Jeg købte et hus i foråret, hvor der indgår en kakkelovn fra 1920'erne. Det begynder nu at nærme sig opstart af denne varmekilde. Den har været brugt kontinuerligt i de seneste år, fortalte den tidligere ejer (der findes en inspektion). Han nævnte også, at man skal vedligeholde ildstedet ved at tilføre materiale rundt om i det, da leret revner lidt, når man fyrer.

Som jeg har forstået det, er det en slags varmebestandig ler, man skal "mure" med.
Er der noget, man skal tænke på, når man skal købe det, og hvordan gør man det så, når man skal mure det?
Hvor ofte bør man gøre det?
Taknemmelig for alle tips.

Du har brug for almindelig, hederlig tørler (alternativt, grav din egen op fra jorden). Desværre findes det sjældent i byggemarkeder, så find din nærmeste bygningsbevaringsbutik eller kakkelovnsmager eller køb fra Bara Mineraler.

Fjern alt løst siddende puds, gør stenene våde.
Bland ca. én del ler og tre dele sand (temmelig fin) med vand til en løs mørtel.
Påfør et jævnt, tyndt lag, nogle mm tykt, med svamp eller pensel.
Lad det tørre i en uge.

Hvor ofte afhænger af, hvor meget du fyrer, men måske én gang om året. Du kan se det, når pudsen forsvinder.

Takker for svaret.
Jeg fik for nogle dage siden også kontakt med en kakkelovns renoverer gennem bekendte, som nævnte de samme ting. Han nævnte netop, at man ikke skulle bruge andet end almindelig ler, varmetålende sådan bliver ofte for hård og revner derfor mere. Sandsynligvis er dette blevet brugt før.
Leret får jeg i næste uge

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.