7,767 læst ·
24 svar
8k læst
24 svar
Veksle af bærende væg
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Til højre på det første billede ser det ud som en mere interessant sektion, vedhæft gerne denne også. En HEB200 lyder som en solid bjælke på 2,7m i øvrigt. Har du fået beregningen? Inden for industri og anlægskonstruktion sparer man ikke på dimensionerne som man gør inden for huskonstruktion
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er ikke klar over, hvordan du tænker, men her kommer nogle kommentarer som et input.
Med to hjertetrapper i huset må en HEB 200 være en voldsom overdimensionering. I en byggetilladelse skal du kunne redegøre for din beregning. Det er ikke nok at gætte sig frem, selvom det er i overkant. Af sektionen (det første billede i indlæg #15) fremgår det, at midterdelen af den aktuelle gulvbjælke har en afvigende højde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på de to sidedele. Bjælkerne på det sidste eksempelbillede er af limtræ. På trods af at de er udsavet, er der stadig meget materiale tilbage, som vil ende på balkens overside.
Med to hjertetrapper i huset må en HEB 200 være en voldsom overdimensionering. I en byggetilladelse skal du kunne redegøre for din beregning. Det er ikke nok at gætte sig frem, selvom det er i overkant. Af sektionen (det første billede i indlæg #15) fremgår det, at midterdelen af den aktuelle gulvbjælke har en afvigende højde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på de to sidedele. Bjælkerne på det sidste eksempelbillede er af limtræ. På trods af at de er udsavet, er der stadig meget materiale tilbage, som vil ende på balkens overside.
Hvordan er det opdelt i dagligstuen?
Ifølge tegningen i begyndelsen af tråden så er det helt åbent der.
Ifølge tegningen i begyndelsen af tråden så er det helt åbent der.
Han ville vende tilbage med beregningen i dagene, der kommer. Så vedhæfter jeg den her. Men det var hans første indskydelse, at en HEB200 fungerer. Deraf kan jeg finde ud af, hvordan jeg skal lave et glat loft. Hvis han går ned i dimension, er det jo bare endnu bedre!J justusandersson sagde:Jeg er ikke klar over, hvordan du tænker, men her kommer nogle kommentarer som et input.
Med to hjertevægge i huset må en HEB 200 være en voldsom overdimensionering. I en byggetilladelse skal du kunne redegøre for din beregning. Det går ikke at gætte, selvom det er i overkanten. Af sektionen (første billede i indlæg #15) fremgår det, at midterdelen af den aktuelle gulvbjælke har en afvigende højde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på begge sider. Bjælkerne på det sidste eksempelbillede er af limtræ. Selvom de er udsavet, er der stadig meget materiale tilbage, som vil ende på bjælkens overside.
Spiller det nogen rolle, at der er materiale tilbage, som ender på bjælkens overside?
Jeg tænker, at hvis jeg svejser solide bjælkesko på HEB bjælken, så ligger de og hviler deri.
Denne type montering tænkte jeg. Men i stedet for at bolte, fuldsvejsede jeg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-och-tillverkning-av-unik-balksko.215844/
Jeg er meget taknemmelig for, at I tager jer tid og deler ud af jeres viden. Det er altid sjovt at lære nye ting i byggebranchen for en hobbyhåndværker som mig.
Han har ikke beregnet. Det var kun hans første indskydelse, antager jeg. Han ville beregne det i dagene, der kommer. Medmindre I har en Kalkyle?B bossespecial sagde:
Jeg vedhæfter billedet, som du gerne ville have. Også et til, der var på samme papir

Der ligger bjælkelaget den anden vej. Derfor er det muligtF Jukkasjärvi sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Som nævnt i begyndelsen af tråden, kunne man tolke, at gulvreglernes overlap var for at opnå kontinuitet i bjælkestrukturen. Med den nye sektion ser man, at dette sandsynligvis ikke er tilfældet, men at 8-tommer reglen "bare" krager ud fra hjertevæggen for at få overkant bjælkelag ens på overetagen. Gulvet i "kattvinden" er noget lavere. At indfælde bjælken skal ikke påvirke 8-tommer reglen, da spændvidden er længere ved den anden gavl. Dog bør din kontakt også kontrollere gulvreglen i kattvinden samt tagstolen, da belastningen her øges, når man indfælder bjælken.
Indfæstningen af reglen til stålbjælken behøver, udover vertikal belastning, også kunne overføre trækkrafter mellem gulvreglerne.
Indfæstningen af reglen til stålbjælken behøver, udover vertikal belastning, også kunne overføre trækkrafter mellem gulvreglerne.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvordan er det gået?
Det har gået rigtig godt. Jeg er i gang med at bearbejde en HEA120 bjælke, som jeg er ved at svejse hjemmelavede bjælkesko i 8mm L-profil på. Jeg vender tilbage i slutningen af ugen med billeder og resultatB bossespecial sagde:
Skal få udregningen lidt senere af konstruktøren. Jeg lægger den op da også
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Sjovt at det pinner på
Vi ser frem til nogle billeder af skønheden
Skulle egentlig have 2 limskruede 45x95 i begge ender. Men det blev 45x120 som søjle på den ene side. På den anden side blev det en modificeret 45x120, der er skåret ned i bredden til 45x105, udelukkende for at det skulle være samme bredde som eksisterende regel inkl. spånplader. Der skal sættes gips op på alle vægge senere.B bossespecial sagde:
Så blev det sådan, at med lidt diskussion med konstruktøren, at der allerede sad en 70x70 regel på den ene side. Så spurgte jeg, om det var okay at limskrue en 45x105 sammen med den. Og det var okay. Selv om han var lidt skeptisk, om bjælken kun lå på den ene søjle på det tidspunkt (se billede).
Vi kørte også det ene bjælkelag op 5 mm i forbindelse med dette.
Hvad synes I?

Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klart overkurs!
Klik her for at svare