27,642 læst ·
41 svar
28k læst
41 svar
Vinylgulv asbest
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 599 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,599 indlæg
Jeg tænkte mig at lægge et nyt gulv ovenpå; så gjorde jeg i de øvrige rum i min gamle lejlighed, efter at jeg fik at vide, at der var asbest i det, jeg allerede havde revet. Der lækker jo ikke asbestfibre fra gulvtæppet, så længe det er helt. (Hvis der er løse samlinger og kanter, så tape dem først med aldersbestandig tape.)
Ulempen er selvfølgelig, at det stadig er der, hvis man alligevel skulle blive nødt til at rive det op senere på grund af fx vand- eller brandskade.
Ulempen er selvfølgelig, at det stadig er der, hvis man alligevel skulle blive nødt til at rive det op senere på grund af fx vand- eller brandskade.
Det kan være en løsning for gillestuen. Måske bedst at lime en plastmåtte ovenpå, det burde jo blive tæt. Det som bekymrer mig mere er, at jeg har levet med de løse kanter og beskadigede stuvbitar i garderoben i 7 år uden at være bevidst om faren. Nåja, disse stykker må i hvert fald fjernes på en eller anden måde, der går det ikke at lime over.
Tak i hvert fald for svarene!
Tak i hvert fald for svarene!
Hvad skulle faren have været? Så længe man ikke river en masse støv op, er det ikke farligt. Det er jo ligesom ikke et radioaktivt stof, der ligger og stråler omgivelserne...F Frida80 sagde:
Nej, det stråler ikke, så forhåbentlig er der ingen fare. Det jeg mener er, at den grå asbestpap har ligget åben på kanterne, som er kommet op, som billedet viser. Asbestpap har en meget høj fiberkoncentration, og der er kilder, der påstår, at det er nok med et lille luftpust for at fibrene løsner sig. Nu tror jeg ikke, der er så særlig meget luftstrømning på bunden af et skab... Det er interessant at sammenligne, hvordan man håndterer temaet i forskellige lande. Når jeg læser studier, beretninger m.m., som kommer fra Tyskland, hvor man som privatperson ikke engang må fjerne sådanne gulve selv, kan man tro, at det er nok med et lille hul i tæppet for at kontaminere hele huset. I Sverige er opfattelsen "om du ikke rør det, sker der intet", mere udbredt. Det er svært at få et objektivt syn på sagen.useless sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Man kan jo mene, hvad man vil om asbest, men det er muligt at måle niveauer af asbest i al luft helt naturligt. Det er vel det eneste objektive, man bør tage med i overvejelserne. Du har altså sandsynligvis indåndet millioner af gange flere asbestfibre helt naturligt, end hvad der vil være i nogle kvadratdecimeter tæppe i et garderobeskab........

Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Det sjove er dog, at sanering af simplere arter ofte handler om 99% omkostning for sindet i sig selv og så 1% nytte........Selve bekymringen er ofte større end den eventuelle påvirkning det giver.
Hej,hscn sagde:
Ved du, hvilken type asbest der blev brugt i disse måtter?
ok.. havde nemlig byggefirma hjemme, der fjernede et tæppe med asbest i. Laboratoriet kunne kun konstatere, at det var asbest, men ikke hvilken type. Læste, at Antofyllit var almindeligt i netop asbestpap. Men det var måske anderledes med det pap, der blev brugt under gulvtæpper. Farven på pappet var mere mod det hvide, end det grå. Om det nu skulle være en indikation på krysotilasbest.hscn sagde: