Hejsan, ska byta ut min gamla spis så har lite enkla frågor..

Behöver lite tips, i nuvarande sitter det en 20 A säkring i skåpet som
matade gamla spisen.

Har köpt en ny häll på 6600w och en ugn på 3450 w

Totalt blir det 10050 W

*Då undrar jag och en 20 A säkring håller eller borde jag
säkra av till 25 A?

* Eller kopplar in hällen med befintliga 20 A
och drar en ny matning från centralen 2.5 till ugnen 16 A?

Jag har ingen koll på hur mkt hela lägenheten är avsäkrad i källaren.

Du har alltså bara 1 fas till lägenheten?
20A räcker långt om du inte tänker köra alla plattor + ugn samtidigt.
Sök på forumet så hittar du minst 100 frågor o svar kring inkoppling av spis.

Det är ju det man inte vet när hela tjocka släkten kommer så vill man inte säkringen ska puffa. Jo jag har försökt att leta men efter några inlägg byter tydligen alla ämnet och inne på andra saker så man får inte klart för sig för alla säger olika.
Sen har inte all tid i världen sitta och leta. =)

Yes det är enfas in i lägenheten!

Är det någon som vet hur mkt som kan köras till det säger stopp.
Hur trög säkring ska man ha i centralen , kan jag behålla den befintliga.

Hej
Jag tycker det känns lite mycket belastning på de olika apparaterna för att köras på 1-fas. 20A klarar bara 4600W. Så jag tycker du ska kolla med leverantören vad de ska avsäkras med. Det ska de kunna ge svar på. Generellt när du ska beräkna säkring så ska du kunna köra hela belastningen på säkringen annars kommer kablarna att bli väldigt varma och du kommer troligen smälla säkringar lite då och då.

Mvh Rcloket

*Ugnen är på 3450w avsäkras med 16A
*Hällen 6600w hur mkt ska den säkras av med?
den 20A befintliga? Kabelarean är 4mm2 så det behöver inte ändras. 1 fas alltihop

Det har i all evinnerlig tid, åtminstone från 40-talet fungerat med 20 A i lägenheter eller har matlagningsvanorna förändrats på sistone så att all mat numera ska vara bränd och svart.

Hällarna är effektivare än gamla gjutjärnsplattor så det ska väl vara mindre problem numera. Tänk efter hur man lagar till spagetti och köttfärssås (effektfördelning över tiden).

Protte

Ugnen är på 3450w avsäkras med 16A
*Hällen 6600w hur mkt ska den säkras av med?
den 20A befintliga? Kabelarean är 4mm2 så det behöver inte ändras. 1 fas alltihop

Ungnen helt ok med 16A
Ska du avsäkra hällen med 25A så behövs 6mm2. Men det kan vara så att hällen har en effektvakt så den kan avsäkras med mindre. Kolla med leverantören eller läs i bruksanvsingen. Där borde det stå hur du ska göra. Det finns även en märkskylt på hällen som säger hur mycket ström den drar. Något annat svar kan jag ej ge utan vidare uppgifter. Vilket fabrikat är det?

mvh Peter

Jag ska läsa imorgon vad det är för typ av häll och leverantör!!
Jag återkommer.

jag tänkte att om jag tar från det befintligaspisuttaget och drar en gummikabel 3G2.5mm2 till hällen direkt ovanför eftersom den saknar kabel.

Sen tar jag en kulokabel eller liknande 3g1.5 till ugnen som sitter ca 6m bort och sätter ett 1vägs vu och kopplar en stickkontakt på ugnskablen.

Allting matas från 1fas 20A säkring. 4mm2

Frågan är hur mkt man kan köra innan det säger stopp..
jag återkommer om fabrikat

Thewayofstyle skrev:
jag tänkte att om jag tar från det befintligaspisuttaget och drar en gummikabel 3G2.5mm2 till hällen direkt ovanför eftersom den saknar kabel.

Sen tar jag en kulokabel eller liknande 3g1.5 till ugnen som sitter ca 6m bort och sätter ett 1vägs vu och kopplar en stickkontakt på ugnskablen.

Allting matas från 1fas 20A säkring. 4mm2

Frågan är hur mkt man kan köra innan det säger stopp..
jag återkommer om fabrikat
Och sedan när fick man avsäkra 1.5 mm2 med 20 A? Har du verkligen tillräckligt med kunnighet för att våga pula själv?

//Patrik

Så är det när man har fått gå som lärling och dra datakabel i ett helt år.
Jag menade 2.5mm2 där iofs :)..

Du kan inte ha 2,5 mm på 20A heller, du måste ha minst 4 mm på all kabel som matas med 20A

1,5 mm max 10A (i vissa fall 13A)
2,5 mm max 16A
4 mm max 20A
6mm max 25A

Om nu ugn och häll är på helt två skillda ställen så kan det vara att föredra att dra fram en ny matning istället.

C
Har iofs för mig att 2,5mm2 har ett strömvärde på strax över 20A, men det är gränsfall, beror förstås på förläggningssätt.

Det här projektet låter lite för stort för att lösas här. Den enda rekommendation som kan ges är som sagt 4mm2 till ugnen.

Eftersom ugnen tar som mest 15A skulle du kunna klara dig med 2.5mm2 om du skippar uttaget och ansluter ugnen fast i kopplingsdosa. Säkringen agerar då endast som kortslutningsskydd. MEN då måste du kontrollera utlösningsvillkoret - att säkringen löser tillräckligt snabbt vid kortslutning i ugnen. Har du ingen uppgift om din förimpedans i centralen eller äger ett instrument som kan mäta kortslutningsströmmen så blir det till att ringa en elektriker. Även med 4mm2 så bör du kontrollera utlösningsvillkoret.

Korta anslutningskablar får dock ha klenare area så 2.5mm2 till hällen kan gå bra. Dock gränsfall då det kan gå som mest 28A i den kontinuerligt! Men dom flesta gummikablar tål lite högre temperatur.

Håller med Bo där, fel av mig att säga all kabel, anslutningskablar kan man i regel gå ner en storlek på men att mata fram från en 20A säkring så ska du ha 4 mm2 från central till anslutningsdosa. Tänk också på att vanliga uttag inte i regel är godkända för mer än 16A om du skulle få för dig att montera ett sånt då det är 1-fas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.