När vi bytte ut tvättmaskinen i tvättstugan och satte även in en torktumlare så passade vi på att sätta in ett riktigt vägguttag (utanpåliggande). Tidigare fanns där bara en dosa om jag minns rätt.

Jag lät en elektriker göra det för att det skulle bli rätt så att säkringarna (10A) skulle palla med även torktumlaren. Det visade sig att det gjorde de inte. Lösningen blev istället en skarvsladd från en annat VU på en annan grupp som torktumlaren blev inkopplad på.

Nu långt senare har jag funderat på vad problemet är och jag öppnade vägguttaget och såg då att det bara var en fas inkopplad och de två andra satt på "X-et". Jag trodde vägguttaget var ett special där de två brunnarna gick på var sin fas, men det kanske inte finns något sådant.

Vad rekommenderar ni för lösning (förutom att ringa el-firman och skälla på dem för att de inte lyckades med enkel installation av VU till både torktumlare och tvättmaskin)?

De flesta uttag med flera brunnar har brunnarna parallellkopplade, dvs en matning till båda.

Det finns uttag med separerad matning, men de får inte användas för matning från olika säkringar, uttagen är bara godkända för 250V. De är avsedda för fall där man kanske vill ha konstant matning på ena brunnen, men den andra kopplad via brytare.

Om man skall göra det du vill så måste man sätta en kopplingsdosa för 3 fasen och dra ut separata kablar till 2 eller 3 separata uttag. Dåligt av elektrikern att inte informera om detta.

hempularen skrev:
Om man skall göra det du vill så måste man sätta en kopplingsdosa för 3 fasen och dra ut separata kablar till 2 eller 3 separata uttag. Dåligt av elektrikern att inte informera om detta.
Då får jag ta och göra så som du föreslår. Då kan jag passa på att flytta vägguttaget till ett bättre ställe samt låta torktumlare och tvättmaskin gå på var sin fas och dra den tredje till uttag för luftavfuktare och strykjärn.

Lite lustigt att elektrikern gjorde som han gjorde. Han installerade dessutom ett uttag på andra väggen i tvättuttaget. Matningen till det uttaget tog han från gruppen som går till uterummet, vars ledningar passerar tvättstugan. Borde han inte ha matat det vägguttaget från 3-fasgruppen?

Borde man inte kunna använda uttag med separarade tändbrunnar om man använder en trepolig dvärgbrytare som man matar från samma fas? Då kan spänningen i uttaget inte bli 400 V och man kan inte av misstag bara bryta ena fasen. Nolledaren måste givetvis dubblas också.

Jo, om man har en stark aversion mot att montera ett uttag till och ge dem separata faser. Annars ser jag inte vitsen med det.
Har man redan t.ex en 5G1.5 så skulle man kunna göra så om man räknar lite på strömvärdet (4 belastade ledare). Man får också blunda för kravet att nollan skall vara blå...det är väl nästan ok om det är en kabel utan avgreningar och om det märks upp i båda ändar.
Kanske lite synd att belasta samma fas bara.

Det är ju fortfarande 400V mellan de olika faserna. Om uttaget med olika matning till brunnarna inte är specat till mer än 250V så blir det ju inte rätt.

sajjen skrev:
Det är ju fortfarande 400V mellan de olika faserna. Om uttaget med olika matning till brunnarna inte är specat till mer än 250V så blir det ju inte rätt.
Hur tänker du då? om man matar den trepoliga drärgbrytaren med samma fas (byglad) ser jag inte att den ena fasen skulle vrida sig 120 grader när den passerar brytaren.

Konstiga special lösningar ni håller på med...
Dra 2 kablar från befintligt hål. (täck hålet med doslock/tvättmaskinsdosa)
1 kabel till vardera uttag.

Inte använda uttag med separata brunnar, ej godkänt i en villa/lägenhet.

Hoppsan, läste visst lite slarvigt. Men det funkar ju inte ändå. Det finns ju bara en jordledare. Som jag förstod det så var det utanpåliggande installation.

Hoppas jag inte slarvläst igen...

Jag har ett liknande problem som ovan.

Trefas (med grövre ledare än 1,5 (kanske 2,5)) draget till dosa.
Från den skulle jag vilja ha dragit tre vägguttag, till två tvättmaskiner samt en torktumlare.

Min fundering, innan jag ringer elektrikern, är hur det blir med ström (och därmed värmeutveckling) i nollan.

Med bara belastning på en fas blir det väl knappast problem, håller fasen håller nollan.
Om alla tre faserna belastas lika blir väl strömmen i nollan just noll, alltså inga problem.
Men, vad händer vid belastning på två faser samtidigt? Blir returströmmen större eller mindre än vid belastning på en fas?

/ Fredrik (nyfiken och vetgirig)

mattiasp skrev:
Hur tänker du då? om man matar den trepoliga drärgbrytaren med samma fas (byglad) ser jag inte att den ena fasen skulle vrida sig 120 grader när den passerar brytaren.
Kanske inte det, fast man får inte ha flera av samma fas på samma nolla och skyddjord.

//Patrik

dannyowl skrev:
När vi bytte ut tvättmaskinen i tvättstugan och satte även in en torktumlare så passade vi på att sätta in ett riktigt vägguttag (utanpåliggande). Tidigare fanns där bara en dosa om jag minns rätt.
OBS att de flesta tvättmaskiner (alla utom de där pyttesmå för lägenheter kanske?) går att mata med mer än enfas 10A, fast då måste de antingen vara fast anslutna eller anslutna med någon slags trefaskontakt. Läs vad som står på bakpå maskinen, ofta i närheten av där elkabeln går in i maskinen!

Poängen med att ge tvättmaskinen mer ström är att den tvättar snabbare, framförallt då man tvättar med högre temperatur.

Hur mycket tid man sparar är svårt att säga, men om maskinen har en steglöst ställbar termostat så kan det vara läge att köra en tom maskin på "noll grader", och likaså köra en på 90 grader, och ta tid på skillnaden. Om maskinen kan dra dubbelt så mycket ström så kommer *skillnaden* i tid mellan "noll" och 90 grader att halveras ungefär. (Detta förutsätter att maskinen i övrigt kör samma program, annars går testet inte att göra).

Jag har aldrig sett en tvättmaskin ansluten med trefasuttag, bara antingen med stickpropp (och då oftast nån ful-installation med skarvsladd från köket eller liknande i lägenheter där en hyresvärd installerat vattenkran för tvättmaskin vid renovering men inte dragit fram el för tvättmaskin - något som nära på borde vara förbjudet IMHO), eller fast installerad.

Bo.Siltberg skrev:
Jo, om man har en stark aversion mot att montera ett uttag till och ge dem separata faser. Annars ser jag inte vitsen med det.
Har man redan t.ex en 5G1.5 så skulle man kunna göra så om man räknar lite på strömvärdet (4 belastade ledare). Man får också blunda för kravet att nollan skall vara blå...det är väl nästan ok om det är en kabel utan avgreningar och om det märks upp i båda ändar.
Kanske lite synd att belasta samma fas bara.
Men då får man för klen skyddsjordsledare!

Om man absolut vill ha mer än 2k3kW max då det finns 5x1.5mm2-kabel framdraget så skulle jag nog ändå valt ett såntdär fyrvägs vägguttag där de två halvorna elektriskt är helt separata (och vid leverans anslutna till varandra med 1.5mm2 EK). Även om ett sådant uttag inte är godkänt för mer än 250V så är det väl att betrakta som en av de minst farliga lagbrott om man delar uttagshalvorna på varsin fas.

Faran med detta lär väl vara att "lekman" får byta enfasuttag och strömbrytare, och en "lekman" kan inte lätt se att det här är ett uttag som han/hon inte får byta. Kanske man undantagsvis kan sätta en "får endast bytas/repareras av behörig elektriker"-skylt vid uttaget?

Näe, det vettiga är som redan påpekats att sätta upp en dosa och grena ut till tre uttag, om man nu vill ha stickproppanslutning på tvättmaskinen. Jag skulle dock rekomendera att installera tvättmaskinen fast om du vinner nån effekt på det.

Anledningen till att det inte finns TM med trefas anslutning idag är väl för att tvättmedlet inte hinner verka om vattnet värms upp för fort?

Det brukar finnas snabba tvättmaskiner i flerbostadsfastigheter. Man använder samma tvättmedel där. Jag misstänker att normen för att man skall få märka en tvättmaskin med energiklass A innebär att den inte får ta för mycket effekt. Att man inte sparar någon energi på detta verkar inte bekymra den som har hittat på energimärkningssystemet. Det verkar nästan som om det fattas lite insikt om hur det hänger ihop med effekt och energi. Kan det vara en miljöpartist som står bakom märkningssystemet, tro?

Ang frågan högre upp om belastning vid flerfas.

Om du har en korrekt utförd 3 fasgrupp (dvs ström från olika faser), då kan strömmen i nollan aldrig bli större än strömmen i en fas. Tar du lika stor ström från de 3 faserna så blir strömmen i nollan just 0. Vid olika kombinationer sedna så blir strömmen högre, men störst värde på strömmen i nollan blir just i fallet med att bara en av faserna är belastad.

Sedan finns det överkurs om man räknar med fasvridande belastningar, de kan ge överström i nollan, men det är (tydligen) inget man behöver bekymra sig för i bostäder. Har iofs ibland funderat över hur det är med induktionshällar, de borde rimligen vara en fasvridande belastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.