Hej!
Har to spørgsmål angående en ventileret luftspalte på træfacade.
1) Hvis jeg skal have stående træpanel, vil jeg jo have liggende laske, vil dette gøre, at luftspalten bliver uventileret?

2) Opfølgende spørgsmål til det første spørgsmål, et funktionskrav er, at luftspalten skal fungere kapillærbrydende, er der ikke risiko for, at lasket transporterer fugt, der er trængt igennem træfacaden?

Mvh
 
1) Normalt har du vel et lille mellemrum mellem alle bundbrædderne (som derefter dækkes af dækningsbræt eller ribbe). Dette mellemrum giver jo en mængde små ventilationshuller mellem de forskellige rum, der skabes af de liggende sømmeregler. Hvis du har en dækket tagskæg, ventileres facadeområdet gennem den spredte panel

2) Det er meget små mængder fugt, der trænger igennem en malet facade i god stand, hvis det ikke er en særligt udsat placering. Den, der er "superomhyggelig", skaber fasning og dropnæse på sømmereglerne. Men jeg vil sige, at god ventilation rækker meget, meget langt, i normale tilfælde og med et godt tagspring.

"I slagregnsudsatte placeringer er det passende at fæstne lodrette ventilationslister eller afstandsplader af for eksempel 8 mm plade mellem sømbeslaget og vindbeskyttelsen for at sikre ventilationen og forhindre vand på sømbeslagets overside i at trænge ind i og beskadige vægkonstruktionen. Dette er særligt vigtigt ved dæktab- og planke-panel. I dækningspanelet anses ventilationen kunne opfyldes gennem selve konstruktionen med panel og sømbeslag. I det tilfælde hvor særlige lister eller afstandsstykker anvendes bag sømbeslaget bør sømbeslagets tykkelse ved pladsbyggede ydervægge være mindst 34 mm for at listen kan spænde frit."

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.