Fritidshuse som kaldstilles: Byggeren er usikker på at fjerne tætningslag i ydervæggene (dette findes i teknisk beskrivelse) men kan der virkelig være krav på tætningslag?
Bedste svar
Selvbygger
· Stockholm
· 8 591 indlæg
Jeg antager, at du mener dampspærren (man plejer at bruge plast på den varme side af væggene)?yonna sagde:
Hvorfor vil du fjerne den?
Det er rigtigt, at mange foreslår ikke at have en dampspærre i huse som kaldstilles, men i stedet en dampbremse, eller måske slet ingenting. Men hvis nu har et hus bygget med det - hvorfor vil du fjerne det? Har du oplevet problemer?
"Krav" findes ikke, men anbefalinger.
PBL skriver: "6:531 LufttæthedAlmindeligt rådFor at undgå skader på grund af fugtkonvektion bør bygningens klimaskærm have så god lufttæthed som muligt."
Tommelreglen plejer at sige, at du bør have en dampspærre, hvis du har mere end 200 mm isolering.
Jeg ville hævde, at en dampbremse også fungerer (i hvert fald ifølge mange og ikke mindst producenterne af sådanne systemer). Min egen mening er også, at jeg hellere bruger dampbremse, hvis jeg ikke kan garantere, at huset bliver 100% tæt - f.eks. hvis jeg bygger til eller om et gammelt hus (hvilket er tilfældet med vores hus), eftersom denne så kan afgive fugt, hvis det skulle komme ind i konstruktionen, hvilket der er en høj risiko for i mange tilfælde.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/fuktsakerhet/lufttathet-och-fukt/
Tak for en meget god forklaring.
Det drejer sig om udbygning af en snart 100-årig kolonihavehus med en god træstruktur, som har klaret sig fremragende. Der findes ingen isolering i dag. Kolonihaverne må ikke benyttes i vintersæsonen (dog tyve og vagabonder 😉).
Andre huse i området, som gennem årene er blevet isoleret, har fået skader, og det er netop dette, der skal undgås. Datteren læser nu om dampspærre og dampbremse 😀!
Det drejer sig om udbygning af en snart 100-årig kolonihavehus med en god træstruktur, som har klaret sig fremragende. Der findes ingen isolering i dag. Kolonihaverne må ikke benyttes i vintersæsonen (dog tyve og vagabonder 😉).
Andre huse i området, som gennem årene er blevet isoleret, har fået skader, og det er netop dette, der skal undgås. Datteren læser nu om dampspærre og dampbremse 😀!
Klik her for at svare