Hej! Har isoleret min grundmur af leca og opdagede i dag, da jeg skulle glese op for fibercementpladerne, at jeg har fået lidt kondensproblemer under blikpladerne.

Undrer om jeg teknisk har gjort noget helt galt? og hvordan jeg skal gå til værks for at afhjælpe problemet i så fald.

Der dannes jo et lille hulrum mellem isolering og blekket, hvor luften står stille, eftersom jeg har trykket isoleringen hele vejen op mod blekket. Ville det fungere at isolere mere omhyggeligt, så man undgår luftlommer? Eller kan det være varm luftlækage indefra, der forårsager denne kondens? Sylen til ovenpå ligger på lecaen med kun sylenpap, burde have været rigtig sylenisolering kan man mene.

Jeg antager, at problemet ville blive løst ved at have en luftspalte mellem blekket og isoleringen, men så går jeg glip af isoleringen og kommer til at have blotlagt lecasten, der bliver kold og skaber andre kondensproblemer i stedet?

Det er en skråningsvilla med vægge af leca-blokke i den nedre etage, indersiden vil få opregulerede installationsvægge med isolering, dog tyndere isoleringslag end ydersiden af væggene.

Uploader nogle billeder, så I kan se problemet.

Håber der er nogen med gode råd at give.

Tak på forhånd!
 
  • Isolering ved en lecavæg med en metalbeslag på en træbjælke og grønne fibercementpaneler, der viser potentielle kondensproblemer.
  • En hånd med handske peger på kondensdråber mellem isoleringsmateriale og plade, omfattet af et byggeprojekt.
  • Kondens på isolering og metalplade under trægulv i en sutterrængetage i et byggeprojekt; viser mulig luftfugtsproblem.
Varm fugtig luft skubbes ud og kondenseres.
Hvad har du for ventilation i huset?
Er det en almindelig kælder eller krybekælder?
 
surris
Har metalpladerne kontakt med udendørstemperaturen?
 
allexx allexx sagde:
Varm fugtig luft presses ud og kondenseres.
Hvad har du for ventilation i huset?
Er det en almindelig kælder eller krybekælder?
Har ingen ventilation i kælderen lige nu, skal indsættes selvtræksventiler når byggeriet går i gang dernede, har selvtræk på overetagen med.

Det er ingen rigtig kælder som så egentlig, da al opholdsstue på nederste etage er over jordniveau.
 
surris mattias1jonsson sagde:
Har pladeblegene kontakt med udendørstemperaturen?
Ja, dette er udendørs.
 
surris
R RasmusD sagde:
Ja, dette er udendørs.
Okay troede det var en kælder.
Pladen leder jo varme godt og bliver let koldere end den omgivende luft, hvilket gør, at den let fælder ud kondens, hvis luften er varmere.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.