Jeg tænkte på at lave en grund baseret på Isodräns varmkrybegrundskoncept. Det er omtrent som at bygge med kælder, bortset fra at man ikke graver så dybt. Det er altså isoleret på ydersiden af fundamentmuren.

Kigger man på TræGuidens hjemmeside for hvordan man konstruerer træbjælkelag og ydervæg ser det sådan ud:
Diagram over konstruktionen af en Isodrän varmkrypgrund med detaljeret isoleringslag, træbjælkelag og mur, inklusive placeringen af en rød træpanel.

De har også isolering på ydersiden af fundamentmuren og møder derefter op med isolering på ydersiden af ydervæggen med samme tykkelse som fundamentisoleringen.

Problemet er, at jeg skal have ca. 20 cm isolering udenpå grunden. Det bliver jo meget mærkeligt at sætte 20 cm isolering udenpå ydervæggen... Så hvordan synes I, jeg skal løse det?

Diagram over fundamentkonstruktion med lecablokke, Isodrän-isolering og pudslaget, samt træpanel og syllestøtte. Rød linje viser træpanelets placering.
(Støbt sål med lecablokke 19x19cm på. 20 cm Isodrän nederst, 20 cm cellplast ovenfor. Puds udenpå cellplasten. Der vil også være isodrän under sålen og inde i grunden.)

Jeg har tegnet syllen, for den skal jo ligge på muren. Og så har jeg tegnet den røde træpanel, for der ved jeg, hvor jeg vil have den til at sidde.

Hvordan skal jeg bygge træbjælkelag og ydervæg for at få panelet tilpas langt ud?

Grundmur af isoleca i stedet og på den måde flytte isoleringen ind i den?

Men hvorfor så meget isolering på grunden? Er det isoleret nedad i hele grunden også?

Skal kigge på isolecan.

Jeg skal have opvarmet grund. Det er derfor, jeg har så meget isolering på muren. Der vil være 10 cm isolering under soklen og 20 - 30 cm isolering på jorden inde i grunden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.