exempel?
Rent spontant känns det som att huvudbrytaren inte borde bry sig, men jfb då?
Spelar det någon roll om man drar ifrån huvudbrytaren in på ovansida eller undersida utav jfb och isåfall varför? Är den även känslig om hurvida jordskenan ansluts på ovan eller undersida utav plinten som är märkt N, samt Nollskenan till den andra sidan?
OBS OBS OBS, jag har inte tänkt koppla det här själv men jag är nyfiken och vetgirig så inga kommentarer som "kontakta en elektriker om du inte vet vad du sysslar med" och "el är livsfarligt, du kan dö om du arbetar med det" - är nödvändiga tack.
Är jordfelsbrytaren och huvudbrytaren beroende på vilken sida den matas in på? Alltså om man ansluter inkommande matning på ovan eller undersidan i huvudbrytaren till exempel?
Rent spontant känns det som att huvudbrytaren inte borde bry sig, men jfb då?
Spelar det någon roll om man drar ifrån huvudbrytaren in på ovansida eller undersida utav jfb och isåfall varför? Är den även känslig om hurvida jordskenan ansluts på ovan eller undersida utav plinten som är märkt N, samt Nollskenan till den andra sidan?
OBS OBS OBS, jag har inte tänkt koppla det här själv men jag är nyfiken och vetgirig så inga kommentarer som "kontakta en elektriker om du inte vet vad du sysslar med" och "el är livsfarligt, du kan dö om du arbetar med det" - är nödvändiga tack.
Man får helt enkelt kolla vad tillverkaren av prylen anser. Deras anvisningar gäller.
edit:
Detta är ju _en_ god anledning att inte tjacka Malmbergs, Rutab och Biltema-prylar.
Man brukar aldrig kunna få någon vettig information. Malmbergs kanske har tillgång till begränsad info, Biltema's prylar är och förblir totalt odokumenterade.
edit:
Detta är ju _en_ god anledning att inte tjacka Malmbergs, Rutab och Biltema-prylar.
Man brukar aldrig kunna få någon vettig information. Malmbergs kanske har tillgång till begränsad info, Biltema's prylar är och förblir totalt odokumenterade.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
El är livsfarligt, du behöver bara titta på el för att dö. 
Huvudbrytaren är bara en brytare med skiftande kontakter, så den bryr sig inte om åt vilket håll faserna kommer in på.
Gällande JFB så är det viktigaste att faserna och nollan kommer in på samma sida.
//Patrik
Huvudbrytaren är bara en brytare med skiftande kontakter, så den bryr sig inte om åt vilket håll faserna kommer in på.
Gällande JFB så är det viktigaste att faserna och nollan kommer in på samma sida.
//Patrik
Sen var det väl viktigare förr då man inte skulle ha faserna in på "bläcken" på huvudbrytarna utan på den yta som inte rör sig vid brytning.
Följ tillverkarens anvisning, vanligtvis ska huvudbrytaren anslutas på övre sidan (lika som dom flesta brytare som är lite större). Även dom flesta JFB ska anslutas på övre sidan. Med rätt matr. och rätt utförd kopplar man samlingsskenan direkt på JFB.
det är såhär att de flästa jfb idag kan man koppla in hur som hellst bara faserna och nollan går in på samma sida. MEN ett stort MEN är att på vissa jfb så måste man koppla in dom från ett vist håll för att den ska fungera. så följ inst:anvisningarna.
Jag brukar mata in nere på HB, ut på ovansidan, in uppe på JFB, för att sedan få fasskenan korrekt mellan JFB o dvärgar. Och för att det ska bli helt spänningslöst på ovansidan när man bryter HB.
Rrrrr skrev:
Kan du ge ett exempel på en sådan JFB, Bergman?A Bergman skrev:
Det skulle vara mycket intressant att se vad det i så fall skulle bero på.