155,657 læst ·
317 svar
156k læst
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassegulvskruer
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Undskyld at jeg citerer mig selv, men byggede netop en lidt mindre altan, ca. 2500 Biltema RF A2-skruer i forskellige længder 55 & 75 mm gik til af det, der blev tilbage fra tidligere byggeri plus grovere stålskruer som "BigDog" 8-10 mm i 50-120 mm længde (ikke Biltema).H Harald Blåtumme sagde:Har ikke haft nogle problemer med Biltemas rustfri tralleskruer (A2) i hvert fald. Ret blød stålkvalitet og vil ikke knække for nogle bevægelser i træet. Ret bløde i hovedet også, men til formålet tralleskruving er styrken i Torx'en tilstrækkelig synes jeg. Men selvfølgelig, en og anden skrue har vi trukket af under monteringen, de tåler ikke hvad som helst.
Nogle partier i stommen blev skruet med grovere 6 mm udendørs træskruer C4 fra Biltema 120-140 mm T-25 Torx, og i en betydeligt hårdere stålkvalitet, fungerede fremragende det også over tid. Andet med deres ankarskruer i beslag, ingen problemer overhovedet snarere ville jeg sige det handler om ekstremt stærke skruer. Har kun brugt almindelige kraftige skruetrækkere og ikke slagskruetrækkere.
At anvende skruer i stenhårdt stål i konstruktioner som bevæger sig, som fx traller, ville jeg fraråde, det spiller nok ingen rolle om det er Biltema eller en anden producent.
Biltemas relativt bløde rustfri tralleskruer blev mest kørt på mellemstilling 2 af 3 (ca. 120 Nm) med min Milwaukee M12 FIWF12 slagmuttertrækker med hextillæg. Dog når man aldrig de moment - skruen bunder oftest uden slag, derefter giver man nogle forsigtige slag ved lav hastighed for at få det i den rette niveau. Sekundhurtig skruning uden forboring, ingen afbrudte skruer og kun et bit anvendt uden synlig slid.
De grove FAST Big Dog blev kørt med fuld blæs ca. 340 Nm i T40, ingen som helst problemer og hurtigt som lynet at trække. Utroligt meget bedre end franske træskruer, der blev brugt mere sparsomt. Ikke testet Biltemas tilsvarende, men her er det nok mest bits, der skal stå sin prøve, og tro det eller ej – jeg brugte Biltema-bits fra et billigt skruetrækkersæt.
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Første terrasse vi byggede var med Biltemas A2 rustfrie, ca. 2014. Ingen skruer er knækket, selv efter at have taget op og genmonteret et antal terrassebrædder på grund af arbejde under terrassen - ingen problemer overhovedet. Det var skruer, der blev tilovers fra det byggeri, jeg har brugt nu i sommer til det mindre byggeri. Hvordan dagens Biltema-skrue fungerer ved jeg ikke.
Klik her for at svare