optimum
Bruger altid rustfri skrue til terrassebrædder. Lært mig af gode råd på forummet her. Terrassebrædder bevæger sig, og hærdet skrue knækker. Indlands klasse A2, kystnær klasse A4. Nemmere kan det ikke være.

og selvfølgelig den rigtige dimension afhængig af den terrassebrædder, man skruer.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Johan byggare sagde:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas tralleskruer, se billeder nedenfor. Jeg lagde 20kvm tral foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca. 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu bemærker jeg, at ca. 90% af Biltemas skruer simpelthen er gået i stykker.
Dårligere skidt skal man lede længe efter, og jeg håber ikke, at der er mange af jer, der har købt og brugt det samme skrammel!

[billede] [billede]
Det er ikke helt sikkert, at det skyldes skruen. En almindelig årsag er, at trallebrædderne lægges tæt op ad hinanden. Efter en tid svulmer trallebrædderne som regel og forårsager unormalt store spændinger i skruerne, som så kan knække. Den type skrue, du har brugt, er forholdsvis sprød sammenlignet med rustfri skruer, som er noget sejere. Ifølge Svenskt Trä:s anbefalinger bør tralle lægges med tilstrækkelig kant-til-kant afstand for at undgå netop dit problem. For eksempel bør en 120 mm bred tralle af imprægneret fyr lægges med 26 mm kant-til-kant afstand. Så tillades trallebrædderne at svulme ved fugtoptagelse i forbindelse med nedbør. Som det ser ud på billedet, er trallebrædderne monteret tæt mod hinanden, eller i det mindste med for lille en sprække. Deformationer (formændringer) i brædderne kan være en medvirkende årsag i kombination med sprød skrue af lav kvalitet.

Jeg troede, at nyt terrassebrædder krymper.

• Synes
Leif i Skåne og 2 andre
  • Laddar…
C
Holger Gross Holger Gross sagde:
Eksempelvis bør en 120 mm bred terrassebræt af imprægneret fyr lægges med 26 mm kant-til-kant afstand. Så tillades det, at terrasebrædderne kan udvide sig ved fugtoptagelse i forbindelse med nedbør.
Så kan små børn sidde fast med hænder og fødder mellem brædderne! Skal det virkelig udvide sig > 21 % i bredden?

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
optimum
Ikke helt sikkert at det er på grund af skruen. En almindelig årsag er, at terrassebrædderne lægges tæt mod hinanden. Efter noget tid svulmer terrassebrædderne normalt op og forårsager unormalt store spændinger i skruerne, som så kan knække. Den type skrue du har brugt er forholdsvis sprød sammenlignet med rustfri skrue, som er noget mere sej. Ifølge Svenskt Träs anbefalinger bør terrasse lægges med tilstrækkelig kant-til-kant afstand for at undgå netop dit problem. For eksempel bør en 120 mm bred terrasse af imprægneret fyr lægges med 26 mm kant-til-kant afstand. Derved tillades terrassebrædderne at svulme ved fugtoptagelse i forbindelse med nedbør. Som det ser ud på billedet er terrassebrædderne monteret tæt mod hinanden, eller i det mindste med en for lille sprække. Deformationer (formændringer) i brædderne kan være en medvirkende årsag i kombination med sprød skrue af lav kvalitet.
Jeg har tidligere lagt terrasse med knivblad på ca. 3 mm imellem. Derefter når terrassen tørrer, bliver der 6-7 mm mellemrum. Ser forfærdeligt ud.
I år skruede jeg ny terrasse og lagde den uden mellemrum og normalt vådt træ. Nu har jeg 3*4 mm mellemrum når det er tørret. Når det regner har jeg ca. 2 mm mellemrum. Perfekt.

Svenskt Træs anbefalinger er, at man lægger 120 mm terrasse med 6 mm mellemrum hvilket kommer til at se utrolig grimt ud allerede når terrassen er ny og derefter bliver der enorme mellemrum når det tørrer.
Jeg målte alle mine brædderes bredde for at sortere sammen så jeg fik flotte samlinger og jeg havde 119-122 mm bredde på disse.
De fleste var 120-121 mm

Terrassebrædderne svulmer selvfølgelig ved regn men ikke så meget som de var fra starten da de var våde inde i brædderne.

126 mm som Svenskt Trä anbefaler bliver jeg ikke klog på hvordan de får til. Forklar gerne hvilke sprækker man kan regne med ifølge deres anbefaling. Tag udgangspunkt i at terrassen man lægger er 120 mm nyt vådt træ som det er når man tager det fra byggemarkedet.

126 mm, er det ikke sådan, at 120 mm bræt skal betragtes som 126 mm, hvis man ønsker at beregne, hvor stort et område dækkes?

optimum
J janusz_w sagde:
126 mm, er det ikke så at en 120 mm brædde skal betragtes som 126 mm, hvis man vil beregne, hvor stor en flade dækkes?
Det er så enkelt
Følg deres instruktioner, og man får kæmpestore mellemrum, når terrassen er tørret

Altså skrue den første brædde fast og derefter måle 126 mm (hvis det er en 120 mm type) ifølge billedet nedenfor. Der sætter du derefter næste række.
Bemærk også, at der står "mindst kant-til-kant afstand", og det kan altså blive mere.

Er terrassen 120 mm og ikke tørret, vil man sandsynligvis få ca. 10 mm store mellemrum.

Jeg undrer mig over, om der er nogen der gør sådan?

Tabel over minimale kant-til-kant-afstande for installation af trall, viser forskellige tralltyper med bredde og tilhørende kantafstand i millimeter.

https://www.byggbeskrivningar.se/trall

• Synes
janusz_w
  • Laddar…
M Myckling sagde:
Jeg troede, at nyt terrassebrædde krympede.
Det afhænger af, hvordan træet er blevet opbevaret. Nu til dags opbevares træet normalt under tag hos byggemarkeder. Det, man køber i dag, er ret tørt. Så afhænger det af, hvordan træet opbevares på byggepladsen, og hvor længe. Tidligere kunne imprægneret træ leveres med unormalt høj fugtighed og så skulle man regne med en vis krympning. Derfor blev det anbefalet at opbevare træet på stedet, beskyttet under tag, indtil det var tilstrækkeligt tørt, før det kunne anvendes. Sådan er det ikke nu om dage.

Al trall jeg har lagt de seneste år har været så våde, at det trænger op væske, når jeg skruer. Det gælder trall fra Beijer eller Byggmax.

• Synes
optimum og 2 andre
  • Laddar…
Ja hvordan skal man vide, om det er gennemblødt eller halvtørt, jeg formoder, at det krymper forskelligt.

Jeg lagde terrassebrædder hjemme og lagde dem kant til kant efter at en ven havde sagt, at sådan skal man gøre, på trods af mine indvendinger om, at de nok ikke var så våde.
Resultatet er stadig en helt tæt terrasse, efter en uges solrigt vejr har jeg tendenser til sprækker, måske 2-3mm, som går sammen så snart der kommer lidt regn :(
Havde tænkt at lægge med en kniv imellem, hvilket sandsynligvis ville være blevet godt.

optimum
Venter man til terrassebrædderne er tørret, så har man en del propellertræ at arbejde med. Nogle bøjer sig også i længden.
Et mareridt at skrue sådan en terrasse fast.

Der står i instruktionen, at man ikke må trække skruehovedet ned under overfladen, for så kan terrassebrædderne misforbrydes.
Det er aldrig sket hos mig, men det skyldes nok, at jeg bruger den rigtige type terrassekruer, rustfri.

• Synes
nino
  • Laddar…
C civilingenjören sagde:
Så kan små børn sidde fast med hænder og fødder mellem brædderne! Skal det virkelig svulme > 21 % på bredden?
Forstår ikke hvor du får > 21 % fra? Hvis terrassebrædder med 120 mm bredde monteres med kant-til-kant afstand 126 mm tillades en svulmning med 5 % af den oprindelige bredde. Det er et rimeligt mål. Selvfølgelig sker krympning under gunstige forhold om sommeren, når den omgivende relative luftfugtighed er lav. Denne indledende åbning kan være nødvendig for at klare svulmning/krympning som følge af årstidernes variationer i den omgivende relative luftfugtighed og også af direkte fugtpåvirkning gennem midlertidig nedbør eller jordfugtighed og pludselig solstråling. Om sommeren er åbningerne størst, men sjældent så store, at små børn kan sidde fast med hænder og fødder mellem brædder. Erfaringer viser, at skruer kan knække blandt andet fordi terrassebrædder er monteret tæt mod hinanden. Spørg de seriøse skrueproducenter. Brud på skruer kan nogle gange være en kombination af årsager, hvor også årringsorientering, årringstæthed og mangelfuld overfladebehandling kan være medvirkende årsager.

optimum
Forstår ikke hvor du får > 21 % fra? Hvis terrassebrædder med 120 mm bredde monteres med kant-til-kant afstand 126 mm tillades en svulmning med 5 % af oprindelig bredde. Det er et rimeligt mål. Naturligvis sker der krympning under gunstige forhold om sommeren, når den omgivende relative fugtighed er lav. Denne indledende sprække kan være nødvendig for at klare svulmning/krympning af årstidernes variationer i den omgivende relative fugtighed og også af direkte fugtpåvirkning gennem midlertidig nedbør eller jordfugt og pludselig solstråling. Om sommeren er sprækkerne størst, men sjældent så store, at små børn kan sidde fast med hænder og fødder mellem brædder. Erfaringer viser, at skruer kan gå i stykker blandt andet pga. at terrassebrædder er monteret kant mod kant. Spørg de seriøse skrueproducenter. Brud i skruer kan nogle gange være en kombination af årsager, hvor også årringsretning, årringstæthed og mangelfuld overfladebehandling kan være medvirkende årsager.
En årsag til at hærdede terrasseskrue går i stykker er, at de har fået brintskørhed.
Hvilket er sket med partier fra Essve.

Du virker velforberedt på dette emne, så du burde kende til dette problem og hvordan det opstår.
Altså ikke kun at træ svulmer.

Har du selv skruet nogen terrassebrædder?

C
Forstår ikke, hvad du får > 21 % fra?
Fra det du skrev: 26/120 > 21 %

H Hussematte sagde:
6st ...90%?
Naturligvis ikke.
Bare fordi du ser 6st skruer på billedet betyder jo ikke det, at det er alle skruer jeg brugte.
Tak for vist interesse i hvert fald.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.