Tänkte montera några 16A CEE-uttag i verkstan i källaren och fick för mig att det finns någon lägsta höjd på vilka dessa får monteras. Det ringer även en klocka att det är avhängt på om uttagen är skyddade av jordfelsbrytare eller ej. Tyvärr hittar jag ingen information när jag letar efter denna höjd. Är jag ute och snurrar eller vad är lägsta monteringshöjden?
 
Utan petskydd och utan JFB och utan lås, Höjd minst 1,7m

Petskydd har jag aldrig sett på CEE, Lås är krångligt (vem låser) JFB är i alla sammanhang mycket bra.

Så hur du än resonerar så sätt dit en JFB och sätt uttagen på bekväm höjd.

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Så hur du än resonerar så sätt dit en JFB och sätt uttagen på bekväm höjd.
Samma åsikt här med.
+ att detta kan räknas som en utökning av anläggningen, vilket medför att JFB-kravet kommer ändå.
 
Nu var jag jag lite tankspridd, jag skrev om jordfelsbrytare men glömde givetvis att skriva att anläggningen redan är skyddad av jordfelsbrytare. Med andra ord tolkar jag det som att jag kan sätta dem på vilken höjd jag vill men om jag sätter dem på 1,7m så kan det inte bli fel?
 
prototypen skrev:
Utan petskydd och utan JFB och utan lås, Höjd minst 1,7m

Petskydd har jag aldrig sett på CEE, Lås är krångligt (vem låser) JFB är i alla sammanhang mycket bra.

Så hur du än resonerar så sätt dit en JFB och sätt uttagen på bekväm höjd.

Protte
Har inte luckan ungefär samma motsvarighet som petskydd då?
Den brukar kunna vara lite svår att fälla upp... :rolleyes:

//Patrik
 
1300 mm eller 1500 mm brukar väl kännas som en ganska bekväm höjd.
1700 mm känns lite obekvämt högt.

//Patrik
 
Får man sätta ej petskyddat lägre om man har JFB?
 
Höjden 1,7 m gäller för icke petskyddade uttag i utrymmen där barn kan förväntas att vistas, för att förhindra barnelolycksfall.

JFB tar inte bort kravet på petskydd, alla uttag upp till 16 A skall föregås av jordfelsbrytare, om man bygger enligt nyare standard och föreskrift.

Det finns mig veterligen inga CEE-uttag som är klassade som petskyddade, är på väg har jag hört.
 
Finns blockerade CEE uttag. Räknas det det som petskydd?
 
Något säger mig att det kan vara som du säger.
 
Jag sätter dem på 1,7m, lillgrabben är i verkstan och härjar ibland och några eltillbud vill jag verkligen inte ens tänka på. Det är ju inte speciellt svårt att föreställa sig ett barn som stoppar in några skruvar i de roliga små hålen i CEE-uttaget. Ganska stor sannolikhet att det då sker på några av faserna och vips så kan man fundera på om JFB ens hjälper.
 
Mikael_L
Better be safe than sorry ...

Det är i alla fall inget fel, om du gör så. Man kan väl inte heller påstå att det är speciellt tungt att lyfta upp en CEE-handske 1,7 meter upp. Inte ens en 32A. :)
Köp ett uttag som lutar neråt ganska kraftigt.
 
Patrik_Hed skrev:
Har inte luckan ungefär samma motsvarighet som petskydd då?
Den brukar kunna vara lite svår att fälla upp... :rolleyes:

//Patrik
Stämmer, petskyddad eller med lock har jag för mig att det står i standarden.
 
spinout skrev:
Stämmer, petskyddad eller med lock har jag för mig att det står i standarden.
Okej, good to know. :)

//Patrik
 
spinout skrev:
Stämmer, petskyddad eller med lock har jag för mig att det står i standarden.
Eller med låsbart lock, men det är närmast av akademiskt intresse då man ytterst sällan ser sådana som är låsta eller säkrade på annat sätt. I praktiken är det ju lämpligt att placera dem högt för att skydda små nyfikna individer.
Blockerade uttag är främst till för att undvika i/urkoppling med last, detta gäller i brandfarliga utrymmen där gnistbildning skulle kunna utgöra risker.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.