Hellojsan!!

Har läst i detta forum om att säkra med 13 A 1,5mm inte alltid är så bra, pga värmen. Men det funkar. Men min fråga är nu att jag ska byta en gammal central (porslin) mot en ny dvärg. All material är inhandlad och inväntar bara semestern för start !!

Det är så att jag har inhandlat 13 A dvärg med beteckning B som tänkt för 1,5 mm nu och ska byta ut mot dagens 10 A porslin som e till 1,5mm..
Sen har jag tänkt dra egen matning genom vinden i flexrör för kyl/frys/TT m.m som också ska säkras med 13 A... Kommer det att funka ?

Är jag helt ute och cyklar, måste jag byta säkringarna till 10A ?
Har ingen kvitto :(

Det räcker med 10 A. Varför vill man ha 13?

Det som har stått i forumet är att det KAN funka med 13 A och 1.5 mm2 och inget annat. Hur det är i ditt fall vet ingen som inte har hela bilden klar för sig, så nu är det upp till dig och besluta och sedan ta fullt ansvar.
Jag använder bara i undantagsfall 13 A och ser det som en nödlösning, för 10 A och 1.5mm2 är det normala.
Normalt sett överbelastar man aldrig en 10 A säkring. Att säkra tex kyl eller frys med 13 A är helt onödigt, en kyl eller frys som är någorlunda ny drar mindre än 1 A och ska man dra nya ledningar faller alla orsaker till 13 A. Behöver man mer än 10 A drar man en ledning till.
Jag håller helt med Slugge varför 13 A???

Vilket ytterst lämpligt pular projekt att byta elcentral med den attityden och varför inte säkra 20 A, jag har provat att skicka 30 A genom 1,5 FK och det håller.

Tjofaderittan, hoppas någon driver med oss.

Prutte

13A dvärg -> 1,5mm2 är ok sålänge man har en omgivningstemperatur på max 30 grader. Därför sätter man aldrig 13A i vanliga installationer, för att ha marginaler.

En 10A hänger med upp till 45grader

det räcker ju att kabeln går upp på vinden en sträcka så blir det lätt över 30 grader på sommaren, undrar om det inte bllir runt 50-60?

Eftersom temperaturen i skuggan en normal sommar kan ligga på 30 grader så faller det redan från början. Vill man av någon anledning ha mer än 10 A så lägg 2,5.

Okej jag förstår att det är ren idioti och lägga 13 då, bara i undantag nödläge..
Men vad kan hända då om jag sätter 13 och sen drar på vinden och det överstiger 30grader på kablarna? är det brandrisk eller?? :)
Det är för jag har tillgång till 13 säkringar annars måste köpa nya och det är inte lite jag behöverr.. hehe

Ingen har dött utav att fråga!! :)

Ja det är brandrisk. Kanske inte första året eller ens 5e året. Isoleringen på kablarna bryts ned av värmen. Till slut förkolnar den, och kol leder ström, fast dåligt det blir ett perfekt värmeellment som sakta med säkert förkolnar mer och mer av kabeln, ugnen blir större och större och efter en tid tar det eld.

Förresten så bör du undvika att dra rör på vinden., Det kan bli kondens i rören, varm fuktig luft från huset stiger i rören och kondenserar i rören på vinden. Så rören skall gå på den varma sidan av isoleringen för att undvika kondens.

Det är värmen som gör skada, blir det inte så varmt att det direkt tar eld så kommer isoleringen på ledarna så småningom att ta skada och bli förstörd. Och skador på isoleringen innebär tveklöst en betydande risk för framtiden.

jag har en del C10A automatsäkringar du kan få för en billig peng så slipper du överbelasta.
eller så drar du 2.5kvadratskablar överallt och säkrar 13a, då har du både en överdimensionerad anläggning och rejält med kräm i uttagen.

Okej tack för informationen!!!

Men för att undvika kondens i rören så kan man dra rören på den varma sidan under isoleringen som sagt.. sen kan man ju också isolera rörens båda sidor väl? så tränger det inte in någon fukt? det har jag fått höra av min lärare i skolan!? men stämmer det?...

Men kan jag inte använda mina 13 Amperare till något annat /kyl/frys/micro/belysning/vu med fortfarande 1.5mm????...... Någonstans kan man ju stopppa in dem väl? =)

Jasså vad e det för märke electrocuted !?
byta?

Belastningsförmågan kommer faktiskt inte att bli ett problem då en 13A dvärg motsvarar en 10A vanlig säkring ganska precis, men problemet som jag ser det är nämligen att B = snabb dvärgbrytare, d.v.s. att det kommer att bli svårt att starta motorer typ lite större elverktyg, dammsugare m.m. Så se till att du skaffar dvärgar typ C istället. Men med C13 (även C10 också) så kan du kanske få problem med utlösningsvillkoret istället (om du inte har JFB vill säga för då kan du hoppa över resten av inlägget) då dvärgbrytare typ C jämfört med vanlig säkring inte alls är lika bra vid kortslutning och dina befintliga gruppledningar helt plötsligt är för långa för att utlösningsvillkoret ska vara uppfyllt.

det är Dinline

Okej tack så mycket..
Joo jag tänkte installera JFB också, har det någon betydelse då vilken säkring jag använder? A , B , C !?!?!?..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.