Ossian K Olsson Ossian K Olsson sagde:
Det behøver ikke betyde at væggen er bærende.
Sank taget når væggen blev fjernet bar væggen åbenbart op taget...

• Synes
Anna_H og 13 andre
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Ja enligt ritning har du rivet en bærende væg!
Okay, ja det er måske sådan. Synes jo dog det var meget spinkelt bygget for at være en bærende væg.. men det kræver måske ikke mere end det..

• Synes
rentor
  • Laddar…
Satsuki
Bygningsskitse viser husets tværsnit med dimensioner 720 og 120 markeret i rødt, indikerer varierende bredder og bærende vægge. Plantegning af et hus med markeringer for bærende vægge og mål angivet som 720 og 120, vist i køkkenområdet.
Som man ser af billederne er huset ikke helt symmetrisk, derfor er der forskellige vægge i hvad der ser ud som samme gennemskæring.
I køkkendelen er huset 720 bredt, der findes en bærende væg omtrent i midten. I den bredere del af huset er det i stedet 720+120, dvs 840 bredt. Her sidder formodentlig to bærende vægge...

Senest redigeret:
  • Synes
Chrzan og 2 andre
  • Laddar…
J
G Gullringen sagde:
Okay, ja det er måske sådan. Synes jo dog det var meget spinkelt bygget for at være en bærende væg.. men det kræves måske ikke mere end det..
Ja der findes meget forskellige løsninger og dimensioner på bærende vægge..
Tidligere regnede man ikke så nøje samt med de laster som man gør i dag, plus at i dag har vi seler og livrem x10 oftest..

• Synes
nissenhj og 2 andre
  • Laddar…
Der ser ud til at være to typer spærrer afhængig af, om de skal have udhæng eller ej.
Baseret på tidligere erfaringer fra forummet, betyder de tegnede vægge på en sektionsplan ikke nødvendigvis, at de er bærende.
Langsgående vægge kan holde spærret oppe lidt, og med tiden blive "bærende".

Jeg vil sige, at den ikke behøver at være bærende, har selv et hus med lignende spær og spændvidde, og vores "hjertemur" er ikke bærende.

Men for at være på den sikre side ville jeg dykke dybere ned i de tegninger man har.

• Synes
TRJBerg og 6 andre
  • Laddar…
Hvis den sank 10 cm, så var den bærende. Det er definitionen - væggen bærer kræfter. Så om det var tænkt sådan oprindeligt eller ej er vel sekundært. Du bor i et hus og ikke en tegning.

• Synes
  • Haha
DiscoDuck og 13 andre
  • Laddar…
C
G grovspacklarn sagde:
Hvis det sank 10 cm
10 mm står der i trådstarten...

• Synes
TCG og 12 andre
  • Laddar…
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men normalt set mener man vel, at en nedbøjning på L/300 er okay.
I dette tilfælde ville det være 720cm/300 = 2,4cm.

• Synes
Razmataz og 7 andre
  • Laddar…
Kan være nedbøjning. Hvis du ikke har nogen beviser for, at væggen ikke er bærende, ville jeg nok begynde at lede. Svært at tage chancer i emnet.

Det er også muligt at lave en afveksling på loftet, hvor du hænger loftsrammen i limtræsbjælken, hvis du alligevel ikke har nogen intern på loftet.

• Synes
Riode og 1 anden
  • Laddar…
Har du målt, at indendørstaget sank 10 mm, eller har du målt, at tagstolen sank 10 mm i midten?

I mit hus fra 72 med lignende tagstole (hvoraf nogle med fuld spændvidde som original) hænger indendørstaget lidt hist og her. Hvis jeg skulle smække en ny væg op, ville jeg støtte det op 10-20 mm, og hvis jeg tager den ned igen, vil det synke igen.

• Synes
Emanuel Björnler og 5 andre
  • Laddar…
C cpalm sagde:
10 mm står det i trådstarten...
Da er jo spørgsmålet om taget overhovedet er sunket eller om det er målefejl

• Synes
lillerikdenstore og 3 andre
  • Laddar…
S
Ikke direkte relevant til denne case, men værd at nævne. Vores hus er over 100 år gammelt træhus med tegltag, og vi skulle renovere taget. Det viste sig, at taget havde fået en svag 'svaj' langs langsiderne cirka 1 m over tagfoden, flere cm. Derfor måtte vi tilpasse nye vindskeder og vandskurer (plade) til dette. Ret normalt at det sker tilsyneladende.

• Synes
Emanuel Björnler og 1 anden
  • Laddar…
U
Hvad står der i bygbeskrivelsen til tegningen? For der står det, hvordan de forskellige byggelementer (bærende, ikkebærende væg mm.) skal have for dimension/opbygning.

Jeg mistænker, at den ikke er strukturelt bærende ud fra den beskrivelse TS har givet på konstruktionen. 10mm mere nedbøjning er ikke så meget, når spændvidden bliver så meget længere. Som allerede nævnt er det ok med en nedbøjning på L/300 i de fleste tilfælde, tage som ikke er forbundet med bjælkelag er nogle gange tilmed det dobbelte L/150 godkendt.

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
Satsuki Satsuki sagde:
Jeg tolker tegningen som at du har revet denne væg
Vi er vel på BV, ikke 1 TR op som du har ringet ind

K krambriw sagde:
Vi er vel på BV, ikke 1 TR op som du har ringet ind
Den øvre etage er stueetagen. Den under er kælderen.

• Synes
Chr3 og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.