Jag fick lite frågor från en bekant om olika kabeltyper, och insåg att jag inte alls hade så bra koll på det som jag trodde. Jag klarade de vanligaste, men sedan tog det stopp.

Då tänkte jag att det hade väl varit ett bra ämne för en FAQ?

Med andra ord, kan någon expert på ämnet lista kabeltyper, vad det innebär, vad de är tänkta att användas till och eventuellt lite kommentarer där det behövs?

Sedan så finns ju de Halogenfria kablarna också som t.ex. EQLQ easy, EXQ, EQ, FQ, AXQJ m.fl.

//Patrik

stilofunk skrev:
Har finns ännu mer, både kabeltyper och var de får förläggas!
[länk]
Guld!

Mikael_L
Har någon en bra länk till det nya sättet att benämna kablar?
(Dvs så man t.ex. förstår vad N1XV betyder).

Mikael_L
stilofunk skrev:
Har finns ännu mer, både kabeltyper och var de får förläggas!
[länk]
Den där är riktigt bra, med väldigt mycket nyttig information.
Men visst är det gamla badrums-zonindelningen som dom har där, dvs inte den idag gällande?

Jag har den i en montörshandbok jag fått. ;)

(Den "nya" kabelstandarden fick vi inte ens lära oss i skolan. Vår lärare bara berättade att den fanns. Han sa att det var onödigt att lära oss den för det finns ingen som använder den i alla fall. :p

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:

(Den "nya" kabelstandarden fick vi inte ens lära oss i skolan. Vår lärare bara berättade att den fanns. Han sa att det var onödigt att lära oss den för det finns ingen som använder den i alla fall. :p

//Patrik
din lärare hade ju rätt...
jag tycker den är onödigt krånglig, men N1XV fanns ju inte då det gamla systemet gällde så därför finns inget gammalt namn för den, skulle man hitta på ett så skulle det väl bli EXKJ
eller FXKJ.

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Då får du ta och scanna och lägga upp då ... :D

Skämt åsido, jag har för mig att jag snubblat över det nånstans på nätet, men har nu ingen aning om var.

Att electrocuted och gamla lärare nära pension tycker det är onödigt förändrar ju inte det faktum att det nya systemet antagligen tar över, och vill man inte lära sig det så har man snart kunskaper motsvarande att man idag endast skulle känna till:
HVG
EDIL
EDKL
Kuhlo

osv.
Så det skulle inte vara så lätt idag då ... ;)

Mikael_L skrev:
Då får du ta och scanna och lägga upp då ... :D

Skämt åsido, jag har för mig att jag snubblat över det nånstans på nätet, men har nu ingen aning om var.

Att electrocuted och gamla lärare nära pension tycker det är onödigt förändrar ju inte det faktum att det nya systemet antagligen tar över, och vill man inte lära sig det så har man snart kunskaper motsvarande att man idag endast skulle känna till:
HVG
EDIL
EDKL
Kuhlo

osv.
Så det skulle inte vara så lätt idag då ... ;)
gamla lärare... och 39-åriga lärare. ;)

Men det är ju sant, aldrig hört något annat namn på EKLK t.ex.
Jag tror allt att det kommer dröja ett bra tag tills att det nya kabelsystemet börjar ersätta det gamla. Än så länge så har jag svårt att tro att någon vill ersätta t.ex. EKLK (som alla kan och är enkelt att lära sig och säga) med SE-1B3K7VX eller vad nu EKLK kan tänkas heta... Säkert något avancerat i alla fall.

//Patrik

precis, håller med patrik, sålänge kabeltyperna finns kvar så kommer deras namn att hänga med, tom. kabeltillverkarna anger EKLK på kabeln.

hade HVG funnits kvar fortfarande så hade den hetat just HVG....

electrocuted skrev:
precis, håller med patrik, sålänge kabeltyperna finns kvar så kommer deras namn att hänga med, tom. kabeltillverkarna anger EKLK på kabeln.

hade HVG funnits kvar fortfarande så hade den hetat just HVG....
Exakt! Och nu när de halogenfria kablarna har börjat kommit riktigt och som går enligt den gamla kabelstandarden t.ex. EQLQ (Easy) så när EKLK, EKK och dyl. försvinner så finns EQLQ kvar. Om de kablarna försvinner så kanske den nya kabelstandarden börjar ta vid på riktigt!

//Patrik

hoppas inte det för den är krånglig att lära sig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.