Hej,
Jeg skal lige til at begynde at renovere et par rum i mit ret nyindkøbte hus.
Huset er fra '36 og overfladen på væggen består af glasfiberstrimmel med tyk masonit under og derefter råspont.
I stedet for at fuldspartle rummene overvejer jeg at rive glasfiberstrimlen og masoniten ned og derefter gipse væggene (jeg tænkte også på at fræse lidt ny el ind osv.).
Det jeg overvejer nu er, om man skal sætte en form for vindpap mellem råsponten og gipsen i ydervæggene (jeg mindes at jeg har læst et sted, at det skulle være godt som isolering).
Jeg overvejer også, om der er nogen ulempe ved at bruge renoveringsgips i stedet for standardplader (renoveringsgips er omtrent lige så tyk som den eksisterende masonit, hvilket ville betyde, at jeg ville undgå at bruge smyglister rundt om døre og vinduer).
Synspunkter modtages meget gerne!
M v h
Jimmy
Jeg skal lige til at begynde at renovere et par rum i mit ret nyindkøbte hus.
Huset er fra '36 og overfladen på væggen består af glasfiberstrimmel med tyk masonit under og derefter råspont.
I stedet for at fuldspartle rummene overvejer jeg at rive glasfiberstrimlen og masoniten ned og derefter gipse væggene (jeg tænkte også på at fræse lidt ny el ind osv.).
Det jeg overvejer nu er, om man skal sætte en form for vindpap mellem råsponten og gipsen i ydervæggene (jeg mindes at jeg har læst et sted, at det skulle være godt som isolering).
Jeg overvejer også, om der er nogen ulempe ved at bruge renoveringsgips i stedet for standardplader (renoveringsgips er omtrent lige så tyk som den eksisterende masonit, hvilket ville betyde, at jeg ville undgå at bruge smyglister rundt om døre og vinduer).
Synspunkter modtages meget gerne!
M v h
Jimmy
Det er vel ingen vits i vindpap mellem gips og råspont. Det bliver bare et ekstra arbejdsmoment. Vindpappens opgave er at være vindtæt samt holde vandsprøjt væk fra isoleringen. Den er derimod ikke diffusionstæt, så den holder ikke den fugtige luft ude. Gipsen er i sig selv helt vindtæt, og nogle vandsprøjt kan du ikke få mellem gips og råspont. Så vindpappen har ingen opgave at udfylde.
Klik her for at svare