16 295 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Monteringshöjd 16A CEE-uttag i källare
Tänkte montera några 16A CEE-uttag i verkstan i källaren och fick för mig att det finns någon lägsta höjd på vilka dessa får monteras. Det ringer även en klocka att det är avhängt på om uttagen är skyddade av jordfelsbrytare eller ej. Tyvärr hittar jag ingen information när jag letar efter denna höjd. Är jag ute och snurrar eller vad är lägsta monteringshöjden?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Utan petskydd och utan JFB och utan lås, Höjd minst 1,7m
Petskydd har jag aldrig sett på CEE, Lås är krångligt (vem låser) JFB är i alla sammanhang mycket bra.
Så hur du än resonerar så sätt dit en JFB och sätt uttagen på bekväm höjd.
Protte
Petskydd har jag aldrig sett på CEE, Lås är krångligt (vem låser) JFB är i alla sammanhang mycket bra.
Så hur du än resonerar så sätt dit en JFB och sätt uttagen på bekväm höjd.
Protte
Nu var jag jag lite tankspridd, jag skrev om jordfelsbrytare men glömde givetvis att skriva att anläggningen redan är skyddad av jordfelsbrytare. Med andra ord tolkar jag det som att jag kan sätta dem på vilken höjd jag vill men om jag sätter dem på 1,7m så kan det inte bli fel?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har inte luckan ungefär samma motsvarighet som petskydd då?prototypen skrev:
Den brukar kunna vara lite svår att fälla upp...
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
1300 mm eller 1500 mm brukar väl kännas som en ganska bekväm höjd.
1700 mm känns lite obekvämt högt.
//Patrik
1700 mm känns lite obekvämt högt.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Får man sätta ej petskyddat lägre om man har JFB?
Höjden 1,7 m gäller för icke petskyddade uttag i utrymmen där barn kan förväntas att vistas, för att förhindra barnelolycksfall.
JFB tar inte bort kravet på petskydd, alla uttag upp till 16 A skall föregås av jordfelsbrytare, om man bygger enligt nyare standard och föreskrift.
Det finns mig veterligen inga CEE-uttag som är klassade som petskyddade, är på väg har jag hört.
JFB tar inte bort kravet på petskydd, alla uttag upp till 16 A skall föregås av jordfelsbrytare, om man bygger enligt nyare standard och föreskrift.
Det finns mig veterligen inga CEE-uttag som är klassade som petskyddade, är på väg har jag hört.
Jag sätter dem på 1,7m, lillgrabben är i verkstan och härjar ibland och några eltillbud vill jag verkligen inte ens tänka på. Det är ju inte speciellt svårt att föreställa sig ett barn som stoppar in några skruvar i de roliga små hålen i CEE-uttaget. Ganska stor sannolikhet att det då sker på några av faserna och vips så kan man fundera på om JFB ens hjälper.
Better be safe than sorry ...
Det är i alla fall inget fel, om du gör så. Man kan väl inte heller påstå att det är speciellt tungt att lyfta upp en CEE-handske 1,7 meter upp. Inte ens en 32A.
Köp ett uttag som lutar neråt ganska kraftigt.
Det är i alla fall inget fel, om du gör så. Man kan väl inte heller påstå att det är speciellt tungt att lyfta upp en CEE-handske 1,7 meter upp. Inte ens en 32A.
Köp ett uttag som lutar neråt ganska kraftigt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eller med låsbart lock, men det är närmast av akademiskt intresse då man ytterst sällan ser sådana som är låsta eller säkrade på annat sätt. I praktiken är det ju lämpligt att placera dem högt för att skydda små nyfikna individer.spinout skrev:
Blockerade uttag är främst till för att undvika i/urkoppling med last, detta gäller i brandfarliga utrymmen där gnistbildning skulle kunna utgöra risker.
Redigerat:
Klicka här för att svara
