V Värmlandshusägare sagde:
...Står det PRC på någon förpackning är det god nat for min del...
Ja det er bare skidt som kommer fra Kina... :cool:

Etiket på Milwaukee-værktøj viser "Made in P.R.C", produktspecifikationer og certificeringer.

Men alvorligt talt, listen over velrenommerede værktøjsproducenter som har flyttet selve produktionen til Kina etc kan gøres meget lang i dag. Definitivt ikke bare Jula- og Biltema-ting som kommer derfra, men der er store kvalitetssvingninger afhængig af hvad bestilleren har af kravspecifikationen og kvalitetssystem som nævnt tidligere i tråden.

V Värmlandshusägare sagde:
Dan_johansson og med det mener du?
Du køber jo intet fra Kina? Jeg stikker mig lidt ud og siger, at der findes INTET, som har kontakt med internettet, der IKKE har nogen del fremstillet i Kina.

• Synes
linneac og 4 andre
  • Laddar…
A adde321 sagde:
Kvittering er aldrig nødvendig ved reklamation så længe du som kunde kan påvise, at det er som nu f.eks. Biltemas skruer, altså at du har købt varen hos den kæde, du skal reklamere varen til. Og det er jo ikke så svært, da de har deres udseende plus emballagen, hvis du har den tilbage. Derimod kan du blive nægtet retur, hvis du mangler kvittering, men det er jo en helt anden sag.
Der er intet på emballagen, der beviser, AT varen er KØBT, ej heller HVORNÅR den er købt. Kvittering er nødvendig for at bekræfte købet, etiketten siger intet om du er gået ud med kassen under armen uden at betale, købt den billigt på et loppemarked eller fået den af naboen. Garantien udløber desuden efter en vis tid fra købsdatoen, vil du reklamere et produkt, der er ældre end garantiperioden, har forhandleren ret til at nægte dig reklamation. Reklamationsretten er en anden sag, men det plejer at være svært at få ret i ARN uden kvittering. At kontoudtog med dato gør det muligt at finde en kvittering, er en måde for forhandleren at være imødekommende, så vidt jeg ved er det forbrugerens ansvar at holde styr på kvitteringen.

Modsat hvad du skriver, er det ofte lettere at imødekomme en retur uden kvittering, selvfølgelig afhængig af mange omstændigheder, men reklamationer er mere alvorlige.

En sejlivet myte, at emballagen beviser købet, som jeg ikke forstår, hvorfra den kommer?

Med det skrevet ønsker jeg, at alle ærlige og skuffede forbrugere får deres kompensation!(y)

• Synes
Jotsat
  • Laddar…
Keexet Keexet sagde:
Der er intet på pakken, der beviser AT varen er KØBT, heller ikke NÅR den er købt. Kvittering er nødvendig for at dokumentere købet, etiketten siger intet om, du er gået ud med kassen under armen uden at betale, har købt den billigt på et loppemarked, eller fået den af naboen. Garantien udløber desuden efter en bestemt tid fra købsdatoen, hvis du vil reklamere et produkt, der er ældre end garantiperioden, har forhandleren ret til at nægte dig reklamation. Reklamationsretten er en anden sag, men det plejer at være svært at få ret i Forbrugerrådet uden kvittering. At kontoudtog med dato gør det muligt at finde en kvittering er en måde for forhandleren at være imødekommende på, så vidt jeg ved, er det forbrugerens ansvar at holde styr på kvitteringen.

Modsat hvad du skriver, så er det ofte lettere at bevilge en retur uden kvittering, selvfølgelig afhængigt af en masse omstændigheder, men reklamationer er mere alvorlige.

En sejlivet myte at pakken beviser købet, som jeg ikke forstår, hvor den kommer fra?

Med det skrevet så ønsker jeg, at alle hæderlige og skuffede forbrugere får deres erstatning!(y)
Nu bruger du helt forkerte ord, som jeg beskriver i mit indlæg. Du skal holde retur og reklamation adskilt. En virksomhed kan kræve, og gør det ofte også, at du har kvittering for at kunne lave en RETUR. Altså at du returnerer en fungerende vare for pengene tilbage.

En REKLAMATION laver du, når en vare er defekt eller går i stykker på grund af fejl ved konstruktionen eller transportskade fra en ekstern leverandør.

https://www.hallakonsument.se/frageforum/måste-jag-ha-kvitto-för-att-kunna-reklamera-1529315

"Der er ingen lov, der siger, at du skal fremvise en kvittering for at reklamere (klage), det kan gå fint ved for eksempel at vise et kontoudtog. Derimod skal du kunne vise, hvornår du har foretaget købet, hos hvem og til hvilken pris. Har du købt flere varer på samme tid er det ikke sikkert, at det kan læses af kontoudtoget, hvilke forskellige varer du faktisk har købt. Hvis det er tilfældet, kan du være nødt til at fremvise en kvittering."

Og

"Her gælder det om at skelne mellem retur og reklamation.

Ved en retur, for eksempel hvis butikken tilbyder ombytningsret eller åbent køb, så kan butikken kræve, at du har kvitteringen. Dette skyldes, at det er valgfrit for butikken at tilbyde disse muligheder, og da kan de selv bestemme betingelserne for, hvordan en retur skal ske.

Når du skal lave en reklamation af en vare med støtte af forbrugerkøbeloven, skal du, hvis butikken kræver det, kunne dokumentere, at du har købt varen der. Kvitteringen er jo et godt bevis, men hvis du på anden måde kan bevise dit køb, fungerer det også. Butikken kan altså ikke nægte dig at reklamere bare fordi, du mangler en kvittering, hvis du på anden måde kan dokumentere, at du har købt varen der."

Så ja, emballage og kontoudtog er nok som bevis for, at du har købt varen hos biltema, og du har dermed fuld ret til at kræve en reklamation.

• Synes
Spikin
  • Laddar…
Keexet Keexet sagde:
Der findes intet på emballagen som beviser AT varen er KØBT, ej heller HVORNÅR den er købt. Kvittering er nødvendig for at dokumentere købet, etiketten siger intet...,
_____

En sejlivet myte at emballagen beviser købet som jeg ikke forstår hvorfra den kommer?
Du skal kunne sandsynliggøre, at du har købt varen på et bestemt tidspunkt og et bestemt sted, og det kan du gøre fx med kontoudtog, kvittering, vidne mm, alt er lige gyldigt.

En hel del produkter skifter EAN-kode eller udseende og på den måde kan produktionsdatoen også bestemmes. Er det da et kædespecifikt produkt, så har du dato og indkøbssted. Nogle gange stempleres også etiketter/emballage med produktions-id, dato etc.

J Johan byggare sagde:
Det skal jeg absolut gøre, har bare ikke fået tid endnu.
Håber bare der ikke bliver problemer, da jeg mangler kvittering...
Du behøver ikke kvittering. Loven siger, at man skal kunne bevise købet. Og der er selvfølgelig en kvittering absolut bedst, men en transaktion fra kontoen som de kan sammenligne med dataremsen i kassen, duer næsten altid. I princippet kan man have en ven med, som var med ved købet, og som kan vidne om, at det var lige her og lige den dag, man købte. Men der får man nok mere problemer med at få det igennem...

byggmax rustfri terrasse skrue altan syv år ingen problemer

J
A adde321 sagde:
Så ja, forpakning og kontoudtog er nok til at bevise, at du har købt varen hos biltema, og du har dermed fuld ret til at kræve en reklamation.
Forudsat at kontoudtoget kan vise, at det netop er denne vare, du har købt. Du kan jo ikke have købt for 4355kr og bevise, at terrasse-skruen til 49kr er fra det køb. Butikken kan være imødekommende og søge efter kvitteringen ved hjælp af kontoudtoget, men alene udtoget er intet bevis. Dette skriver også Hallå Konsument, som du citerer.

Ellers falder jo hele ens egne forpligtelser. Køber du en brændekløver til 1999kr, som går i stykker efter 15 måneder, kan du jo ikke gå ind, købe en elcykel til 7999kr og vise kontoudtoget for elcyklen for at reklamere brændekløveren.

Mats-S
Skruede en 40kvm søveranda i 2003 med Biltema terrassekrue, ikke en skrue er gået i stykker, bemærk at hele dækket ligger over vand desuden.

Det virker utroligt, at de bare er gået i stykker ... enten fejl i batchen (hvilket Biltema bør kunne svare på) eller også har du nogle meget mærkelige bevægelser i din konstruktion, men det er nok højst usandsynligt. Jeg tror på dårlig batch, det bør ikke være noget problem at reklamere.

Senest redigeret:
Mats-S
E erkka sagde:
Man køber ikke noget fra Biltema som man ikke regner med skal skiftes inden for den nærmeste fremtid.

Navkapsler og sådan noget er helt ok der, men ikke byggemateriale eller elinstallationsmateriale og lignende.
Bullshit!

Rev dele af min terrasse bygget -17 i sommer. Ca. 10% var af, 50% gik af, da jeg skulle trække dem op. Rustfri af ukendt mærke. Værre var, at flere af skruerne i stommen var af, 6×90 af, ukendt oprindelse, men sandsynligvis Byggmax.
Rev min terrasse på det tidligere hus, mindst 25 år gammel, tænkte at det ville være nemt at trække de sømmede brædder op med et koben, men de galvaniserede søm sad som bjerget, og jeg skar den i stykker med en tigersav i stedet, intet søm var af.

Mats-S
Isakare Isakare sagde:
Rev min terrasse på forrige hus, mindst 25 år gammel, tænkte at det ville være nemt at trække de sømmede brædder op med brækjern, men de galvaniserede søm sad som bjerget, og jeg stykkede den med tigersav i stedet, ingen søm var af.
HÅNDSØMMET galvansømm er med tiden i princippet umulig at trække ud uden at massakrere trækonstruktionen, som den holder.
Maskinsømmet galvansømm er glat på overfladen, sidder meget dårligere.

Håndsømmet terrassebrædder, er det som også kaldes håndtralla? :thinking:

• Synes
Chaly og 1 anden
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Håndsømmet terrassebrædder, er det, hvad der også kaldes håndtralla? :thinking:
Er det såkaldt premiumtrall får man også hjælp på vejen.

• Haha
  • Synes
kulle og 1 anden
  • Laddar…
A adde321 sagde:
Nu bruger du helt forkerte ord som jeg beskriver i mit indlæg. Du skal holde adskilt RETUR fra REKLAMATION. En virksomhed kan kræve, og gør det ofte også, at du har kvittering for at lave netop en RETUR. Altså at du returnerer en fungerende vare for pengene tilbage.

En REKLAMATION laver du, når en vare er defekt eller går i stykker på grund af fejlkonstruktion eller transportskade af ekstern leverandør.

[link]

"Der findes ingen lov, der siger, at du skal vise en kvittering for at reklamere (klage), det kan gå godt at vise for eksempel et kontoudtog. Derimod skal du kunne vise, hvornår du har foretaget købet, hos hvem og til hvilken pris. Har du købt flere varer på samme tid, er det ikke sikkert, at det kan udlæses af kontoudtoget, hvilke forskellige varer du faktisk har købt. Hvis det er tilfældet, kan du få brug for at vise en kvittering."

Og

"Her gælder det om at skelne mellem retur og reklamation.

Ved en retur, for eksempel hvis butikken tilbyder bytteret eller åbent køb, så kan butikken kræve, at du har kvitteringen. Dette skyldes, at det er valgfrit for butikken at tilbyde disse muligheder, og så kan de selv bestemme vilkårene for, hvordan en retur skal ske.

Når du skal lave en reklamation af en vare med støtte fra købeloven, så skal du, hvis butikken kræver det, kunne bevise, at du har købt varen der. Kvitteringen er jo et godt bevis, men hvis du på anden måde kan bevise dit køb, fungerer det også. Butikken kan altså ikke nægte dig at reklamere, bare fordi du mangler en kvittering, hvis du på anden måde kan bevise, at du har købt varen der."

Så ja, emballage og kontoudtog er nok bevis for, at du har købt varen hos Biltema, og du har dermed fuld ret til at kræve en reklamation.
Jeg blander overhovedet ikke begreberne sammen, min erfaring og den viden, jeg har om branchen, er, at det er lettere at få igennem en retur uden kvittering end en reklamation. Du har tilsyneladende en anden erfaring? Egentlig kræves der kvittering i begge tilfælde, og meget af dette afgøres af personalens velvilje, kundens adfærd og varens værdi.

Teksten du citerer henviser netop til, at DU som forbruger skal attestere købet, ikke virksomheden! Ved at søge efter kvittering bliver det virksomheden, der beviser købet, DU har jo stadig ingen beviser! Så ligger det i virksomhedens interesse og er en selvfølge for serviceminded personale at hjælpe kunden så langt som muligt. Men jeg er ingen paragrafrytter, så jeg indrømmer, at jeg ikke kan juraen.

Men faktisk var det ikke det, jeg reagerede på, men argumentet om, at emballagen er nok, DET ER FORKERT! Der er så meget svind i branchen, og oftere end man tror, forsøger svindlere at returnere (reklamere/returnere) stjålne varer. Måske er det mere almindeligt ved retur end ved reklamationer. Men det er en utrolig almindelig misforståelse, at etiketten på en eller anden måde skulle attestere købet.

At det nu er almindeligt med fremstillingsdato også på denne type varer er jo godt for at kunne spore batches med fejl på, men oftest er ledetiderne fra at denne markering sættes deri, til forbrugeren bruger varen, langt mere end et år, hvilket er kutyme for garanti, så det duer ikke som nogen tidsmarkør i reklamationssammenhænge. Skal en butik med lavere omsætning have færre antal reklamationer, fordi de har ældre etiketter?

På grund af den ovennævnte problematik begynder digitale kvitteringer nu at blive mere almindeligt, en branchesandard ville være ønskværdig. Kvitteringsudskrivning ved anmodning for dem, der vil bogføre i en mappe?

• Synes
Jotsat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.