9 015 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
Tvättmaskin från 1 fas till 3 fas uttag!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
För säkerhets skulle ringde jag och frågade där jag köpte min tvättmaskin om garantin upphörde vid fast anslutning, innan jag klippte proppen. "Självklart inte", blev svaret.Patrik_Hed skrev:
Jag såg en film från "Elinstallatören", Kanal 11 som delvis handlade om problemet med CE-märkning på tvättmaskiner. De intervjuade en säljare på en butik som sålde tvättmaskiner och han sa att om man knipsade stickkontakten så försvann i alla fall CE-märkningen, men att nog ingen säljare inte skulle reparera eller ta tillbaka en tvättmaskin som var fast ansluten av en elektriker (eller något sånt, jag minns inte exakt hur det var).Rikard Ågren skrev:
Men jag är osäker på konsekvensen för kunden med att CE-märkningen försvinner.. vad händer egentligen? Är det att återförsäljaren inte vill laga den om den går sönder (fast det antar jag ligger på garantin, som enligt "Pefo" inte försvinner) eller vad?
//Patrik
CE-märkningen är ett krav för att maskinen skall få marknadsföras och säljas till konsument. Märkningen är ett bevis för att tillverkeren/importören garanterar att maskinen uppfyller alla krav i de föreskrifter som är tillämpliga.
Garantin är ett avtal mellan näringsidkaren och kunden om att avhjälpa fel. Garantin är till viss del tvingande och till viss del frivillig. Dessutom är avtalet utformat olika om parterna är näringsidkare - näringsidkare eller näringsidkare - privatperson. Det här är en av orsakerna till att grossister ofta inte vill sälja till privatpersoner.
Garantin är ett avtal mellan näringsidkaren och kunden om att avhjälpa fel. Garantin är till viss del tvingande och till viss del frivillig. Dessutom är avtalet utformat olika om parterna är näringsidkare - näringsidkare eller näringsidkare - privatperson. Det här är en av orsakerna till att grossister ofta inte vill sälja till privatpersoner.