Keexet Keexet sagde:
Jeg blander slet ikke begreberne sammen, min erfaring og den viden jeg har om branchen er, at det er lettere at få gennemført en retur uden kvittering end en reklamation. Du har tilsyneladende en anden erfaring? Egentlig kræves kvittering i begge tilfælde, og meget af dette afgøres af personalets velvilje, kundens optræden og varens værdi.

Teksten du citerer henviser netop til, at DU som forbruger skal attestere købet, ikke virksomheden! Ved at søge efter kvittering bliver virksomheden den der beviser købet, DU har jo stadig ingen bevis! Så ligger det i virksomhedens interesse og er en selvfølgelighed for en serviceminded medarbejder at hjælpe kunden så langt det går. Men jeg er ingen jurist, så jeg indrømmer, at jeg ikke kan juraen.

Men egentlig var det ikke det, jeg reagerede på, men snarere argumentet at emballagen er nok, DET ER FORKERT! Der er så meget svind i branchen og oftere end man tror forsøger svindlere at returnere (reklamere/returnere) stjålne varer. Måske er det mere almindeligt ved returer end ved reklamationer. Men det er en utrolig almindelig misforståelse, at etiketten på en eller anden måde skulle attestere købet.

At det nu er almindeligt med produktionsdato selv på denne type varer er jo godt for at kunne spore batches med fejl, men ofte er ledetiderne fra at den mærkning sættes på, til forbrugeren bruger varen, langt mere end et år, som er kutyme for garanti, så det går ikke som en tidsmarkør i reklamtionssammenhæng. Skal en butik med lavere omsætning have færre antal reklamationer, fordi de har ældre etiketter?

Af netop ovennævnte problematik begynder digitale kvitteringer nu at blive mere almindelige, en branchestandard ville være ønskeligt. Kvitteringsudskrift ved anmodning for dem, der vil bogføre i en mappe?
Nej du behøver ingen kvittering når det kommer til defekte produkter, så længe du kan vise, at du har handlet hos den aktuelle kæde, f.eks. med kontoudtog eller lignende. Hold op med at finde på forkerte argumenter om krav på kvittering, når sådan nogle ikke findes. Men i øvrigt kan jeg give dig ret i, at jeg tog fejl, når jeg antydede, at det er nok med kun emballagen (dette kan virksomheden afvise som bevis). Jeg orker ikke at finde den rigtige tekst frem, tog den første og bedste uden at læse den igennem, men igen, ved defekt vare er f.eks. kontoudtog nok til at bevise, at du har købt varen hos virksomheden. Derimod har du ikke ret til at kræve penge, hvis virksomheden hellere vil forsøge at reparere/afhjælpe fejlen selv. Punktum

j.f.s
For privatpersoner, der skal reklamere en vare, kræves det kun, at du kan dokumentere købet hos den butik, hvor du ønsker at foretage reklamationen. Kvittering er ikke et krav, men andre midler til at dokumentere købet er acceptable. Præcis som jeg beskrev hvordan jeg reklamerede en vare hos Biltema, uden kvittering. Her er en lathund fra Konsumentverket: https://www.konsumentverket.se/glob...nd-konsumentkoplagen-2016-konsumentverket.pdf

Vi byggede altan i 2006 og købte terrassebrædder på Woody ca. 90 kvm! Alle gik i stykker! Fik nogle nye, men de var ikke bedre. Købte nye på jem og fix og de ser ud til at holde indtil videre. Krydser fingre for det. Det var besværligt at fjerne og skifte.

optimum optimum sagde:
Og når bestilleren først har fået sine prøver og godkendt dem, flytter Kina-leverandøren produktionen til en vilkårlig producent i Kina. Ofte med dårligere kvalitet men billigere.

At producere med høj kvalitet går selvfølgelig godt i Kina, men ofte bliver det ikke billigere end at producere ting på den rigtige måde i Europa.
Måske hvis der er meget manuel håndtering, som ikke kan automatiseres, bliver kinesisk produktion billigere, hvis kvaliteten skal være sammenlignelig.

Alt er ikke guld der glitrer i Kina
Det er grunden til, at producenter de seneste år mere og mere flytter hjem komponentfremstilling fra Kina.
Afstanden, kulturelle forskelle og på grund af dårlige kalkyler gør, at det ikke kan betale sig at lave alt i Kina, hvis man efterstræber kvalitet.
Det kræver i princippet svenske ingeniører på stedet for at få det til at gå.

• Synes
optimum
  • Laddar…
optimum
Huddingebo Huddingebo sagde:
Det er grunden til, at producenter i de seneste år mere og mere flytter hjem komponentfremstilling fra Kina.
Afstanden, kulturelle forskelle og på grund af utilstrækkelige kalkyler gør, at det ikke betaler sig at gøre alt i Kina, hvis man tilstræber kvalitet.
Det kræver i princippet svenske ingeniører på stedet for, at det skal lykkes.
Jo, jeg ved det.
Har også været i Kina en hel del og er kommet frem til det samme.

Større producenter af maskiner til fremstilling og produkter har deres egne teknikere på stedet for at opnå det rigtige niveau af kvalitet og ydeevne.

A adde321 sagde:
Nej du behöver inget kvittering når det kommer til mangelfuld produkt så længe du kan vise, at du har handlet hos den aktuelle kæde, f.eks. med kontoudskrift eller lignende. Stop med at finde på fejlende argumenter om kvitteringskrav, når sådanne ikke findes. Men for øvrigt kan jeg være enig med dig i, at jeg sagde forkert, da jeg antydede, at det er nok med kun emballagen (dette kan firmaet nægte som bevis). Orker ikke søge den rette tekst frem, tog den første, bedste uden at læse den igennem, men igen ved mangelfuldt produkt er kontoudskrift f.eks. nok som bevis for, at du har købt varen hos firmaet. Dog har du ikke ret til at kræve penge, hvis firmaet hellere vil forsøge at reparere/afhjælpe fejlen selv. Punktum
Jeg siger ikke noget om, at kvittering er nødvendig, jeg siger bare, at hvis man går vejen via en kontoudskrift, er det butikken, der har beviset, ikke dig. Kontoudskriften kan godt specificere, at du har handlet i butikken en bestemt dato, men intet om, hvilke produkter du har købt på det tidspunkt; således intet bevis. Beviset kommer jo først, når kvitteringen fremsøges, og jeg siger ikke, at det ikke er tilstrækkeligt, blot at det ikke er DIG som forbruger, der sidder inde med beviset på, at netop den vare er købt netop på det tidspunkt.

Så at det i praksis FUNGERER som et bevis, fordi personalet hjælper dig med at finde frem til et bevis er jo en anden ting. Det ville være interessant at se en præcedens, der illustrerer, hvordan juraen ser på det hele, hvad der anses for at være et bevis, og hvad der ikke er et bevis, og hvem der er forpligtet til at tilvejebringe beviset. Men at hævde, at kontoudskriften er et bevis for netop den vare, er lidt som at hævde, at person x må have været morderen, fordi denne befandt sig på gerningsstedet, det er først når politiet frembringer fingeraftrykkene på mordvåbnet, personalet der finder kvitteringen, at beviset begynder at være stærkt nok efter min mening. Men det er min mening!

Jeg finder ikke på nogen fejlende argumenter, faktum er, at jeg ikke forstår denne argumentationsteknik. At sige sådan gør jo en debat ret spidset og man kan lægge den ned med det samme. Jeg tænker, at et forum på internettet er til for meningsudveksling og for at dele hinandens erfaringer. Hvis man ikke engang ønsker at lytte til den anden side eller tage til sig af andres argumenter, undrer jeg mig over, hvad man gør på et forum. Hvis du derimod havde skrevet "jeg køber ikke dine argumenter", havde det føltes mindre krænkende og helt legitimt.

Som jeg ser det, er jeg en simpel lægmand, der forsøger at finde logiske ræsonnementer i hverdagen. Jeg synes, det er forbistret ærgerligt, at trådstarten er blevet udsat for denne skrue, der ikke holder målet, og at der produceres så meget af dårlig kvalitet i dag, når miljøbevidsthed burde være højeste prioritet. Jeg håber og tror endnu på fornuften og at alle mennesker er ærlige, men indtil denne utopi opstår, må vi indse, at emballagen ikke gælder som bevis for at støtte et køb, hvilket var det eneste jeg opponerede imod, ikke kvitteringskravet som sådant.

C
Keexet Keexet sagde:
Men att hävda att kontoutdraget är ett bevis för just den varan, är lite som att hävda att person x måste varit mördaren eftersom denne befann sig på brottsplatsen, det är först när polisen plockar fram fingeravtrycken på mordvapnet, personalen som letar fram kvittot, som beviset börjar bli starkt nog enligt mig.
I tvistemål finns något som inte finns i brottmål; editionsföreläggande. Domstolen skulle alltså kunna förelägga Biltema att plocka fram kvittot på ett visst belopp ett visst datum i en viss butik med en viss vara eftersom det är enkelt för dem och har avgörande betydelse i målet.

Det bliver et sabla arbejde at fikse en veranda, hvor skruerne er knækket!

Overvejer lidt. Frisk terrassebrædder er næsten helt våde, når de kommer fra imprægneringen. Hvis man lægger frisk terrassebrædder, svulmer de ikke det mindste, de krymper derimod ret meget. Hvis man lægger tørre terrassebrædder, svulmer de sandsynligvis, når de bliver våde. Årsagen til, at professionelle ikke rammes i lige så stor udstrækning som amatører, kan have noget med det at gøre.

Med tilstrækkeligt god skrue, korrekt monteret, findes problemet selvfølgelig ikke.

M MickeMörkö sagde:
Med tillräckligt bra skruv, rätt monterad, finns inte problemet, såklart.
Hvorfor er det da ikke den selvklare løsning i denne type tråde uanset hvad det drejer sig om for materiale og udførelse? Forumet kan jo give mange råd forebyggende hvis der bare spørges rigtigt. Knapt meningsfuldt med diverse spidsfindigheder omkring kvitteringer, reklamationer osv når man bør se sig i spejlet erkende udueligheden i de enkle job og forsøge bedre næste gang.

• Synes
Henke203
  • Laddar…
Det slog mig pludselig, at jeg har aldrig tjekket målene på mine rustfri terrasse skruer, som har været lidt svage.
Det er 4,2 mm yderdiameter på gevindet, men kernen er kun 2,4 mm, og den ikke-gevindede del er 2,8 mm.
Måler jeg en "rigtig" skrue op, så er kernens diameter 3 mm hele vejen. Så der er bestemt forskel...

• Synes
BigR
  • Laddar…
Spika er jo altid interessant...
Har nogen (vovet) brugt sømpistol og "passende" størrelse på galvaniserede søm??
Måske også til skjult montering?
Undrer hvad "svenskt trä" mener om skjult montering...

Cheesen
M molndal sagde:
Spika er jo altid interessant...
Har nogen (turde) bruge sømpistol og "passende" størrelse på galvaniseret søm??
Måske også til skjult montering?
Undrer mig over hvad "svenskt trä" mener om skjult montering...
Sømpistolen er jo udelukket, da den aldrig kan indstilles, så alle søm bliver lige dybe.

Har en sømmet terrasse i sommerhuset, 40 år gammel... Og der bemærker man alle ulemperne ved søm. Den knirker, og det er umuligt nemt at fjerne en planke, hvis man taber en nøgle eller lignende gennem sprækker.

• Synes
janusz_w
  • Laddar…
J Johan byggare sagde:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrasse skruer, se billeder nedenfor. Jeg lagde 20kvm terrasse foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca. 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu bemærker jeg, at ca. 90% af Biltemas skruerne simpelthen er knækket.
Dårligere skrammel skal man lede længe efter, og jeg håber ikke, at mange af jer har købt og brugt det samme skidt!

[billede] [billede]
6stk ...90%?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg har haft samme problem med Biltemas ankarskruv.
Og det er jo skruv som man gerne vil have skal holde :mad:
Har også råkat ud for det.

H Hussematte sagde:
6st ...90%?
Jeg er holdt op med at lægge terrassebrædder med den almindelige skrue-type, jeg lægger i stedet med såkaldt skjult skruning, og sådan skruer har ikke Biltema. Ellers er det som du skriver, Biltemas almindelige terrasseskruer knækker let, og det samme har jeg oplevet med deres ankerskruer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.