2,878 læst ·
10 svar
3k læst
10 svar
Vil gipspladerne gå i stykker, hvis jeg pudser for tæt på?
Hej!
Jeg har en garage, der står på lecablokke på en betonplade.
Indvendigt har jeg beklædt væggene med OSB og gips.
Det ser sådan ud:

Jeg vil nu gerne pudse lecablokkene med puds.
Men spørgsmålet er, hvis jeg trækker pudsen op, så den kommer i kontakt med gipsen, vil gipspladerne så tage skade af fugten i pudsen?
Bliver jeg nødt til at holde en lille sprække mellem puds og gips?
Taknemmelig for kommentarer og erfaringer.
Med venlig hilsen
Fredrik
Jeg har en garage, der står på lecablokke på en betonplade.
Indvendigt har jeg beklædt væggene med OSB og gips.
Det ser sådan ud:

Jeg vil nu gerne pudse lecablokkene med puds.
Men spørgsmålet er, hvis jeg trækker pudsen op, så den kommer i kontakt med gipsen, vil gipspladerne så tage skade af fugten i pudsen?
Bliver jeg nødt til at holde en lille sprække mellem puds og gips?
Taknemmelig for kommentarer og erfaringer.
Med venlig hilsen
Fredrik
Jo gipsen klarer af pudset, hvis du nu ikke gør gipsen for våd. Ved ikke hvordan du har gjort, står gipsen på Lecan eller går den udenfor. Uanset hvad, så vil du få en revne der, hvis du kun skal pusse. Hvorfor ikke pusse Lecan og spartle samlingen op på gipsen. Væv så væggene = grov væv.
sådan blev mit

sådan blev mit

Senest redigeret:
Hej!
Japp, gipsen hænger lidt udenfor lecan.
Men hvordan mener du, at der vil komme en sprække under alle omstændigheder?
Min forhåbning er at kunne trække puds op på hele lecablokken så det slutter an mod læben af gips.
Men det fugtige puds kan jo måske opløse gipspladen.
PS flot garage!!!
Japp, gipsen hænger lidt udenfor lecan.
Men hvordan mener du, at der vil komme en sprække under alle omstændigheder?
Min forhåbning er at kunne trække puds op på hele lecablokken så det slutter an mod læben af gips.
Men det fugtige puds kan jo måske opløse gipspladen.
PS flot garage!!!
Tak, jo eftersom det er forskellige materialer, gips og Leca, så bevæger de sig forskelligt ved temperaturskift. Men hvis gipsen nu hænger ned over Leca'en, så kommer sprækken nede under gipsen, hvilket ikke vil kunne ses. Sprækken vil naturligvis blive minimal, ikke så du kan smide hatten derind. Jeg ville stadig have brugt spartelmasse, det sidste stykke mod gipsen, da denne side mangler karton. Du kan også lægge en tynd liste mod gipskanten, pudse op til listen, når pudset er tørt, fjerner du listen og lægger en blød fugemasse der (syntetisk fugemasse). Som du kan se er der mange muligheder, afhængigt af hvor omhyggelig du er med det.
Prøver at vække denne tråd til live, da jeg er i samme fase. Har osb og gips 11+13mm som begge er udenfor lecan. Bliver altså til at pudse op ca. 24mm. Hvordan løser jeg dette på bedste måde uden at få fugt i gipsen og med mindst mulig sprække?
Svarene findes jo egentlig allerede ovenfor, men jeg tænkte, om nogen har prøvet, og om resultatet blev godt?
Mvh
Svarene findes jo egentlig allerede ovenfor, men jeg tænkte, om nogen har prøvet, og om resultatet blev godt?
Mvh
Sæt maskeringstape rundt om kanten og med noget plastik ind ca. 0,5 m på gipsen, og så puds væggen. Du vil skulle sætte en liste over samlingen, da det sandsynligvis vil revne der, to forskellige materialer der bevæger sig forskelligt.
Jeg fortsætter i denne problemstilling, da jeg ikke synes, det er helt klart.
Hvis forudsætningerne er som ovenfor, hvor sylen står i liv med lecan, og osb+gips (24mm) "hænger" over Leca-kanten, og man vil pudse op, så det flugter.
Skal man på nogen måde adskille pladernes underside og pudset? Hvis ja, hvordan?
Noget, der bekymrer mig, er fugten i pudset, når man lægger det. En anden bekymring er risikoen for, at vand suges op i pudset og op til pladerne ved f.eks. snesmeltning eller afskylning af gulvene, hvilket man gerne vil kunne gøre og er en af grundene til, at man vælger at bygge med Leca-sokkel. En mindre æstetisk revne mellem materialerne generer mig ikke.
Er der nogen, der kan rede dette ud?
Hvis forudsætningerne er som ovenfor, hvor sylen står i liv med lecan, og osb+gips (24mm) "hænger" over Leca-kanten, og man vil pudse op, så det flugter.
Skal man på nogen måde adskille pladernes underside og pudset? Hvis ja, hvordan?
Noget, der bekymrer mig, er fugten i pudset, når man lægger det. En anden bekymring er risikoen for, at vand suges op i pudset og op til pladerne ved f.eks. snesmeltning eller afskylning af gulvene, hvilket man gerne vil kunne gøre og er en af grundene til, at man vælger at bygge med Leca-sokkel. En mindre æstetisk revne mellem materialerne generer mig ikke.
Er der nogen, der kan rede dette ud?
Ved ikke hvor stor risiko der er for at gipsen bliver våd af pudset men en idé kunne være at sætte sådan nogle lister for yderhjørner på gipset væg som man væder og limer fast. Hvis du skærer bort halvdelen af siden og så sætter fast den nederst på gipsen så får du lidt beskyttelse for gipsen når du pudser og så kan du spartle så du får en pæn samling. Bare en idé.
Klik her for at svare