Vi bor i ett nybyggt radhus och det är dags för slutbesiktning. När jag öppnade bakom en strömbrytare såg jag att tråden som går iväg till lampan är gul-grön.

Är det OK att göra så eller bör jag ta upp detta med besiktningsmannen?

/jonas

Inte OK! ( Du kan ju ha sett fel, men ta upp det och få det utrett!)

Kan ju vara en "extratråd" men är den kopplad så skull jag kräva besiktnig av alla dosor, brytare och uttag. "Fuskar" man en gång kan man göra det 2 ggr.

Skulle kännas skönt om det från början är rätt, sedan kan det pulas på.

Protte

Det blir bakläxa på gulgrön som tändtråd. "Gör om gör rätt" som klyschan säger.

Och för att verkligen förtydliga hur fel det är att använda gulgrön som tändtråd så ska jag här med använda versaler: DET ÄR INTE OKEJ!

//Patrik

Innan du dänger nåt i huvet på elektrikern, dubbelkolla att gul/grön verkligen är tändtråd. Det kan ju vara en jord framdragen till strömbrytaren och inkopplad på en X(blind)-plint för framtida bruk.
Om det är nybyggt så är det infällt och då finns det ingen anledning att använda gul/grön FK som tändtråd - ingen är så dum. Har man slut på alla andra färger så åker man och köper nytt.

Någon som kört med färdigdragen slang kanske?

Som Bo och Rikard säger, fädigdragen slang eller tvinnad fk 3X1,5 kan det vara där brun eller svart är fas, blå tändtråd från brytare till kopplingsdosa och den gul/gröna sitter på en blindskruv för att den hängde med på köpet.

Hej igen, tack för alla synpunkter! Nu har jag kollat igen och det är definitivt en gulgrön tråd som är kopplad till brytaren, den plint som är märkt med en trekant eller pil eller vad man ska kalla det.

I övrigt finns det en blå kopplad till en annan pil (det är en dubbel brytare) och en svart kopplad till L.

I andra änden, det lamputtag som jag kan styra med brytaren som har gulgrön, kommer det en ensam svart tråd förutom blå och gulgrön som båda kommer från toppklämmor där de delar upp sig och går vidare. gulgrön går till jord på uttaget, blå och svart går till var sin bokstav.

För mig verkar det som om den gulgröna byter färg till svart på vägen mellan brytaren och uttaget. Finns det någon annan förklaring, baserat på min beskrivning?

Gör färgbytet, alltså att det är rätt färger bakom uttaget, att det är mindre illa?

/jonas

Nej, GulGrön får BARA användas som skyddsjord. Detta ska du helt klart påpeka och kolla över resten av installationen. Det måste finnas skrivet att elen ska följa föreskrifter och det gör den inte med gulgröna tändtrådar.

C
Det är aldrig mindre illa. Det är JÄTTEFEL. Byter den färg på vägen får vi hoppas att den gör det i en kopplingsdosa, dessutom, titta hur det ser ut i den.

Idiotisk lathel och generalfel av elektrikern som dragit elen.

Vad fick dig att börja kontrollera elen?
Finns det övriga fel/konstigheter som fick dig att ana oråd ?
Fota gärna och dokumentera allt innan "elektrikern" kommer och rättar till felet.

Vad har ni för info som jag missat???????? Är det nån som VET att G/G är kopplad som tändtråd eller om den HELT KORREKT är lagd på överkopplingsplinten i brytaren.

Pil brukar väl inte vara överkopplingsplint?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.