21 971 läst ·
27 svar
22k läst
27 svar
Kabelfärg på inkommande nolla i JFB
Sida 1 av 2
JFB skall anslutas i elcentral som har 4-ledarmatning.
Inkommande PEN ledare går direkt till jordskenan och från jordskenan skall kabel till JFB dras.
Men vilken färg är mest lämplig att använda från jordledaren till JFB?
Blå eftersom det är en nolla som skapas?
Grön-Gul eftersom utgångspunkten är jordskenan?
Finns någon standard?
Vilken färg väljer proffsen?
Inkommande PEN ledare går direkt till jordskenan och från jordskenan skall kabel till JFB dras.
Men vilken färg är mest lämplig att använda från jordledaren till JFB?
Blå eftersom det är en nolla som skapas?
Grön-Gul eftersom utgångspunkten är jordskenan?
Finns någon standard?
Vilken färg väljer proffsen?
Inkommande PEN ledare till centralen har jag märk med blå markeringar i ändarna.GK100 skrev:
Men då är det mest rätt att använda helblå kabel till JFB då?
Från jordskena ner till JFB gul/grön med blå markering i ändarna, då det fortfarande är en PEN ledare. Från JFB upp till nollskena blå kabel.
Det är först efter JFB som det är nolla, inte på ovansidan.
Det är först efter JFB som det är nolla, inte på ovansidan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag brukar köra gul/grön/blå till JFB, blå från JFB.
Att kabeln från jordskenan till jordfelsbrytaren skulle vara en PEN-ledare är definitionsmässigt fel eftersom PEN är en förkortning för Protective Earth och Neutral. Eftersom kabeln inte har någon skyddsfunktion så kan jag inte se varför man skulle använda gulgrön ledare. Att PEN-ledaren är gulgrön och blåmarkerad i ändarna är ju just för att den har en skyddsfunktion.
Jag brukar dra blå med en snutt gul/grön tape i ändarna till inkommande nolla jfb, samt blå utan märkning på utgående från jfb. För att kunna skilja dom åt. Det är säkert fel men känns som en bagatell. Kanske man ska ha PEN-tape på den istället?
Det är en neutralledare och då ska den vara blå och inget annat.
uppdelningen från PEN till N sker ju i anslutningsskruven på PEN skenan där du skruvat in din ledning till JFB, alltså är det ju en ren nolla.
och nån annanstans i anläggningen tejpar man ju inte nollan gröngul och har sig, så varför göra det i centralen?
OK jag köper den anledningen att man vill kanske kunna skilja på in/utg. nolla till JFB, men då ska det vara en stor central med JFB placerad en bit ifrån skenorna..
och nån annanstans i anläggningen tejpar man ju inte nollan gröngul och har sig, så varför göra det i centralen?
OK jag köper den anledningen att man vill kanske kunna skilja på in/utg. nolla till JFB, men då ska det vara en stor central med JFB placerad en bit ifrån skenorna..
PEN blir PE och N där den splittras, dvs på jordskenan i detta fall. Det kan ju även ske tidigare, exvis vid mätarskåpet eller transformatorn om man nu istället har femledarsystem en bit.
Ledningen blir alltså N och därmed blå.
Sedan står det N på anslutningsskruven till JFBn, om man inte skulle komma ihåg ovanstående.
Ledningen blir alltså N och därmed blå.
Sedan står det N på anslutningsskruven till JFBn, om man inte skulle komma ihåg ovanstående.
Så du går vidare med din PEN från JFB:n för att ansluta jordledningar? Skulle inte tro det då det inte är smart att lägga fler nolledare/penledare på samma skruv.Eyeball skrev:
Ärligt talat, ni som kopplar, hur tänker ni egentligen? Ledarens märkning skall visa vilken funktion ledaren har och i detta fall är ledarens funktion enbart Nolla.
Efter att ha läst alla svar så säjer mitt sunda förnuft att det är blått som gäller just eftersom det är en nolla och inte PE eller PEN.
Precis som några redan vart inne på så sker ju övergången från 4 till 5-ledare just i den punkten.
Det var dock kul att se att det är fler än mig som är osäker på detta,
Tack för hjälpen!
Precis som några redan vart inne på så sker ju övergången från 4 till 5-ledare just i den punkten.
Det var dock kul att se att det är fler än mig som är osäker på detta,
Tack för hjälpen!
Intressant att svaren varierar så på en klar och entydig fråga, dessutom lätt att efterleva reglerna i detta fall, inget merarbete eller andra komplikationer.
Hur var kvoten proffs/hempulare bland svararna här månntro?
Hur var kvoten proffs/hempulare bland svararna här månntro?