155,657 læst ·
317 svar
156k læst
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassegulvskruer
Der advares mod Biltemas og andre lavprismærkers selvborende terrasseskruer, hvilket er korrekt, da de i konstruktion og funktion er dårlige. For at kunne være selvborende til revnefri montering kræves, at skruen har en lang boretip med skarp kant og har gevind med en skarp tandet kant for let at kunne skære sig ned gennem træet. Lavprismærkerne har ikke dette, men er dårlige kopier med sløv kant uden tanding, hvilket betyder, at skruen, med stor kraft, skal presses ned gennem træet. I tætvokset træ bliver kraften for stor, og skruen knækker, i dårligere træ revner træet. Der er 2 løsninger, forbore med 3 mm eller købe dyre kvalitetsskruer med skarp tandet kant. Biltemas skruer holder udmærket med forboring. Forboring giver altid et meget godt revnefrit resultat for alle skruemærker og er et must for rustfri syrefast skrue.J jesper_t sagde:
Jeg har fået mange forskellige tips i denne tråd. Jeg burde have forboret, jeg burde have håndskruet, og jeg burde frem for alt have forstået, at man ikke kan bruge disse skruer til det, jeg havde dem til.
Problemet, som jeg ser det, er ret enkelt, disse skruer holder ikke, hvad Biltema lover.
"Trallskruv för användning utomhus, C4-klass, fræsespor modvirker sprækdannelse, riller og fræsegænga for god forsænkning"
Dette er jo løgn og rent skitsnak! Disse skruer er fuldstændig værdiløse, deraf min advarsel gennem denne tråd.
Problemet, som jeg ser det, er ret enkelt, disse skruer holder ikke, hvad Biltema lover.
"Trallskruv för användning utomhus, C4-klass, fræsespor modvirker sprækdannelse, riller og fræsegænga for god forsænkning"
Dette er jo løgn og rent skitsnak! Disse skruer er fuldstændig værdiløse, deraf min advarsel gennem denne tråd.
Helt rigtigt Biltemas trallskruv C4 holder ikke, hvad der kan anses for at være lovet i forhold til kvalitet. Det står på dåsen fræsegevind, menJ Johan byggare sagde:Jeg har fået mange forskellige tips i denne tråd. Jeg burde have forborret, jeg burde have håndskruet og jeg burde fremfor alt have forstået, at man ikke kan bruge disse skruer til det, jeg havde dem til.
Problemet som jeg ser det er ganske enkelt, disse skruer holder ikke, hvad Biltema lover.
”Trallskruv for anvendelse udendørs, C4-klasse, fræsespor modvirker sprækdannelse, riller og fræsegevind for god forsænkning”
Dette er jo løgn og rent vrøvl! Disse skruer er fuldstændig værdiløse, derfor min advarsel gennem denne tråd.
skruen mangler fræsegevind i dens rigtige betydning til at fræse spor.
Fræsegevind er skarp savtandet på skruevæggen, fræsehoved derimod giver god/let forsænkning.
Manglende fræsegevind giver stor modstand mod indskruning. Fræsesporet i spidsen er for skrøbeligt og uskarpt og borer ikke tilstrækkeligt godt. Skruematerialet mangler tilstrækkelig sejhed og brister for let, formentlig ikke korrekt materialessammensætning. Skruens konstruktion er dårlig og medfører, at den brister.Sammenlagt kræver skruens konstruktion for stort drejningsmoment for materialet, især i fyrretræ.
Holder dog med forborede huller, dog angives dette ikke i varedeklarationen. Undgå Biltemas C4 trallskruv, ved ikke hvad
der sker med rustbeskyttelsen over tid. En terrasse skal holde i 20-30 år så spar ikke på kvaliteten.
Ufatteligt at folk overhovedet køber skruer på Biltema uden garantier for, at de klarer, hvad de burde gøre.
Visse ting er gode på Biltema, mens andre er det rene skrammel.
Alt er ikke guld, som glimrer
Jo, jeg handler en del på Biltema. Dog selektivt til, hvad jeg køber.
Visse ting er gode på Biltema, mens andre er det rene skrammel.
Alt er ikke guld, som glimrer
Jo, jeg handler en del på Biltema. Dog selektivt til, hvad jeg køber.
Kommer jo an på hvilket træ man skruer også. Bruger man samme tykkelse skrue for at skrue 145x34 mm og 22x120 mm, så forstår jeg, at nogle får problemer. 4,2 mm skrue er ikke beregnet til at modstå så store kræfter helt enkelt. Jeg forstår ikke, hvorfor folk ikke bruger standard byggeskruer i stedet, for det bruger I sandsynligvis til alt andet træ, der ikke spigres? En 4,2 mm terrassebrædder skrue tåler næppe de stærke skruemaskiner heller, som findes i dag, så skaden begynder allerede, når det monteresJ Johan byggare sagde:Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassebrædder skruer, se billeder nedenfor. Jeg lagde 20 kvm terrasse foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca. 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu bemærker jeg, at ca. 90% af Biltemas skruer simpelthen er knækket.
Dårligere skrammel skal man lede efter, og jeg håber, det ikke er mange af jer, der har købt og brugt det samme skrammel!
[billede] [billede]
For 34x145 skal der anvendes 2 stk. skruer 4,2 x 70-75, for 22x120 skal der anvendes 2 x skruer 3.9x 51, dog skal 22 mm ikke anvendes som terrassetræ og absolut ikke af hurtigvokset gran, som garanteret revner. Affaldstræ som bliver dyrt. Byggeskrue har stort hoved, der ikke ser godt ud i terrassetræ, hvis det accepteres, er 5 x 70 C4 byggeskrue bedre i 34x145. Jeg er enig i, at det største problem med Biltemas terasseskruer er betjeningsfejl gennem forkert indstillet skruetrækker og forkert skrueteknik. Jeg har nu hjulpet til med at bygge en terrasse med Biltema C4 uden problemer i 28 x120, men dog mangler det at se, hvad der sker, hvis skruen skal løsnes om 10 år. Jeg forborede dog kun ved endetræ. Med forkert teknik er der stor risiko for, at den går i stykker, da materialekvaliteten ikke klarer stærkt moment.S Sveis sagde:Det afhænger jo også af, hvad for noget træ man skruer i. Bruger man samme tykkelse skrue for at skrue 145x34 mm og 22x120 mm, så forstår jeg, at nogle får problemer. En 4,2 mm skrue er simpelthen ikke beregnet til at modstå så store kræfter. Jeg forstår ikke, hvorfor folk ikke bruger standard byggeskrue i stedet, for det bruger I sandsynligvis til alt andet træ, der ikke sømmes? En 4,2 mm terasseskruer kan næppe heller klare de stærke skruemaskiner, der findes i dag, så skaden begynder allerede, når det monteres.![]()
M.Eriksson sagde:
Nja, modsætter mig det du skriver der. Et forsænket hoved holder jo meget bedre mod at ikke gå af, end en med fladt hoved. Den forsænkede smyger jo ind i træet, modstanden ved skruningen øger gradvist indtil den ligger helt nedsunken i niveau med træet.M.Eriksson sagde:
Med en flad hoved har du samme modstand når du trækker i skruen, indtil hovedet når træet, så øger modstanden hurtigt og direkte og du har meget større risiko for at trække den over. Sammenlign med at forbore ved en hård knast og trække i en skrue. Trækker du i en forsænket så går den nok af (hvis man ikke har lavet et ordentligt hul ved forboringen) ganske vist, men skulle du trække i en med fladt hoved ville skruen knække ubarmhjerteligt hvis man ikke i princippet hånd-trækker skruen det sidste.