Vårt kök håller på att renoveras och vi har köpt spishäll (IKEAs billigaste induktionshäll) och IKEAs ugn OV9.
Byggfirman som gör jobbet har dragit nya trådar till ugnen eftersom uttaget ska sitta en dryg meter på sidan om det gamla.
Träffade elektrikern i morse (en annan elektriker än som förberedde kablarna) och han sa att dom dragit 1,5mm2 så han tänkte sätta en 13A säkring. (Kablarna är ca 5-6 meter lång från centralen)
Allt jag läst om ugnar är att dom ska anslutas på 16A och då krävs ju 2,5mm2.
Elektrikern sa att han hoppades att det skulle funka.... 1,5mm2-kablarna gick så trögt att dra i de nya rören/flexslangarna pga för tvära krökar så han ville inte dra i nya trådar....

Ugnen är specad för ca 800W vid normal drift. Max märkeffekt är jag inte säker på. Men på startläge lär den ju dra betydligt mer än 800W...

Tror ni det funkar med 13A-säkring?

Spishällen tänker dom sätta på 1 fas 16A.
Innan dom bytte central var det en 20A där, men det kanske bara var 2,5mm2-kablar eftersom dom inte ville sätta det igen.
Vi har bara en fas och 25A in till lägenheten.
Vi hade tänkt uppgradera till 3*16A i samma veva, men tjoffe på byggfirman klämde inte ur sig förrän idag på dagen att styrelsen måste godkänna såna förändringar, så nu har dom kopplat nya centralen som 1-fas.
Huset är förberett för 3-fas och vi har tre trådar in. Elleverantören säger att dom kan byta till 3-fasmätare utan extra kostnad.
Får förhoppningsvis svar från styrelsen om någon dag på om vi får byta till 3 faser. Har ju svårt att se att det skulle vara nån nackdel för föreningen/fastigheten...
Men ungefär hur mycket jobb kan det tänkas vara för en elektriker att bygga om en 2-radig Rutab-central med ca 12-14 moduler från 1 till 3 faser och byta dvärgbrytare från 1*16 till 2*16 till spishällen (det är draget 5 trådar dit)

En ugn bör klara sig bra på 13A. Den dra nog lite med än 800W men knappast mer än 3kW.

Att hällen bara fick 16A kan bero på att hällen inte tål högre säkring när den är inkopplad på en fas. Jag antar att det är en 2-fashäll 230V.

Centralen borde dom kunna bestycka för 3 faser från början tycker jag - det har dom antagligen redan gjort, dvs det handlar bara om att ta bort några byglingar när du får tre faser in i lägenheten. Dock verkar dom bara ha satt en dvärg till hällen? Det torde handa om en förmiddags jobb att ändra i centralen för trefas.

Låter betryggande med ugnen så är det en sak mindre att krångla med sen.

Att dom inte går med på att bygga den på 3-fas från början beror på att lägenheten varit vattenskadad och föreingen återställer och då vägrar dom göra några standardhöjning så att det inte ska bli avundsjuka att vi får 3-fas indraget på föreningens bekostnad...men jag hade ju gärna betalat den extrakostnad det innebär (eller en symbolisk dito om det inte varit något extrajobb att göra "rätt" från börjarn).

Hällen är IKEAs NUTID HIN4T och den borde väl gå att köra på antingen 2*16A eller 1*20 som "alla andra" hällar?
Men det är riktigt att dom bara satt en 16A dvärgbrytare till den, så det måste ju kompletteras med en extra och ev koppla in en tråd till till jacket för hällen (sånt där som inte är ett "vanligt" eluttag. Heter dom periplex eller nåt sånt?) Men trådar är fördraget för tre faser även fram till uttaget vid spisen.

Det jag tror behöver göras är alltså:
- Att ta bort några byglingar eller byta DIN-skenor
- Sätta dit en extra 16A dvärgbrytare och koppla in en extra befintlig tråd till uttaget för hällen
- Koppla om bak på hällen
- Koordinera med energibolaget som ska byta elmätare

Vad kan det handla om i pengar? Materialkostnaden borde inte vara många kronor...

Jag tycker du skall ringa till IKEA och ta reda på vad ugnen och hällen drar och hur dom ansluts.

Har hittat märkeffekten på ugnen nu. Den är på 2745 W (2745 W / 220 V =12,5 A), så det ska ju gå bra på 13 A. Spänningsfallet i 1,5 mm2 ledningar som är <10 m borde ju inte vara alltför stort och uttagen effekt bör ju bara vara så stor under uppvärmningen.
Men det var ju ändå klumpigt att inte dra 2,5 mm2 tycker jag. Lite marginal hade ändå känts bättre.

Spishällen däremot får man nog ta det lite försiktigt med på 1*16 A...
Men jag tar nog ut en elektriker som får bygga om centralen till 3*16 A så snart vi flyttat hem igen. Jag har läst på en del om såna där moderna centraler med DIN-skenor nu och det verkar ju väldigt enkelt. Jag tror jag hade klarat det själv på en inte alltför lång stund - men lugn, jag tänker INTE pilla på det själv!
Det krångligaste blir nog att koordinera med elbolaget som ska byta mätare att dom kommer samtidigt som elektrikern.

Sen ska det bakas bröd och lagas mat!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.