FredrikR sagde:
Salningen är det som sidder mellem fx. vindueskarm og foder/list.

Fælde ind plader lyder ikke realistisk.
Aha okay!!
Nej jeg syntes heller ikke det først, men på bare nogle steder er klart at det går...
 
Mikael_L
cecar33 sagde:
Ingen åsikt om skivor bakom gips men en sak är säker et hårdt materiale er ingen egnet lydisolering, det forekommer aldrig hårde material, hvor man vil mindske risikoen for forstyrrende lyd. Mest effekt fås med isolering i væggen.
Nu vil jeg bare lidt forsigtigt påpege, at du er på vildspor.
Jeg synes du ser ud til at forveksle akustik og lydisolering, bl.a.
(Dvs refleksion og transmission.)
 
Y
Lydfolk siger, at forskellige materialer fanger forskellige lydbølger. Derfor er det godt at kombinere forskellige materialer. Gips er ikke det superduper magiskbedste, men det er billigt og hvad folk er vant til.

Selv en murstensvæg kan lede lyd...
En ekstra plade af noget er ikke alt, at tætne alle samlinger omkring dåser og andet er jo noget man ikke må glemme, hvis man skal bremse lyd mellem vægge. Pludselig bliver det jo meget dyrt for tømrerne at skulle stå og lime hver plade fast osv.
Jeg har lavet nogle specialer i mine rum efter lang tid med at læse på hjemmebioforum og andet.

Du må afveje med din partner, om specialskruer eller almindelige skruer+plug er så besværlige, at 50 tusind er det værd. Eller om en rejse / badeværelsesindretning / filmprojektor, eller andet vejer mere. :)
 
Mikael_L sagde:
Nu vil jeg bare forsigtigt påpege, at du er ude og cykle.
Jeg synes, du ser ud til at blande akustik og lyddæmpning sammen, bl.a.
(Altså refleksion og transmission.)
Nej jeg har bare været ude med hunden:wow:
En væg af plademateriale med isolering i er betydeligt mere lyddæmpende end en væg med dobbelte plader og tomrum imellem. Desuden er der større mulighed for, at det bliver tættere ved gennemføringer, eftersom isoleringen er der.
 
B
JoakimJohansson sagde:
Okej men då gör man det bara fx bag tv, hattehylder m.m hvor man ved man skal sætte tunge ting op?
For hele vægge lyder som meget arbejde?
Gjorde hele vægge. Ikke så slemt. Lægter hele vejen rundt. Så lagom store spejle. Handler om at få dybden rigtig på lægterne bare.
 
Mikael_L
cecar33 sagde:
Nej jag har bara varit ute med hunden:wow:
Selvfølgelig, jeg cykler heller ikke nu om vinteren ... ;)

En væg af plademateriale med isolering i er betydeligt mere lyddæmpende end en væg med dobbelte plader og tomrum imellem. Desuden er der større mulighed for at det bliver tættere ved gennemføringer, da isoleringen er der.
Hmmm, har du nogen kilde på det? Eller beregning eller teoretisk ræsonnement?

Det afhænger måske også af, hvad jeg mener med isolering, jeg forestiller mig mineraluld af normal densitet til isolering af reglerydervæg, lambda ca 0,036 -0,037.
 
Y
cecar33 sagde:
Nej jag har bara varit ude med hunden:wow:
En væg af pladematerial med isolering i er betydeligt mere lyddæmpende end en væg med dobbelte plader og hulrum imellem. Desuden er der større mulighed for, at det bliver tættere ved gennemføringer, fordi isoleringen findes der.
Skal man være rigtig nørdet, så skal isoleringen ikke dække hele dybden, men helst skal der være et luftspalte også. ;)


Så angående hattehylder og andet.
Altså, plugsene man sætter op kan bære
(udtræk = loft, lodret = væg)
Enkel gips: M5 & M6 i udtræk = 51 kg
Enkel gips: M5 & M6 lodret = 132 kg
Dobbelt gips: M5 & M6 i udtræk = 86 kg
Dobbelt gips: M5 & M6 lodret = 268 kg
Enkel gips: M8 & M10 i udtræk = 51 kg
Enkel gips: M8 & M10 lodret = 174 kg
Dobbelt gips: M8 & M10 i udtræk = 100 kg
Dobbelt gips: M8 & M10 lodret = 290 kg

Hvor ofte sætter man noget op, der vejer mere end 174kg? Dagens tv eller hattehylde er ikke i nærheden af det.
Det ville måske være håndvasken i badeværelset, hvor der er en risiko for, at nogen sætter sig på den.
Men der hvor man ved, at faste installationer vil være, sætter man en planke bagved gipset, inde i væggen.

Njaaaaa... :)
 
Senest redigeret:
  • Synes
snowjim
  • Laddar…
B
JoakimJohansson sagde:
Okej men då gør man det bare fx bagved tv, hattehylder osv. hvor man ved man skal sætte op tungere sager?
For hele vægge lyder som meget arbejde?
Gjorde hele vægge. Ikke så slemt. Lægter rundt om. Så er der passende store spejle. Det gælder bare om at få den rigtige dybde på lægterne.
 
Yrrol sagde:
Hvor ofte monterer man noget, der vejer mere end 100 kg?
Nu er det jo moment og dynamiske belastninger man beregner på. I hvert fald stikker vores hattehylde mere ud end den støtter mod væggen. Forestil dig et ekstremtilfælde med en hattehylde med 4x længere udhæng end støttefladen mod væggen. Så er 100 kg pludselig blevet til 25. En bøjle med 5 kg last, der hænges op lidt uforsigtigt, eller nogen der snubler på skobjerget og tager fat i hattehylden er heller ikke urimeligt.
 
Mikael_L
Altså jeg har sat OSB + gips præcis overalt.

Det er ikke så besværligt med gipsmollys, men virkelig rart at slippe for det. En god molly, korrekt monteret i enkelgips, kan klare en meget høj kraft, mere end mange tror. Og i dobbeltgips bliver det så stærkt, at man meget sjældent har behov for mere.

Men men... Misser man monteringen lidt, bliver det straks ufatteligt besværligt at forsøge at få en ny molly ind en cm ved siden af.

Og fortryder man, eller flytter ting, så sidder der noget, der ser ud som fastklistrede femogtyveører tilbage på væggene både her og der.

Og selvom molly nu er ganske god og enkel, så er det endnu lettere og bedre med en skrue af rigtig dimension direkte ind i OSB/Spån/plyfa-pladen bagved.

Så tænkte jeg også på at få bedre lydisolerede vægge, men som det er lige nu, vinder jeg intet, da vores indvendige døre er af den allermest enkle indvendige dør-type, dvs. lydklasse 30dB, så vi vinder intet pga. bedre vægge.

Så ville det også være nødvendigt med gummiliste i dørkarmen samt lydisoleret overluftsventilation for at hæve lydklassen, hvis jeg køber bedre døre. Så der er mange ting, der hænger sammen der...

Det skal, desværre, aldrig være let... ;)
 
  • Synes
lorens
  • Laddar…
Yrrol sagde:
Skal man være rigtig nørdet, så skal isoleringen ikke dække hele dybden, men helst skal der være et luftspalte også. ;)


Og angående hattehylder og andet.
Altså, de plugs man sætter kan bære
(udtræk = loft, lodret = væg)
Enkel gips: M5 & M6 i udtræk = 51 kg
Enkel gips: M5 & M6 lodret = 132 kg
Dobbelt gips: M5 & M6 i udtræk = 86 kg
Dobbelt gips: M5 & M6 lodret = 268 kg
Enkel gips: M8 & M10 i udtræk = 51 kg
Enkel gips: M8 & M10 lodret = 174 kg
Dobbelt gips: M8 & M10 i udtræk = 100 kg
Dobbelt gips: M8 & M10 lodret = 290 kg

Hvor ofte sætter man noget op, der vejer mere end 174 kg? Dagens tv eller hattehylde er ikke i nærheden af det.
Det ville måske være håndvasken på badeværelset, hvor der er en risiko for, at nogen sætter sig på den.
Men hvor man ved, at faste installationer vil være, sætter man en planke bag gipsen, inde i væggen.

Njaaaaa... :)
Hvor ofte hænger man noget op på væggen med M8 eller M10? :)
 
Y
FredrikR sagde:
Hvor ofte hænger man noget op på væggen med M8 eller M10? :)
Nå, men så sig M5 & M6 lodret = 132 kg.. Det er næsten vægten af to personer..
Jeg medgiver jo faktisk, at hvis man ved folk kommer til at hoppe på tingene, som håndvasken. Så sæt en bræt bagved. :)

Og det er klart, at det bliver irriterende, hvis man har sat noget lidt forkert. Men på den anden side, hvis man skal flytte en hattehylde en halv cm, så vil skruen sikkert glide skævt mod de tidligere huller i træpladen også. ;)
*vækker frygtelige minder når man borer i beton/tegel/letmodeller og boret pludselig stikker af*
 
Jeg ville absolut sætte OSB op, dels for dæmpningen men primært fordi skal man skrue noget fast, og det kommer man til at skulle, så er det bare at bruge træskruer. For en overetage hos mig med tre rum med ca. 12lpm væg pr. rum bliver det 36lpm + hall. Under 40 plader á 109kr hos Byggmax, ~4000kr er ingen udgift i sammenhængen. Synes bare, at håndværkeren har overdrevet, når det gælder arbejdet. 20-25kkr ville give 2 mand i måske 4 dage... Kan *ikke* tage så lang tid ekstra for at sætte OSB op med to mand.
 
  • Synes
Anonymiserad 170696 og 1 anden
  • Laddar…
Yrrol sagde:
Nej, men sig da M5 & M6 lodret = 132 kg.. Det er næsten to personers vægt..
Jeg indrømmer jo faktisk, at ved man at folk vil hoppe på tingene, såsom håndvasken. Så sæt en bræt bagved. :)

Og det er klart, at det bliver træls hvis man har sat noget lidt forkert. Men på den anden side, hvis man skal flytte en hattehylde en halv cm, så vil skruen sikkert glide skævt mod tidligere huller i træpladen også. ;)
*vækker dårlige minder når man borer i beton/tegl/lette modeller og boret pludselig skrider*
Men du kan med vilje trække skruen skævt for at gribe fast materiale, virker ikke rigtig i gips. Og når OSB sidder ~13 mm bagved, får man en ordentlig vandring til siden til frisk plade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.