Hej! Jeg har et gammelt hus, hvor nogle af værelserne har tynd masonit (ca. 3mm) og nogle lag tapet over råsponten. Jeg overvejer at sætte renoveringsgips op for at gøre det pænere, burde jeg fjerne masoniten først, eller skal jeg takke for det ekstra lag isolering?

Hej og velkommen til Byggahus!

Jeg kan ikke se, at det skulle tilføre noget af værdi at fjerne boarden.

Hvordan går din el i dag, udenpåliggende eller indfældet?

Spiller nok ingen rolle. Pointen med renoveringsgips er lidt at slippe for underarbejde, så jeg havde efterladt det og ikke taget risikoen for at opdage problemer under . . .

• Haha
Intet
  • Laddar…
F fribygg sagde:

Jeg kan ikke se, at det ville tilføre noget af værdi at fjerne boarden.

Hvordan går din el i dag, udenpåliggende eller indfældet?
Både udenpå og indfældet

F fribygg sagde:

Jeg kan ikke se, at det skulle tilføre noget af værdi at fjerne boarden.

Hvordan går din el i dag, udvendigt eller indbygget?
Bekymrer jeg mig unødvendigt over, at masoniten skulle tiltrække fugt?

M Masek sagde:
Bekymrer jeg mig unødigt over, at masoniten ville tiltrække fugt?
Ja

M Masek sagde:
Både utanpå och infälld
Nu har du en fremragende mulighed for at bygge et installationslag (og trække ny indbygget el) derefter sætter du OSB og gips på væggen.

jeg tror ikke fugt er noget problem, hvis væggen ikke har en usædvanlig konstruktion. Den eneste grund til at fjerne masoniten og tapetet er, hvis du har brug for de ekstra mm af en eller anden grund.

Hvis du ved, at der ikke er fugtspærre, hvilket spiller mindre rolle, hvis det har fungeret indtil nu, kan du overveje at plastre, inden du monterer gipsen. Uden at have set væggen eller vide, hvordan det ser ud, er min holdning, at du skal springe det over og montere gipsen.

Jeg er rimelig til at spartle, så jeg ville have gjort det i stedet og derefter malet eller tapetseret. Dette fordi nogle tapetlag+lim hjælper med at forebygge revner, der kan opstå i vægge, der har lidt bevægelighed, hvad jeg prøver at sige er, at hvis du skruer gips på en planke væg, der måske kan have en vis bevægelighed, så kan det revne i gipssamlingerne. Usandsynligt, men muligt.

Og du kan lade elektriciteten være som den er, at ændre den kræver en autoriseret elinstallatør (= dyrt)

Ifølge en ven, der arbejder med at inspicere, lugter skimmel ikke så meget, man skal lægge næsen tæt på, hvor skimmelen er, for at mærke lugten. Derimod kan der jo ske andre kemiske reaktioner i materialer, når de har været i kontakt med fugt over tid. Lidt ligesom emulsionslugten fra syld på husene fra 60'erne og 70'erne. For eksempel var jeg nødt til at fjerne gymnastikgulvet, som den tidligere ejer havde lagt i udhuset på en uisoleret betonplade, og så forsvandt lugten, der var der.

Det skal være stumt under renoveringsgips, hvor man sætter skruerne kun. Ellers bliver det aldrig godt, uanset hvor meget man spartler skruehovederne. Bliver der mønstrede tapeter ovenpå, ses det selvfølgelig ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.