Düsseldorff
Det er generelt svært at afgøre asbestforekomst ud fra udseendet. Hvis man absolut skal vide det, må man sende det til analyse. Ellers kan man jo træffe "normale" forsigtighedsforanstaltninger uanset (dvs. åndedrætsværn, handsker og engangs-beklædning som en overtræksdragt).

• Synes
SEGB
  • Laddar…
Hejochhåvadetgår Hallejulia sagde:
ok.. havde nemlig bygherre hjemme som rev et tæppe op med asbest i. Labbet kunne kun konstatere at det var asbest, men ikke hvilken type. Læste at Antofyllit var almindelig i netop asbestpap. Men det var måske anderledes med papen som blev brugt under gulvtæpper. Farven på papen var mere mod det hvide, end det grå. Hvis det nu skulle være en indikation på krysotil asbest[/QUOTE
Kan nok passe, plejer at være hvid med en tendens til gråt.
    1. Arbejdstilsynet har detaljeret beskrivelse vedrørende forekomst og type af asbest i forskellige applikationer.
      [link]

så med størst sandsynlighed antofyllit..
antar at den type asbest er farligere end den hvide?

Düsseldorff
Men spiller det nogen rolle? Beskyttelsesudstyret du har brug for er jo det samme uanset.

Ingen anelse om farlighedsgrad, tror ingen af dem er sunde. Man skal dog ikke overdrive risikoen, har selv ved nogle lejligheder både revet og lagt tæpper med asbestlag uden særlige beskyttelsesforanstaltninger i slutningen af 70'erne. Indtil videre har jeg ikke bemærket nogen følger trods massiv cigaretrygning i mange år frem til årtusindskiftet.

Senest redigeret:
  • Synes
Staffans2000
  • Laddar…
hscn hscn sagde:
Ingen anelse om farlighedsgrad, tror ingen af delene er nyttige. Man skal dog ikke overdrive risikoen, har selv ved nogle lejligheder både revet og lagt tæpper med asbestlag uden særlige beskyttelsesforanstaltninger i slutningen af 70'erne. Har indtil videre ikke bemærket nogen følgevirkninger trods massiv cigaretrygning i mange år frem til årtusindskiftet.
hscn hscn sagde:
Ingen anelse om farlighedsgrad, tror ingen af delene er nyttige. Man skal dog ikke overdrive risikoen, har selv ved nogle lejligheder både revet og lagt tæpper med asbestlag uden særlige beskyttelsesforanstaltninger i slutningen af 70'erne. Har indtil videre ikke bemærket nogen følgevirkninger trods massiv cigaretrygning i mange år frem til årtusindskiftet.
jeg forstår.. mest bekymret over mine børn

Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Men spiller det nogen rolle? Beskyttelsesudstyret du har brug for er det samme uanset.

Hej låner tråden og spørger angående min trappe fra kælderen. Hvis der er nogen, som kan vurdere angående asbest, tæppet har ligget der siden huset blev bygget -72.

Det ene billede forestiller som I kan se trappetrin, hvor et trin har tæppet tilbage og det andet limrester.

De andre billeder er tæppets bagside.

• Trappe med et trin bevaret med gammel gulvbelægning fra 1972, og et trin med limrester efter fjernelse af belægning.
  • Bagsiden af en gammel gulvbelægning med rester af lim, muligvis fra en trappe, dateret tilbage til husets bygning i 1972.
  • Mattens bagside med frynser, placeret på en grå overflade.
L Leffe404 sagde:
Hej låner tråden og spørger angående min trappe fra kælderen. Om der findes nogen som kan bedømme angående asbest, tæppet har ligget der siden huset blev bygget -72.

Det ene billede forestiller som I ser trappetrin, hvor et trin har tæppet tilbage og det andet limrester.

De andre billeder er tæppets bagside
Jeg bedømmer det som en plasttæppe med tekstil- eller papirunderlag.

Ser ud som linoleum. Kun en analyse kan sige med sikkerhed, hvad den indeholder.

Magnus E K Magnus E K sagde:
Den asbestholdige som jeg har erfaring med (lagt 1974 i betonlejlighed) var lysgrå. En
Jeg læser mange, der har fået negative asbestprøver på netop ? Jeg har for nylig opdaget en sådan i mit hus fra slutningen af 70'erne og er lidt små mistænksom.
Den asbestholdige som jeg har erfaring med (lagt 1974 i betonlejlighed) var lysgrå. En lidt nyere (formodet) asbestfri var grågul og havde sandsynligvis glasfiber i stedet.
Aha. Jeg har læst om nogle, der har haft denne grønne bagside, som viste sig at være asbestfri. Jeg skal selv sende en lignende ind til prøve, når jeg tager mig sammen. Er der nogen, der ved, hvad det var for materiale, de brugte på den grønne?

M Mrplip sagde:
Aha. Jeg har læst om nogle, der har haft denne grønne bagside, som viste sig at være asbestfri. Jeg skal selv sende en lignende ind til test, når jeg får taget mig sammen.
Er der nogen, der ved, hvilket materiale de brugte på de grønne?
Hvad var dit svar? Har også læst og set et par med den grønne bagside, hvor ingen har fået svar, at den indeholder asbest. Havde et mindre stykke/længde, som sad tilbage under og fulgte med, da vi rev en bogreol ned. Farven (og rester gætter jeg) sad tilbage fra papiret i betonen, hvilket viste, at der ikke var asbest, tæppet var allerede på genbrugspladsen, men jeg vil huske, det var mere af en skumplast. Typisk Novilon-tæppe i rækkehus bygget 1978.

BirgitS
Johani4 Johani4 sagde:
Hvad var dit svar? Også læst og set et par med den grønne bagside, hvor ingen har fået svar, at den indeholder asbest, havde et mindre stykke/længde som sad tilbage under og fulgte med, da vi rev en bogreol ned. Farve (og rester gætter jeg) sad tilbage fra papiret i betonen, hvilket viste ingen asbest, tæppet var allerede på genbrugsstationen, men vil huske, den var mere af en skumplast. Typisk Novilonmåtte i rækkehus bygget 1978.
I 1978 var det velkendt, at asbest var farligt, og det var allerede udfaset i de fleste produkter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.