Jeg har et rækkehus, hvor jeg ønsker at fjerne en bærende væg.

I dag er væggen 3,62 meter, men åbningen vil blive 4,7 meter efter omfordeling.

Der er kælder under med betonvæg og en kantbjælke som støtte. Væggen i træ, der skal omfordeles, er træregler 45x95 mm med cc-mål 60 cm.

Denne væg hjælper med at støtte gulvbjælkelaget på førstesalen, som er 45x195. Eventuelt 45x225.

Kan man beregne, hvilken type bjælke af limtræ eller stål, når jeg ved, at den nuværende væg kun støttes af 45x95 mm og med et cc-mål på 60 cm?

Mest interesseret i at vide, hvilken bjælke og størrelse der vil blive nødvendig, da vi ønsker, at den bygger så lidt som muligt.
 
  • Plantegning af hus med markeret bærende væg, som måler 3,62 meter. Rummet inkluderer stue, hall og WC/dusch. Tekst med målinger og vægtyper.
Karrock
Nej. 45*95 giver ingen egentlig ledetråd om, hvor meget last der er på væggen. De er ikke dimensioneret på den måde.

Men, hvis du tegner ud, hvordan reglerne ligger i bjælkelaget på overetagen, og eventuelle vægge på denne, så kan man begynde at nørkle med dimensioner på en afvekslingsbjælke.

Hvad er lofthøjden? Jeg mistænker, at det kan blive en ret høj bjælke, hvis det skal være limtræ.
 
Loftshøjde er 238 cm
 
  • Plantegning med stuer og mål, herunder takhøjde på 238 cm, markering af bærende vægge og dørplaceringer.
  • Plantegning af etagen med to soveværelser og et badeværelse, takhøjde er 238 cm.
Dette er jo noget for en konstruktør at kigge på for at være helt sikker..

Men.. ved du cc-målet på gulvbjælkerne? I og med at spændvidden "bare" er 4,2 m, hvis du river væggen ned, kan du have held med at undgå en bjælke, hvis gulvbjælkerne ligger med 300-400mm cc. Højst sandsynligt ligger de dog på cc 600, og så vil overetagen svigte uden noget støtte under. Vil du absolut undgå en bjælke, som nok bliver ret solid, hvis den skal have en fri længde på 4,7m, findes der alternativet at fælde ekstra gulvbjælker ind og sætte to-tre rækker med kortlingar for at stive konstruktionen, men det indebærer jo et ret stort indgreb. Kan du ikke forestille dig en stolpe/mindre væg i midten af døråbningen, så du får to mindre åbninger? Så føles det alligevel rimeligt med en h-bjælke for at bygge så lidt som muligt ned.
 
G globalnorrort sagde:
[link]

Log ind som gæst
Moelvens beregningsprogram for limtræsbjælke
 
Desværre hjælper ingen beregningsprogrammer i denne situation. Man skal kende de belastninger, som bjælken skal tage. Det kræver en rigtig lastnedregning, hvilket er meget kompliceret. Du må desværre tage hjælp fra en konstruktør.
Jeg er selv uddannet konstruktør, og kan umuligt sige, hvilken bjælke der er nødvendig, uden at se alle konstruktions tegninger. Eller muligvis komme og se.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.