304,718 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Jeg har ændret mig. Er enig med Geschwint.
F.eks. Køb og kør hjem materialet selv. Giv dem en pose boller så de kan lide jer og arbejder hurtigere.
Så bliver det prisværdigt og bedre bygget.
(jeg har hverken et hjem helt af gips, eller ønsker et. det var bare slutnotan jeg ikke kunne lide)
F.eks. Køb og kør hjem materialet selv. Giv dem en pose boller så de kan lide jer og arbejder hurtigere.
Så bliver det prisværdigt og bedre bygget.
(jeg har hverken et hjem helt af gips, eller ønsker et. det var bare slutnotan jeg ikke kunne lide)
Jeg er enig angående kun gips! Det er ikke noget, jeg vil have, der er masser af ulemper med molly, selvom det virker!
Den omkostning til at sætte OSB sparer jeg hellere på noget andet! Specielt med en tjejj som ændrer i indretningen oftere end jeg skifter underbukser!
Den omkostning til at sætte OSB sparer jeg hellere på noget andet! Specielt med en tjejj som ændrer i indretningen oftere end jeg skifter underbukser!
Jeg plejer at tænke sådan her om alt muligt:
* Er der en risiko for, at jeg vil fortryde det, hvis jeg IKKE tager OSB?
- Ja, det er der.
* Er der en risiko for, at jeg vil fortryde det, hvis jeg tager OSB?
- Nej, sandsynligvis ikke.
* Hvor nemt er det at fortryde det, bagefter om nogle år?
- Ikke så nemt, man skal rive en masse.
Så tager jeg omkostningen og deler den med antallet af år, jeg har tænkt mig at bo der. En startomkostning kan være stor, men hvis det er noget, man har glæde af længe, skal omkostningen deles med tiden. Så bestemmer jeg mig
* Er der en risiko for, at jeg vil fortryde det, hvis jeg IKKE tager OSB?
- Ja, det er der.
* Er der en risiko for, at jeg vil fortryde det, hvis jeg tager OSB?
- Nej, sandsynligvis ikke.
* Hvor nemt er det at fortryde det, bagefter om nogle år?
- Ikke så nemt, man skal rive en masse.
Så tager jeg omkostningen og deler den med antallet af år, jeg har tænkt mig at bo der. En startomkostning kan være stor, men hvis det er noget, man har glæde af længe, skal omkostningen deles med tiden. Så bestemmer jeg mig
Eftersom det var jeg, der startede denne tråd for længe siden, er det vel på tide at vende tilbage med nogle tanker. Grunden til, at jeg stillede spørgsmålet fra starten, var, at præcis som kjb skrev, er katalogfirmaernes avancer på OSB urimeligt høje, og som flere andre har kommenteret, kan man få ret meget andet for de penge. Nu er det blevet sådan, at jeg skal bygge i løsvirke, og så kommer jeg selv til at sætte væggene op, og så bliver omkostningen for ekstra plade latterligt meget mindre og et oplagt valg.
Jeg synes, at kjb skal presse husleverandøren og prøve at få en bedre aftale og så køre OSB på i det mindste udvalgte vægge. Personligt synes jeg, det er mærkeligt, at husleverandørerne ikke giver bedre pris på ekstra plademateriale. Det er en sådan ting, der giver en kvalitetsfølelse, når folk går til visninger eller kigger på udstillingshuse, plejer de at banke på væggene for at få en følelse af kvaliteten (lidt ligesom at folk går og sparker på dækkene på biler, helt meningsløst, men sådan er det jo) og det burde mao være en billig reklamepenge for husfirmaerne for at give “kvalitetsfølelse”.
Så synes jeg ikke, man skal overdrive værdien af OSB, det er faktisk ret nemt at ændre i eftertid, i hvert fald på udvalgte dele. Hvis du i stedet kan få f.eks. højere lofthøjde for de samme penge, kan du jo overveje, hvad der er nemmest at ændre
Jeg synes, at kjb skal presse husleverandøren og prøve at få en bedre aftale og så køre OSB på i det mindste udvalgte vægge. Personligt synes jeg, det er mærkeligt, at husleverandørerne ikke giver bedre pris på ekstra plademateriale. Det er en sådan ting, der giver en kvalitetsfølelse, når folk går til visninger eller kigger på udstillingshuse, plejer de at banke på væggene for at få en følelse af kvaliteten (lidt ligesom at folk går og sparker på dækkene på biler, helt meningsløst, men sådan er det jo) og det burde mao være en billig reklamepenge for husfirmaerne for at give “kvalitetsfølelse”.
Så synes jeg ikke, man skal overdrive værdien af OSB, det er faktisk ret nemt at ændre i eftertid, i hvert fald på udvalgte dele. Hvis du i stedet kan få f.eks. højere lofthøjde for de samme penge, kan du jo overveje, hvad der er nemmest at ændre
bjolo360 håber det var ok, at jeg lånte tråden. Vi har nok haft de samme overvejelser. Og tak for mange gode forslag
Konklusionen for mig er. Jeg tror ikke, det bliver så forkert uanset, hvordan vi gør det. Sætte plader op på alle væggene (hvis vi får en lidt bedre pris), eller selv skaffe materialer og sætte plader op på udvalgte vægge.
Må spørge om rimelig arbejdskostnad for at sætte op OSB.
Vi har sat op osb i vores nybyggeri, og håndværkerne har brugt 68 osb-plader og på det brugt 58 arbejdstimer. Næsten en time per plade lyder for mig som en rigtig overpris. Har tænkt at bestride fakturaen...
Hvad er rimelig kostnad for dette?
De har taget rimelige priser for selve pladerne, 80:- st ekskl. moms. Men arbejdstimerne synes jeg er alt for mange.
Vi har sat op osb i vores nybyggeri, og håndværkerne har brugt 68 osb-plader og på det brugt 58 arbejdstimer. Næsten en time per plade lyder for mig som en rigtig overpris. Har tænkt at bestride fakturaen...
Hvad er rimelig kostnad for dette?
De har taget rimelige priser for selve pladerne, 80:- st ekskl. moms. Men arbejdstimerne synes jeg er alt for mange.
OSB pladerne ville jeg endda tage meget kortere tid end gipsen. De smider man jo så at sige op, behøver næppe sidde pænt, bare funktionelt. Skæringen går hurtigt, hvis det skal gøres, så bestemt er du groft overdebiteret. En tømrer burde kunne give et mere præcist svar.
Det lyder som en ret dyr pris.
Men jeg kan samtidig være enig i, at visse plader jeg har sat op kan have taget næsten op mod en time, hvis der er meget skæring til vinduer, døråbninger, samt el-dåser. Udover skruningen.
Men selvfølgelig kan jeg synes, at gennemsnitshastigheden bør ligge omkring 20 minutter pr. plade, eller noget i den stil.
Så kan der være lidt generel overhead at regne med.
Tid til at bestille, bære ind og forberede plads. Og lidt generel rengøring og sådan efter, for det er jo en helt ekstra arbejdsopgave med, hvad det indebærer. Der kan sikkert ligge et par enkelte timer der også.
Jeg ville spørge dem, hvad der er blevet forkert i fakturaen, hvis jeg var i dine sko.
Men jeg kan samtidig være enig i, at visse plader jeg har sat op kan have taget næsten op mod en time, hvis der er meget skæring til vinduer, døråbninger, samt el-dåser. Udover skruningen.
Men selvfølgelig kan jeg synes, at gennemsnitshastigheden bør ligge omkring 20 minutter pr. plade, eller noget i den stil.
Så kan der være lidt generel overhead at regne med.
Tid til at bestille, bære ind og forberede plads. Og lidt generel rengøring og sådan efter, for det er jo en helt ekstra arbejdsopgave med, hvad det indebærer. Der kan sikkert ligge et par enkelte timer der også.
Jeg ville spørge dem, hvad der er blevet forkert i fakturaen, hvis jeg var i dine sko.
Senest redigeret:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
21 mm råspont og 6 mm renoveringsgips fungerer faktisk godt. Før var det (lidt tykkere) råspont og ca. 7mm tretex. Huset er fra 1920/45. Men OSB fungerer vel for den, der har travlt.
på køkkendelen og der tungere ting som tv m.m skal hænge har jeg plyfa.
så havde jeg en masse osb plader tilovers som jeg bankede på.
så i almindelige rum m.m tog jeg til byggmax og købte 10 mm spånplade.
man får 2 plader mod 1 osb plade.
mvh
snickar estwing
så havde jeg en masse osb plader tilovers som jeg bankede på.
så i almindelige rum m.m tog jeg til byggmax og købte 10 mm spånplade.
man får 2 plader mod 1 osb plade.
mvh
snickar estwing
Jeg tænkte på at opsætte en indervæg med dør, og det med OSB-plade virker godt, men hvordan bliver det med døren, når væggen med OSB på hver side bliver ca. 2 cm bredere. Virker det med en almindelig dørkarm, eller skal man finde en speciel, der er bredere.
Tror jeg kun behøver OSB på den ene side af væggen, og så bliver det 11 mm ekstra i bredden, måske fungerer det med standard dørkarm.
Tror jeg kun behøver OSB på den ene side af væggen, og så bliver det 11 mm ekstra i bredden, måske fungerer det med standard dørkarm.
Senest redigeret: