Hejsan, Jeg er i færd med at renovere vores hus fra 1973.
Jeg har en væg, som vi vil fjerne. Så jeg tænkte at gøre med jer, om I kan hjælpe mig med at beregne, hvilken størrelse VKR bjælke der behøves.
Helst ville jeg gerne indfælde bjælken i træbjælkelaget en smule, så man får et glat loft.
Som denne herre har tænkt: https://www.byggahus.se/forum/threads/faella-in-vkr-balk-i-traebjaelklag.132894/
I dag sidder der 70x70 reglar fordelt på 4 stykker.
Længden på VKR bjælken vil blive 263 cm
Spændvidden på træbjælkelaget er 850 cm
Træbjælkerne er 45x 195 cm
Huset er 1,5 plan med kælder.
Der er behov for en dimensioneret sektion og information om snezone for at kunne beregne belastningerne. Hvorfor vil du have en VKR bjælke? De er ikke beregnet til den størrelse belastninger, der bliver aktuelle. At indfælde bjælken i etagedækket er mindre hensigtsmæssigt, da bjælkerne er sammensat over væggen. Desuden unødigt kompliceret.
Det behövs en måttsatt sektion och opgave om snezone også for at man skal kunne beregne belastningerne. Hvorfor vil du have en VKR bjælke? De er ikke beregnet til den størrelse af belastninger, der bliver aktuelle. At indfælde bjælken i etagedækket er mindre hensigtsmæssigt, da bjælkerne er skarvet over væggen. Desuden unødvendigt kompliceret.
Jeg tænker, at en VKR bjælke bygger mindre end en limtræsbjælke.
Men jeg er enig med dig i, at det er lidt mere kompliceret arbejde. Men hvis det er muligt, er det jo flottere, og man får et glat loft.
Er alternativet at sætte en limtræsbjælke i passende størrelse?
En mere effektiv (og passende) stålprofil er eksempelvis en HEA-profil. Den er meget stivere og stærkere end en VKR-profil af samme højde. Som nævnt er det en relativt omfattende operation at indfælde bjælken, men jeg er enig i, at et glat loft bliver meget pænere. Personligt ville jeg have gjort det besværligt og gemt bjælken i loftet
En mere effektiv (og passende) stålkonstruktion er for eksempel en HEA-profil. Den er meget stivere og stærkere end en VKR-profil af samme højde. Som nævnt er det en relativt omfattende operation at indfælde bjælken, men er enig om, at et glat loft bliver meget flottere. Personligt ville jeg have gjort det besværligt og skjult bjælken i loftet
Hvordan ville du gå til værks, hvis du havde gjort det besværligt og skjult bjælken? Og hvilken dimension på bjælken ville du satse på?
jeg er bare en glad hobbysnedker, der forsøger at lære
Lille tankevrider, svært at trykke en I-profil ind, da overflangen er i vejen
Man kunne lave en kombi af en så smal som muligt rektangulær VKR på pladen og en T-profil, som man trykker ind i bjælkelaget. Du bør kontrollere, at bjælkelaget og spær fungerer, når man kapper overlappet. Man kunne også undersøge, hvor meget der er passende at skære ud af reglerne i underkanten. Så ville man kunne få VKR'en lidt op og derefter sænke loftet for at fjerne det.
Bjælkerne er formentlig momentstift sammensat. Jeg synes ikke, man skal lægge afvekslingsbjælken i bjælkelaget. Jeg synes ikke, det er særlig forstyrrende med en bjælke i loftet. Jeg går aldrig og leder efter fejl i loftet, muligvis er det et alderssymptom...
En god start er at kontrollere, om bjælkelaget fungerer, selvom man bryder overlapningen. Er svaret nej, bør man overveje, om det er værd at skulle forstærke bjælkelaget bare for at få ind balken. Forhåbentlig er det et alderssymptom, for jeg begynder at få nakkebesvær af at kigge i lofterne og lede efter alle synlige afvekslinger
Man bør altid stille sig spørgsmålet, om foranstaltningerne står i rimelig proportion til nytten. Jeg kan se en pointe i at fjerne væggen i dette tilfælde.
Præcis, det bliver en meget stor forskel, hvis man fjerner væggen. Tanken er, at det skal blive en del af køkkenet.
Skal man hyre en ingeniør til at regne på det? Det jeg mener er, at en bjælke på 2,7 meter ikke er så meget. Så man kunne måske med både livrem og seler sige, at f.eks. en HEA180 bjælke ville fungere perfekt til formålet?
Det er ikke en god idé at gætte sig frem, så længe ikke alle forudsætninger er klarlagt. Forskellen mellem højeste og laveste kan være stor. En sektionsritning samt oplysning om snøzone er et godt skridt på vejen.
Man skal lave en byggeanmeldelse for Indgreb i den bærende konstruktion og afhængigt af kommunen kan det så kræves, at man viser en beregning på, hvordan man dimensionerer bjælke og søjle.
Det er ingen god idé at gætte sig frem, så længe ikke alle forudsætninger er klarlagt. Forskellen mellem højeste og laveste kan være stor. En sektionsritning samt oplysning om snøzone er et godt skridt på vejen.
Jjustusandersson sagde:
Det er ingen god idé at gætte sig frem, så længe ikke alle forudsætninger er klarlagt. Forskellen mellem højeste og laveste kan være stor. En sektionsritning samt oplysning om snøzone er et godt skridt på vejen.
Hej igen. Det var et stykke tid siden
Vi bor i Göteborgsområdet. Så det er snøzone 1.5
Her er nogle sektionsritninger. Jeg håber, de er til tilfredshed.
Jeg har talt med en ven, der er Byggingengør og arbejder med anlægsvirksomhed. Han sagde, at en HEB200 fungerer.
Så jeg har grublet og funderet over, hvordan man skal gå frem for at gøre det flottest. Jeg fandt en eksisterende tråd her på byggahus, hvordan han har gjort.
Så jeg tænker, at det burde være muligt at gøre det på samme måde, men jeg tænker, at i stedet for bare at sætte et fladjern nedenunder, som bjælkelaget hviler på, så svejser jeg en egengjord bjælkesko på Heb200 bjælken. Så man kan skrue bjælkelaget ordentligt fast, og det ikke kan vride sig.