Jeg har et hus fra slutningen af attenhundredetallet, som har krybekælder af natursten. Fundamentet er lavt, mellem gulvets blindbund og jorden er der cirka to decimeter. En lille del af fundamentet, cirka to gange tre meter, har dog næsten ståhøjde og støbt gulv. Væggene er af muret natursten. Huset har ingen anlagt dræning og skal heller ikke have nogen. Man byggede ikke sådan på den tid. Eksperter i gamle huse mener, at der kan opstå sætninger, hvis jeg drænerer mere end hvad der er naturligt i dag. Jorden drænerer godt i sig selv, meget sand.
Men, ved heftige regnskyl kan der lække vand ind tæt ved gulvet gennem en sprække i muren. Alle andre fuger er tilsyneladende tætte. Ellers er der for det meste knastørt. Sprækken/hullet er et par cm bredt/højt. Dybden har jeg ikke tjekket.
Lidt fugt, der kommer ind, gør ikke noget, det tager krybekældertørreren sig af.

Mit spørgsmål er, kan jeg forsøge at tætne indefra? Hvilket materiale skal jeg så bruge?

J
Hvordan har du det med nedløbsrørene, direkte ud på jorden, plejer at være en årsag til vandgennemslag, led det vand væk i rør, læg dem på jorden til at begynde med, inden du overvejer at grave dem ned.

• Synes
Patrik440
  • Laddar…

Bedste svar

R
Methane Methane sagde:
Jeg har et hus fra slutningen af attenhundredetallet, som har krybekælder af natursten. Fundamentet er lavt, mellem gulvets blindbund og jorden er der cirka to decimeter. En lille del af fundamentet, cirka to gange tre meter, har dog næsten ståhøjde og støbt gulv. Væggene er af muret natursten. Huset har ingen anlagt dræning og skal heller ikke have nogen. Man byggede ikke sådan dengang. Eksperter på gamle huse mener, at der kan blive sætninger, hvis jeg drænerer mere, end hvad der er naturligt i dag. Jorden drænerer godt i sig selv, meget sand.
Men ved kraftige regn kan det lække ind vand nærmest gulvet gennem en sprække i muren. Alle andre fuger er tætte tilsyneladende. Ellers er det oftest knastørt. Sprækken/hullet er et par cm bredt/højt. Dybden har jeg ikke tjekket.
Lidt fugt, der kommer ind, gør ikke noget, det tager krybekældertørreren sig af.

Mit spørgsmål er, kan jeg forsøge at tætne indefra? Hvad skal jeg så bruge for materiale?
Weber vandstop + cementmørtel. Bland ikke mere end 1 dl ad gangen, da det hærder hurtigt.

En flaske med Weber Vattenstopp/Ytforstærker til byggeri, med gul og lilla etiket. Brugt til at styrke overflader og stoppe vandgennemtrængning.

J
Methane Methane sagde:
kan jeg prøve at tætne indefra
Forsøger du at tætne indvendigt, vil vandet bare finde en anden vej gennem muren, al tætning for at fungere skal ske udvendigt

R
J jojo123 sagde:
Prøver du at tætne på indersiden, vil vandet bare finde en anden vej gennem muren, al tætning for at fungere skal ske på ydersiden
Torpargrund af natursten, hvordan skal din tætning på ydersiden se ud?

J
R RapidSledge sagde:
hvordan skal din tætningsløsning på ydersiden se ud?
Ikke på nogen måde en løsning til at tætne en torpargrund, det var en stensat med cementgulv i en del, tætning skal være på ydersiden af en grundmur, om den er helmuert eller på anden måde bygget.

R
"Revnen/hullet er et par cm bredt/højt."
Helt ok at stikke et vattenglas ind i sådan et hul.
Ellers skal han nok lade sin fundament være som det er, det har stået fast i over 100 år.

Udsiden kan jeg kun få adgang til fra én side, de andre tre ligger ind under huset. Jeg er blevet stærkt frarådet at grave på ydersiden for ikke at miste støtte til fundamentet. Jeg ville have været nødt til at grave næsten to meter dybt og to meter langs husgrunden samt nok bredde til at kunne nå bunden. Det er et ikke-projekt, farligt for huset.
En anbefaling jeg har fået er at grave en stenkiste for at tage overskydende vand, men andre eksperter anbefaler at lade være, fordi det forstyrrer grundvandsforholdene.
Af denne grund ønskede jeg at prøve at tætne indefra. Det bør ikke have nogen negativ indvirkning på murens stabilitet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.